Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Hur ska xenon ljuskällan D2R monteras korrekt? Volvo xc70 2003

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

doc2 (trådstartaren)

#1 » 20:22:17, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort bort mig. Bytte för ett tag sen xenonbrännaren. Tyckte att ljusbilden var lite suddig. Kollade idag och såg att den satt sned i den avskärmningen.
Allt trångt och eländig att komma till. Den rätt nya brännaren gick förstås sönder i spetsen dessutom. Hursomhelst värst är att jag nu har ingen aning hur den ska monteras rätt.
D2R har två styrpinnar i sockeln som är 180 gradar isär.
Kontakten har styrspår 90 grader isär. Går därmed att montera på 4 möjliga sätt Bild
Bild
Själva kontakten saknar i princip all styrning och går att få dit på alla möjliga sätt. BildBild
På baksidan finns präglad Open/Close men jag kan inte begripa hur den ska låsa på något sätt. Bild
Här sitter den i lamphuset efter att jag vred i close riktning.
Bild
Lamphuset utan kontakten.

Bild
Så här ser själva strålkastaren ut.

Någon förslag efter vad jag kan orientera mig?
Borde väl vara på något vis så att brännaren hamnar så att den isolerade kontakten som går till brännarens spets hamnar rakt upp eller rakt ner?? Men vilket är rätt??Bild
Finns även styrning i kampsockeln men jag har ingenstans att den ska gå i ?
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor



micke holmberg

#2 » 20:34:58, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på Youtube det brukar finnas bra filmer på det mesta
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

doc2 (trådstartaren)

#3 » 22:18:30, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan svara mig själ nu.
Youtube gav lite info i alla fall. Tydligen ovanlig strålkastare. I princip omöjligt att demontera lampan utan att skada den. Sitter lampan i sockeln kan man inte vinkla ut den.

Efter lite klurande och testande med den redan trasiga lampan hittade jag till slut styrningarna. De sitter uppe. Den isolerade tråden som går till lamptoppen ska sitta neråt. Bild
Här syns styrningarna.

Lite lustig att nästan hela ljuskällan verkar avbländad. Sitter ju en nästan sluten metallhylsa rund den. Där denna har sin största öppning finns just maskeringen på ljuskällan. Förmodar att den skarpa punktformade ljuspunkten måste tyglas och man släpper enbart det indirekta ljuset mot reflektorn. Bild
Så har ska man montera? Jag gjorde så att jag först satte enbart ljuskällan i lamphuset och kollade noggrant att den satt centrerad och i sina styrningar. Sen tryckte jag på sockeln och vred den ca 30 grader åt vänster (sett bakifrån) för att låsa fast den mot ljuskällan kollade extra några gånger att den fortfarande satt rätt. Går att se rätt bra framifrån. Därefter på med låsbygeln.
Det hela förtjänar sin plats i tråden ”idiotkonstruktioner” Som nämnd ovan är det inte möjligt att demontera skadefritt. Har man väl tryckt fast kontakten på ljuskällan så följer den med bakåt utan att man kan lossna den och plats saknas för att manövrera ut den bakåt.
Men nu är det bytt och fungerar. Tack och lov brukar de hålla länge. Gick t o m utan blodiga fingrar.

4 personer gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

tortap

#4 » 07:00:03, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra dokumenterat för nästa stackare som måste jävlas med det där.

Det borde vara skottpeng på de ansvariga för lampkonstruktioner. Du får böter om du inte har fungerande lampor, men det kostar 3000:- att byta en lampa på min bil (A4) på verkstad.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#5 » 07:25:47, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och likaså skottpengar på de bilkonstruktörer som stuvar in andra saker i motorrummet som kommer i vägen så det blir omöjligt att byta lampa i en i och för sig servicevänlig strålkastare. Rätt vad det är kommer det dit en större batterihylla, helt oväntad hydraultank för nivåreglering eller något annat, rakt bakom den fina serviceluckan på strålkastarinsatsen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh

#6 » 07:41:30, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite har de iallafall tänkt till på nyare årsmodeller när man väldigt enkelt kan lossa hela insatsen...


Det nämndes böter i ett inlägg en bit upp.. Om förutsättningarna är rätt så kan man faktiskt slippa såna, få en ny lampa och byta på plats. Såna som ibland delar ut böter kan ha passande reservlampor i bilen, och menar man att det handlar om trafiksäkerhet, och att böter förutom tär på en redan ansträngd ekonomi snarare medverkar till sämre trafiksäkerhet då föraren kan känna sig aningen irriterad av böterna och därmed påverkas körningen negativt.. alltså lite tvärt emot... Själva lampbytet fick föraren dock själv stå för :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

torbjorn_forsman

#7 » 10:08:17, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klarade mig från böter när jag blev stoppad med trasigt halvljus i vintras. Kunde visa upp att jag hade en ny lampa med i bilen, och skyllde på att det var så kallt att plasthakar skulle gå sönder om jag försökte byta lampa innan jag fick in bilen i varmgarage. Det bidrog nog också att polisen var uppenbart nöjd med min lastsäkring av taklasten.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

doc2 (trådstartaren)

