Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Färgval på maskiner / inredning

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

mf33 (trådstartaren)

#1 » 12:38:00, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har mina "verkstadsgrejer" spridda mellan min verkstad inne i stan och här på "Ranchen" i ett litet (47m2) garage. Tanken är att jag ska ha allt här senare. Ska bygga en större verkstad här.

Jag har ju samlat på mig lite grejjer och tänkte få till en fin och någorlunda enhetlig verkstad här. Svarv, pelarborr, kallsåg osv är i bra skick, kulören Hammarlacksgrön.
Bild
Bild

Men en del jag skaffat ser skit ut och behöver "penselrenoveras" bl.a en plåtbock, några plåtskåp, större skruvstäd osv.

VAD FÖR KULÖR????

Hammarlacksgrön ÄR tråkigt, de som är fina får vara så men allt det andra? När man ser på Amerikanska bilbyggarserier osv är det ju många redskap och inredningar i lite roligare kulörer. Snap-On rött, AngloAmerican orange osv.

Vad tycker Ni är en lite roligare kulör på grejerna? Klarblå, orange ,röd, gul? Får inte bli en så man får en allergisk chock mot färgerna men ändå!

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Mattias Petterson

#2 » 14:08:33, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljusa färger på maskiner, inte mörka färger som kräver massor av ljus i lokalen.
Ljusgrå, ljusblå, ljusgrön mm
Ljusa färger och mörka reglage så de syns tydligt.
Hemst med mörka maskiner som man själv skuggar när man använder de!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

MekJan

#3 » 14:53:32, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inne på lite målning också nu närmast en arboga som varit grå från början som dock känns lite tråkig därefter har den fått en omgång med grön hammarlack som inte heller passar, så det lutar mest åt sajos gröna på borrmaskin och fräs men svarven lär få förbli köping orginal grå ! :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2

#4 » 22:26:03, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många herrans år sedan kom jag i kontakt med en kvarn som malde ner wellpapp till briketter. En brutal maskin, men jag fastnade för att den var så snyggt lackerad, klar röd och blank i lacken, nästan som en personbil. Sedan dess så har jag försökt använda klara färger när jag har gjort några renoveringar. En klarröd stor kompressor, klargrön planhyvel (mycket snyggare än det låter), maskindelstvätt i lite ljusare grön hammarlack (kanske inte den snyggaste maskinen :vissla: ), något klarare grön metallkap osv. Billyften blev klarblå pelare, klarröd underbalk och svarta detaljer.

Mitt råd är att välja några få färger att jobba med. Verkstaden ska inte se ut som ungarnas påsar med lösgodis, men är allt bara bleka, tråkiga färger blir man nerstämd bara man kommer in där. :mrgreen: Har sett industrier där samtliga maskiner, transportbanor och sopkvasthållare är specialbeställda i samma blå RAL 5002 (eller något liknande). Hemskt tråkigt, nästan så man vill kräkas.

Tänk dock på ovanstående råd om kontrast och ljus. Bra arbets- och allmänbelysning är också mycket viktigt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#5 » 22:45:51, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Är inne på lite målning också nu närmast en arboga som varit grå från början som dock känns lite tråkig därefter har den fått en omgång med grön hammarlack som inte heller passar, så det lutar mest åt sajos gröna på borrmaskin och fräs men svarven lär få förbli köping orginal grå ! :grin:

Om du målat med hammarlack måste färgen bort eller målas med hammarlack igen, ingen annan färg funkar på hammarlack. :uupps:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mf33 (trådstartaren)

#6 » 22:59:50, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jo hammarlack innehåller mycket SILICON ! Och silicon där man ska lacka vanligt är djävulens påfund :djaevul: .

