Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

VHK 115

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera väghyvlar här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 14:42:36, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta det blev en maskin till! En vägverkare med hydraulisk manövrering av det mekaniska manöverbordet och 116 nav både bak och fram! :uupps: Hydraulik bak till strängspridare ( som följer med) och till främre blad. Har aldrig haft mekanisk snäcka till frontblad! Var en så mysko maskin så vi måste bara köpa den. Inga bromsar, annars så funkar det mesta! Och som vanligt med vägverkets maskiner så är det en jäkla masa spakar och prylar som man inte har en susning om vad de ska vara till, dubbelt så mycket spakar/reglage i hytten än vad man är van med! :???:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

26 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Ivar Risslén

#2 » 15:04:25, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bromsar skriver du men den har ju blad mitt under.
Errare humanum est

6 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 15:09:29, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett helsyskon här på forumet! Maskinen som Jim sålde för en tid sedan är i exakt samma utförande som den vi köpte! Undrar om det är mycket sena 115?

Jim:s maskin.
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#4 » 19:20:30, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har suttit och studerat reservdelslistan på VHK 115, jag har alltid trott att de hade separat kardanbroms som parkeringsbroms, men tydligen så är parkeringsbromsen kopplad till boggins bromsbackar! :aaargh: Jag som funderat ut en tryckluftsmanövrerad kardanbroms som färdbroms, men då sket det sig! :ohnej: Orkar bara inte med de hjulbromsarna, och inte blir det bättre av att den har 116 snortunga bromstrummor heller! Trummorna sitter ju på insidan de naven, undrar om det går att slakta trumman och behålla navet som det är och få dit en skivbroms? Som sagt jag orkar inte med de trumbromsarna! :???: Har kört både 116 och 310 och bromsar på dem var ungefär lika ovanligt som det skulle infalla två tisdagar samma vecka! :sad:
Och jag som trodde jag tänkt ut något när parkeringsbromsen alltid varit effektiv på de maskinerna, tror fan det om de är kopplad till färdbromsens backar! :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

texas5020

#5 » 20:55:15, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånade verkstan på Lantmanna i Borlänge i början på 80 talet och skulle ordna bromsarna på en 115. Värmde med största munstycket så det var illrött och pumpade med största portopowern till rött på skalan, har för mig det var över 40 ton. Släppte inte....

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

LeifAndersson (trådstartaren)

#6 » 17:05:03, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I morgon hämtar vi hyveln, på ett 6m långt maskinflak! Kan kanske komma någon bild i morgon om gud vill och byxorna håller! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Glottis

#7 » 17:58:57, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser vi fram emot, ett långt inlägg med massor av bilder och utförlig beskrivning av både transporten, maskinen och alla vägverks-special lösningar.

2 personer gillar det här inlägget.
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

CountyBruff

#8 » 18:24:17, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Historien om Volvo och BM påminner lite om reklamen för Ahlgrens bilar.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

jörgen.ottosson

#9 » 18:35:28, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara ett sätt att stoppa den.....i munnen! :klia: :insomnia: :myzsko: .....kan inte stämma. :lmao:
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 19:52:53, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Historien om Volvo och BM påminner lite om reklamen för Ahlgrens bilar.


Jo det stämmer nog rätt bra, Ahlgrens tillverkar nog världens mest sålda bil och Volvo har blivit en av världens absolut största tillverkare av entreprenadmaskiner! Så båda har ju en del att lyfta fram i reklamen! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#11 » 20:50:41, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var hyveln hemma! Efter en uppdatering till 7m flak så gick det galant! Varför åka omkring med hyvlar på 6m flak när det finns 7m att tillgå! :thumme: Hela transporten gick utan problem fast första biten ut ur skogen var närmast modell kostig, men det gick bara bra hela resan! Så nu står den och väntar på vad som ska ske härnäst, men den får nog vila ut ett tag efter den resan så får vi se vad som händer sedan! :rock_on:

Lastad.
Bild

Hemma.
Bild
Bild
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#12 » 09:30:20, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste fixa en film på den hydrauliska manövreringen av manöverbordet, halt jäkla fascinerande konstruktion! Har aldrig sett något liknande, men funkar helt perfekt! Har jobbat mycket med hydraulik, men aldrig tänkt i de banorna. Måste försöka lura ut var man hittat ett "servotryck" på en gammal hyvel eller om det manövreras med fullt systemtryck??
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jim_the_one

#13 » 10:04:21, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad roligt Leif.