#8 » 17:06:26, 06-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste tyvärr ifrågasätta mitt tidigare ”geniala” monteringsförslag. Blev halv katastrof.
Efter en tid slocknade ena ljuskällan och det luktade magiskt rök från motorrummet. Plockade ur lampan och tydligen hade inte sockeln hamnad rätt på kontakten på det viset. Följden blev glappkontakt, värmeutveckling och smält plast i kontakten. Lampan sönder vid demontering. Fick till sockeln med lite slipning och filning och den här gången blev det en billig ljuskälla från Biltema. Återmontering med att först sätta lampan i sockeln och sedan med blodvite krångla in den i lamphuset. Nu lyser det i alla fall. Irriterar mig nu varje gång jag noterar färgtemperssturskillnsden mellan Biltema och Osram lampan. Har dock ingen lust att röra det som funkar....

Tänkte inte låta mitt ”dumsmarta” monteringsförslag stå kvar har okommenterat och låta någon annan göra samma fel.

3 personer gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Bygert

#9 » 12:43:49, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där lamporna är ingen lek. Det är inte parkering och blinker heller, trångt så in i... När jag bytte blinkerlampa ramlade den ner i insatsen tillsammans med del av hållaren. Där får den ligga. Bytte xenonlamporna nyligen, vilket knövel. Först ville de inte ut. Och sen inte in, man ser ju inte mycket av vad man gör så man håller på där och mixtrar i hopp om att man inte ställer till nåt och plötsligt så bara passar lampan. Lyser gör det iaf, om ljusbilden är rätt vill jag inte veta just nu.

Ett tips, på åtminstone den XC 70 jag har är det klart värt besväret att demontera luftfilterhuset om man ska byta nån lampa på förarsidan. Man tar bort lock, filter och slangar och rycker sen huset rakt upp. Blir lite mindre bedrövligt så. På andra sidan ser det ut att vara databoxar i lådan som ställer till det, den har jag inte vågat mig på att röra.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

MN

#10 » 18:02:12, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär er knepen att ta bort fronten så är det enkelt att lossa lamphusen. Det går på typ 20 min att ta ned fronten om man gjort det en gång.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rospigg

#11 » 19:05:38, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag höll nyss på med en A-kloss, Mercas minsta.
Strålkastaren utbytt efter en date med en Clio i en rondell....
Innerskärmen lappade vi ihop med gummiduk då seviceluckan for till till skogs vid närkontakten.
När allt väl var på plats, bilen körd 2-3 mil så har halvljuset lagt av.
Byta lampa på plats var inte att tänka på utan att öppna serviceluckan...
Ta ur hela strålkastaren, det gick först när vi sågat bort ett "horn" som inte fyllde annan uppgift än att jäklas.
Det ska tusan ha moderna bilar!!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Bygert

#12 » 12:19:02, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Lär er knepen att ta bort fronten så är det enkelt att lossa lamphusen. Det går på typ 20 min att ta ned fronten om man gjort det en gång.

M


Då kontrar jag med att lär oss då knepen så ska vi fundera på om det verkligen är bättre att riva fronten än att svära över att det är trångt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#13 » 13:50:00, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen ide att försöka på plats, det är enklare att ta bort fronten och byta dem enkelt på arbetsbänken. Då är det hundra ggr enklare att byta parkljuslampor också. Bortsett från ev extraljus ställage fram så tar det som sagt inte många minuter att plocka bort plasten.
Hur kontakten sitter på lampan spelar ingen roll men det är ganska vanligt med dålig kontakt på jordpinnarna. Man får skrapa rent och böja till dem lite. Återigen tio ggr enklare med lyktan på bänken.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MN

#14 » 21:04:14, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
MN skrev:Lär er knepen att ta bort fronten så är det enkelt att lossa lamphusen. Det går på typ 20 min att ta ned fronten om man gjort det en gång.

M


Då kontrar jag med att lär oss då knepen så ska vi fundera på om det verkligen är bättre att riva fronten än att svära över att det är trångt.


https://www.youtube.com/watch?v=2fYMXh3CXCM
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

lagun49

#15 » 00:19:56, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en Audi TT de sista åren jag jobbade, eftersom jag körde mycket bil i jobbet. Underbar bil, tills Xenonljusets D2R lampor gick sönder. Det tog flera timmar att arbeta inifrån motorrummet att byta glödlampa. Tack och lov höll en lampa 2 år minst. När styrningen till lampan gick sönder, sålde jag bilen, eftersom styrningen kostade 16 000:- i original. :aaargh: :aaargh:

Jag behövde också en bil mera anpassad för boende på landet, eftersom jag i samma veva som min pensionering flyttade till Orust. Köpte istället en Toyota RAV4, som fungerat oklanderligt sedan inköpet, trots att den gått 21 000 mil då. :thummar: :thummar:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se