Man kan uttrycka det som att bilen har hydrauliska bromsar med tryckluftservo. Det finns ett tryckluftsystem med
kompressor,
avlastningsventil och tank precis som på en
lastbil med rena tryckluftbromsar. Bromspedalen påverkar en bromsventil för tryckluft, och tryckluften manövrerar i sin tur två hydrauliska huvudcylindrar, en för vardera bromskretsen, och bromsvätskan därifrån påverkar hjulcylindrar som på vilken personbil som helst.
Systemet bör finnas beskrivet i bilens
instruktionsbok (finns under Downloads på detta forum).
Edit:
Kan förresten nämna ett intressant fel jag hade på en
lastkännande bromsreduceringsventil en gång. Den satt på en bil med korsvis uppdelade bromskretsar, så det var en dubbel
ventil för att kunna reglera trycket till vardera bakbromsen för sig. Bilen hade blivit underkänd för ojämn bromsverkan bak, trots att allt var som nytt i bägge bakbromsarna. Den mekaniska handbromsen tog perfekt jämnt. Det visade sig att ventilen hade en
hävarm av pressad plåt, lagrad i ena änden, nära denna ände tryckte hävarmen på de båda ventilsliderna och i andra änden var en
fjäder fasthakad vars andra ände satt fast i bakaxeln på något sätt. Den där hävarmen hade blivit mjuk och kexig pga rost, så det var bara den ena sliden som påverkades som den skulle. Armen gav efter vid den andra sliden.