Hade dock inte hydraulisk manövrering av den mekaniska lådan på min. Dock hydraulik fram till frontblad, bladförskjutning och 2 dubbel erkände till strängspridare. Å en egen liten pump till styrservo.
Det känns allt lite tomt i hjärtat att inte ha någon hyvel kvar.
Svedala åkte iväg på ett sånt där 7meters flak, precis att framdäcken fick plats på. VHK 115 fick ett fäste bultat ifram och en dragstång efter lastbil. Ska nog ta en sväng och se om det hänt något med dom. 2 olika ägare men inte så långt hemifrån.
Volvon gick det inte att lägga ur diffspärren på men nya ägaren trodde att det berodde på att boggielagringen såg lite ledsen ut och därmed klämde ihop klokopplingen.
Ska se om jag skickade med böckerna eller om dom ligger i någon av alla flyttlådor.

5 personer gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

texas5020

#14 » 12:29:01, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min var lika som din Jim. Var utrustad för buskröjning vid köpet, satt ett fundament med en Cranab 5000 framför hytten och pumpen på utgående axeln bak. Förre ägaren gjorde slut på 2 dubbellamellkopplingar per säsong med den konstruktionen så vi tog av blad o svängkrans och byggde en balkram med gafflar att montera på ramen framför kranen. Där placerades en D47a + tank som drev pumpen oberoende av hyvelmotorn och så var det slut på kopplingsproblemet och den tjänade även som motvikt då den satt på v sida. Mot vintern tog aggregatet lätt av + kranen och den återställdes för snöröjning under vintern.

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

LeifAndersson (trådstartaren)

#15 » 13:12:27, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Vad roligt Leif.

Hade dock inte hydraulisk manövrering av den mekaniska lådan på min. Dock hydraulik fram till frontblad, bladförskjutning och 2 dubbel erkände till strängspridare. Å en egen liten pump till styrservo.
Det känns allt lite tomt i hjärtat att inte ha någon hyvel kvar.
Svedala åkte iväg på ett sånt där 7meters flak, precis att framdäcken fick plats på. VHK 115 fick ett fäste bultat ifram och en dragstång efter lastbil. Ska nog ta en sväng och se om det hänt något med dom. 2 olika ägare men inte så långt hemifrån.
Volvon gick det inte att lägga ur diffspärren på men nya ägaren trodde att det berodde på att boggielagringen såg lite ledsen ut och därmed klämde ihop klokopplingen.
Ska se om jag skickade med böckerna eller om dom ligger i någon av alla flyttlådor.


Ja din gamla maskin och vår är helt lika i utförande, har aldrig sett 115 med de hjulnaven tidigare och går inte att hitta några bilder på nätet heller och absolut inte i BM:s broschyrer! Så misstänker att de är sena 115 som blivit lite uppdaterade i produktionen. Jag tror att våran har D67, men uppriktigt talat har jag inte tittat så noga, har utgått ifrån att det är så men är som sagt inte säker!! :???:
Har bytt en kylarslang i morse så nu håller den tätt, har kört den en timme efter det och temp och vattennivå är stabila, och allt tycks funka utom bromsarna som är helt obefintliga. T.o.m. wiren till parkeringsbromsen är kapad på båda sidor, så mindre broms kan man bara inte ha på en maskin! Och hydraulmanövern av manöverbordet är jag inte speciellt imponerad av, tycker det känns mest bara knasigt och onödigt när jag tycker man förlorar känsla i manövreringen! Och en del av spakarna till de normalt hydraulmanövrerade funktionerna sitter fel, i vart fall när man är van med 116 & 310! Den hydrauliska bladförskjutningen sitter t.ex. på vänster sida, jag är van att ha den till höger! :sad: Men att få till bromsar på åtminstone en sida står högt upp på "att göra" listan!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se