Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vad jag hatar moderna skivbromsar!

91 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera bil-teman här

Mats i Myrhult

#46 » 17:29:03, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det väl alla, att man till och från måste köra som en italienare för att gymnastisera bromsarna! :driver:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



mathiast

#47 » 17:40:49, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju en ford e350 husbil med nämnda plastkolvar,teorin med att tar fukt kanske stämmer för dom brukar alltid kärva lite när den stått över vintern för att efter första körningen bli bättre.
Borde finnas stålkolvar att sätta i för att slippa plast idiotin
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dc_lindberg

#48 » 17:52:09, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det va så djävligt i mitt fall att det är de gamla gummislangarna som skapat interna backventiler (skador) som gör att kolvarna inte går tillbaka från bromsskivan?

Någon som vet nått om vad det var för material som Goodridge använde för 20 år sedan? De var kanon bra när de var nya, men bromsproblem uppstod efter ca 10 år... se'n dess står den moppen eftersom jag aldrig fick ordning på bromsarna... å nu -samma- sorts problem på "nya" moppen med original slangar från 1994...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mathiast

#49 » 18:10:44, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med slangarna har jag råkat ut för på flertalet fordon från flera tidsepoker
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dc_lindberg

#50 » 18:18:09, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skrivit till Goodridge o frågat dem nu:
https://www.goodridge.co.uk/collections/motorcycle

De har tydligen PTFE-inner"slang" och stålomspunnet. ...men vad är service intervallet, och vilka temperaturer tål slangarna?... jag har ju kört mellan -30'C och +45'C med den moppen med Goodridgeslangarna (varade väl ca 10 år innan jag ställd moppen pga -inga- bromsar o jag inte hittade felet...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#51 » 18:21:20, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske blivit blandad olja till bromsen så packningarna sväller lite? :huh: Ex Citroen hade olika oljor som blandades de så blev det färdigkört! En tålde rödsprit den andra tålde bensin, rödspriten skulle man tvätta oken med å smörja lite fint med Molybdensulfid sen var allt ok igen Cpaddornas modeller) :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#52 » 18:27:49, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spekulationen är snarare att Mekonomen DOT 5 ställde till det för mig precis som för HD... silikonbromsvätska är inte kompatibelt med gummitätningarna som Brembo använder... Där stod spekulationen fram tills i eftermiddag då K11 oxå -dummade- sig för mig...
Hur svårt är hydrauliska bromsar?! Två kolvar med en slang mellan dem! Så svårt kan det inte vara att göra rätt, men att göra fel borde nästan vara "omöjligt" ju!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#53 » 18:30:24, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som med Bingoltter, plötsligt händer det! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#54 » 20:31:48, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått ett intryck av att gamla bromsslangar ofta sväller igen och ställer till problem inom några månader efter ett bromsvätskebyte. Och det även om man inte byter till DOT5 utan använder samma slags DOT3/4 som innan bytet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#55 » 20:49:29, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som om jag är "unik" inom BMW/MC kretsar gällande mina "problem", ss ex dessa bromsar. Andra har ju inte alls sådan här problem, eller har de?...

Vad säger man mellan tummen och pekfingret gällande livslängd/serviceintervall för bromsslangar?
Hur mår de av snö-slask-salt och låga tempraturer?

Spånar liksom lite om -vad- som kan samverkat.
På R80 -var- slangarna slut efter 10-15 år; inget snack om saken! K11an är nu 24år o slangarna är original...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RD350

#56 » 21:00:04, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japanska hojar har till och med serviceintervall på både slangar och tätningar i oken! Har för mig intervallen är tio år, undrar hur ofta det görs... Är jag inte helt fel på det så är det nån form av lagkrav i Japan, både på bil o mc.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#57 » 21:35:49, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 40- och 50-talet fanns det serviceintervall på hydraulikdelarna till bilbromsar också. Jag har sett en gammal Girling servicepärm där det rekommenderades byte av bromsslangar och alla gummidelar i huvud- och hjulcylindrar vart tredje år. Bromsvätska skulle bytas var nionde månad.

När det gäller japanska mc så tittar jag just nu i serviceschemat i verkstadshandboken för Kawasaki KZ400J3 m fl från tidigt 80-tal. Där står det inget om något intervall för byte av slangar eller tätningar, men däremot ska bromsvätskan bytas varje år eller efter 1000 mil.
Tog en titt i serviceschema för en Yamaha fyrhjuling från mitten av 90-talet, där står det inte ens något om regelbundet byte av bromsvätska.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#58 » 22:02:42, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...pekar mot varför jag inte köper lotter... jag vinner -aldrig- något...så min bromledningar kan kanske ses som nit lotter...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#59 » 01:42:18, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Har ju en ford e350 husbil med nämnda plastkolvar,teorin med att tar fukt kanske stämmer för dom brukar alltid kärva lite när den stått över vintern för att efter första körningen bli bättre.
Borde finnas stålkolvar att sätta i för att slippa plast idiotin


Jag svarvade & slipade till ett par kolvar av något rostfritt sandvikstål till en bekants cherokee, mer som ett testarbete. Men f#n så bra det blev :buga: Stålet var ganska svårbearbetat, men det blev en helt ofattbart fin yta på det.

Det känns i alla fall inte som att fiberkolvarna var något påhitt för att spara vikt, när man jobbar med amerikanska framvagnsdelar :vissla:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#60 » 08:13:24, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till bakelitkolvarnas heder må man dock säga att de brukar klara minst 15 år innan de börjar svälla och ställa till problem. Och eftersom materialet är elektriskt isolerande är det ju ingen risk för galvanisk korrosion som ställer till märkliga fenomen ihop med materialet i bromsoken heller. Frågan är om de klarar 15 år till efter en torkning i ugn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se