Har man använt hammarlack är utsikten för lyckad lack med vanlig färg senare nästan noll.

mv h Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

JonasA

#7 » 21:22:55, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker liv i denna tråd igen, istället för att skapa en ny om samma sak... (Behöver man förresten be om ursäkt för "trådarkeologi" i det här forumet? I så fall gör jag det nu på en gång så är det gjort: Uschäkta!) :grin:

Jag går i samma tankar som trådskaparen, frånsett att jag nog inte har någon enda maskin som fortfarande har riktigt prydlig originalfärg. Mina är mestadels gamla maskiner som jag avser att successivt renovera upp vartefter, och även om fokus i den processen ligger på funktion och precision så kommer förr eller senare frågan om ommålning att dyka upp.

Skulle jag råka få tag på någon väldigt unik maskin som är av musealt intresse så känns det rimligt att återställa den till såväl utförande som kulör så nära originalet som möjligt, frågan gäller i så fall inte den maskinen!

I en annan tråd förespråkade en person att måla maskinerna i olika kulör för att få mer estetisk variation, samt att måla alla tillbehör i samma kulör som maskinen, och därmed lätt kunna se vilka tillbehör som hör till vilken maskin. Det senare kan jag se en poäng i, men själv ser jag helst att kulören är praktisk och snygg, och ser i så fall ingen anledning till att den skall vara mindre snygg eller mindre praktisk på vissa maskiner.

Förutsättningarna är att min verkstad är liten och saknar större dagsljusinsläpp. Maskinerna är också små, och jag själv har dessutom börjat komma upp i den aktningsvärda åldern av lite över 40 år, och upptäckt att ögonen helt plötsligt inte är lika pigga längre... :insomnia: Jag har sympati med att mörka färger på maskinerna gör att man inte behöver hålla dom rena för att dom skall se anständiga ut, men jag prioriterar hellre att se vad jag jobbar med, och torkar av dom ifall det vankas dambesök i verkstaden... :buga:

Estetiskt så har jag egentligen inte något emot någon av dom klassiska maskinkulörerna vad jag kan påminna mig. Inte ens den med tiden blekta men ursprungligen 70-tals orangea som min Rexvalther ståtar med, men dom maskinerna jag upplevt som snyggast har haft en vit kulör brutet i lite grått och/eller gult. Svarvar från Weiler eller Monarch och fräsar från Aciera t.ex. Tyvärr har jag inte hittat någon färgkod för någon av dom brutet vita nyanserna, någon som har förslag?

Jag har också sett en tendens hos många att måla spåntråg, inuti bädden på svarvar, i rännor och T-spår på koordinatbord, mm med någon mellanröd kulör. Enda anledning jag kan komma på är att det inte skall synas så tydligt när man borrat sig i handen, så man slipper skämmas för sin klantighet, men finns det någon vettig anledning? Själv ser jag det mest som att det är där nere som små svärtade skruvar har en tendens att försvinna, så är det någonstans på maskinen som verkligen borde vara så ljust som möjligt så är det just där!

Min tanke just nu är att om jag hittar en lagom bruten "äggskalsvit" färg så kör jag den på samtliga maskiner. Är jag helt fel ute?

/joa

1 person gillar det här inlägget.
JonasA
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:12:58, 03-02-2016
Ort: Mälardalen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasA

#8 » 19:12:05, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom ingen annan gör det så svarar jag på min egen fråga. Det är väl på så vis man "får dom bästa svaren", sägs det, även om man löper stor risk att få äta upp dom senare, när det visar sig att det inte blev så bra i praktiken... :eat:

Jag fick just ett tips från "vanligtvis trovärdig källa" om att färgen jag söker sannolikt är "Helle Elfenbein", dvs RAL 1015, och det verkar rimligt. Fler förslag, någon???
JonasA
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:12:58, 03-02-2016
Ort: Mälardalen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#9 » 19:28:38, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

0502Y
sk "stockholmsvit"
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

JonasA

#10 » 19:37:18, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte den "renare" vit än RAL-1015? Hur vitt är för vitt när det blir lite oljigt? :klia:
JonasA
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:12:58, 03-02-2016
Ort: Mälardalen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se