Hej alla
Behöver verkligen er hjälp och expertis i mina frågor nedan.
Har en Ford 5610 mkII från 1988 som jag införskaffade i vintras.
Är väldigt nöjd med traktorn osv, men.
Ägaren innan sa att den drar ström men att han inte visste vad det var, så han sa att bryt strömmen så fort du inte skall använda traktorn.
Har efter det laddat batteriet någon gång trotts att strömmen brutits på minus/jord för att det inte fanns tillräckligt med tryck i batteriet för att startmotorn skulle gå igång.
Batteriet i sig är nytt så där skall det inte vara några konstigheter.
Men en gång så hade jag kört traktorn och stängt av den för att 5 min senare starta den då hände ingenting, sjukt skumt och jag i rent test slängde på billaddaren och lät den stå typ 5-10 min.
Kopplade bort laddaren och vred på nyckeln, då startade den direkt?
Hur som helst, nu är traktorn helt död och går inte att starta trotts att batteriet är laddat osv, samt att jag kan inte mäta mig fram till att jorden skall vara problem.
Så där skall det vara ok.
Så jag började att riva bakom instrumentpanelen i hytten för att leta fel, trångt och jävligt såklart.
Det jag hittade då var att en kabel som gick från tändningslåset var blottade och har vad jag kan räkna ut blivit sjuk varm och smält ihop några av kablarna som går från tändningen.
Färgen på kabeln är lila med vit färgsträng på sig och satt ihop på samma kontakt med kabeln som går till radio i tändningslåset.
Efter att ha separerat alla kablarna nu fram till säkringsboxen så just den kabeln som blivit så sjukt varm och bränt andra kablar går till säkring 1, säkringen är på 10A och är hel och kabeln efter det är det inga problem med, hur fin som helst som alla andra kablar som satt under instrumentpanelen. Kablarna runt omkring denna kan jag inte se är blottade så det skulle kunna orsaka kortslutning eller annat. När jag kollar i manualen så står det att säkring 1 är till "extra kontakt" vilket jag inte har en susning om vart den går eller är till för.
Fråga 1: Någon här som kanske vet vart den går? Så kanske jag slipper att strippa hela kabelstammen för att följa den.
Fråga 2: Vad kan ha orsakat att den har blivit så sjukt varm från tändningslåset fram till säkringsboxen?
Jag är såklart lite tveksam till att detta skall vara problemet med att traktorn inte startar eller drar slut batteriet på något sätt, men vill ju utesluta allt innan jag kanske behöver plocka ner startmotorn och testa den, men jag vill inte tro att startmotorn är problemet, men det får vi se framöver.
Innan startmotorn så sitter det ju såklart ett relä, som jag vill få till slår till som det skall men man vet ju aldrig.
Fråga 3: Någon som vet vilket relä det är som skall slå till? är så sjukt trångt så har svårt att se samt följa kablar samt mäta osv, så all input är välkommen.
Fråga 4: Kan jag testa startmotorn och solenoiden utan att behöva montera bort den från traktorn, sitter så sjukt trångt den med bakom lastaren osv osv.
TACKSAM för all input som ni kan komma med i detta lilla helvetet.