Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Ford 5610 - elproblem

22 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#1 » 12:52:01, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Behöver verkligen er hjälp och expertis i mina frågor nedan.

Har en Ford 5610 mkII från 1988 som jag införskaffade i vintras.
Är väldigt nöjd med traktorn osv, men.
Ägaren innan sa att den drar ström men att han inte visste vad det var, så han sa att bryt strömmen så fort du inte skall använda traktorn.

Har efter det laddat batteriet någon gång trotts att strömmen brutits på minus/jord för att det inte fanns tillräckligt med tryck i batteriet för att startmotorn skulle gå igång.
Batteriet i sig är nytt så där skall det inte vara några konstigheter.

Men en gång så hade jag kört traktorn och stängt av den för att 5 min senare starta den då hände ingenting, sjukt skumt och jag i rent test slängde på billaddaren och lät den stå typ 5-10 min.
Kopplade bort laddaren och vred på nyckeln, då startade den direkt? :insomnia:

Hur som helst, nu är traktorn helt död och går inte att starta trotts att batteriet är laddat osv, samt att jag kan inte mäta mig fram till att jorden skall vara problem.
Så där skall det vara ok.

Så jag började att riva bakom instrumentpanelen i hytten för att leta fel, trångt och jävligt såklart.
Det jag hittade då var att en kabel som gick från tändningslåset var blottade och har vad jag kan räkna ut blivit sjuk varm och smält ihop några av kablarna som går från tändningen.
Färgen på kabeln är lila med vit färgsträng på sig och satt ihop på samma kontakt med kabeln som går till radio i tändningslåset.
Efter att ha separerat alla kablarna nu fram till säkringsboxen så just den kabeln som blivit så sjukt varm och bränt andra kablar går till säkring 1, säkringen är på 10A och är hel och kabeln efter det är det inga problem med, hur fin som helst som alla andra kablar som satt under instrumentpanelen. Kablarna runt omkring denna kan jag inte se är blottade så det skulle kunna orsaka kortslutning eller annat. När jag kollar i manualen så står det att säkring 1 är till "extra kontakt" vilket jag inte har en susning om vart den går eller är till för.

Fråga 1: Någon här som kanske vet vart den går? Så kanske jag slipper att strippa hela kabelstammen för att följa den.
Fråga 2: Vad kan ha orsakat att den har blivit så sjukt varm från tändningslåset fram till säkringsboxen?

Jag är såklart lite tveksam till att detta skall vara problemet med att traktorn inte startar eller drar slut batteriet på något sätt, men vill ju utesluta allt innan jag kanske behöver plocka ner startmotorn och testa den, men jag vill inte tro att startmotorn är problemet, men det får vi se framöver.
Innan startmotorn så sitter det ju såklart ett relä, som jag vill få till slår till som det skall men man vet ju aldrig.

Fråga 3: Någon som vet vilket relä det är som skall slå till? är så sjukt trångt så har svårt att se samt följa kablar samt mäta osv, så all input är välkommen.

Fråga 4: Kan jag testa startmotorn och solenoiden utan att behöva montera bort den från traktorn, sitter så sjukt trångt den med bakom lastaren osv osv.


TACKSAM för all input som ni kan komma med i detta lilla helvetet. :???: :???:
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88



torbjorn_forsman

#2 » 00:05:35, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du elschema för traktorn?

Kan du ordna en bild på säkringsboxen? Kan det tänkas att flera säkringar är hopbyglade med ett bleck på undersidan/baksidan, så den smälta kabeln i själva verket matar fler än bara säkring 1? Eller är den gjord så att det finns möjlighet till kortslutning till jord från någondera änden av säkringarna, t ex via utstickande flagor eller grader från nitar på baksidan om den är fastskruvad på en jordad plåt utan isolerande mellanlägg?

Vad är det för typ av startmotor? Är det en av typ förvuxen personbilsstartmotor, dvs med solenoid på sidan om, som skjuter fram drevet via en hävarmsmekanism? Eller någon helt annan typ? Fabrikat på startmotorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#3 » 19:12:51, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn
Kan inte lösa någon bild just nu men den är inte vad jag kan se kopplad mot andra, det är det andra som gör men inte den, så det är inte problemet.
Kortslutning kan ju såklart finnas en risk men tror inte det heller, va en annan som skicka ett PM till mig och sa att tändningslåset ev kan ha gått varmt om man slängt på den av en chansning i tändningslåset bara för att det kom ström där, typ.

Startmotorn har jag inte kollat upp ännu vad det är för någon när det kommer till fabrikat eller annat, men solenoiden sitter bredvid den i alla fall, fast i samma hus så att säga.
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#4 » 14:28:01, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Nu har jag faktiskt haft lite tid att kolla lite mer på mitt problem under helgen, vilket inte var så kul ändå.

När jag köpte traktorn så monterade förra ägaren ett "nytt" batteri i traktorn som har fungerat bra fram tills nu helt enkelt efter mina tester. Jag laddade det fullt förra helgen och lät det vila till dagen efter och då låg spänningen på 12,7V vilket är helt OK, tre dagar senare så va spänningen 11,2V. Vilket betyder att batteriet är kört om du frågar mig, måste vara någon form av kortslutning i det. Så det är lite surt att behöva köpa ett nytt för flera tusen, men men. Det är ett Tudor Heavy TG1353, 135aH och med 1000a i startström.

Lånade grannens batteri som är mindre i storlek (under halva mitt i storlek) men som är nytt bara för att kunna felsöka, så kopplade på det och vred på nyckeln, inget hände. Kopplade sedan en kabel direkt från tändningslåset och direkt till startmotorn/solenoiden så jag gick förbi startrelät och vred på nyckeln, då började den tugga. Dock startade den inte för det batteriet va för klent.

Men felet är alltså ett kasst batteri samt ett startrelä.

Det kan ju absolut vara så att det är någon givare som går till startrelät som är sönder eller annat som gör att det inte drar, tex vid handbromsen eller annat.

Men tänker nu att jag kommer att dra en ny kabel som går förbi det för att slippa just nu i alla fall och felsöka alla givare.

Är jag idiot i mitt agerande nu kanske? :screwy:
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

bonnen513

#5 » 16:51:26, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu? Du är ju vängabo!
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#6 » 18:25:09, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du börja med att bygla batterifrånskiljaren ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#7 » 19:15:18, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonnen513
Tack :grin:

Meier
Batterifrånskiljaren, är inte helt med på vad du menar riktigt med att bygla den.
Förklara gärna mer.
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

Michael Meier

#8 » 19:30:55, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet inte.. ska leta lite skisser först.. vänta lite :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 19:34:39, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

startrelä ? menar du solenoiden uppepå startmotorn ?

annars har du väl bara en spärrkontakt som är NO, känner av att kopplingspedalen är nedtryckt ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 19:36:35, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä, du nämner solenoiden också, vad menar du med startrelä ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#11 » 19:47:31, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen startspärr på kraftuttaget på dom?
Har du parkerat forden innanför en John deere?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Maestro-Vänga (trådstartaren)

#12 » 21:37:25, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Enligt skisserna från verkstadsmanualen så sitter det ett relä mellan tändningslåset och startmotorn.
Det var det relät som jag kopplade förbi och startmotorn började då tugga helt enkelt.

Kabeln går ju till solenoiden på startmotorn. Kanske va otydlig?
Maestro-Vänga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:52:57, 05-06-2018
Ort: Fristad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 Mustang II -88

63an

#13 » 21:52:36, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han menar att bygla är det samma som kortsluta för att utesluta att avskiljaren är felaktig, man utesluter alltså systematiskt dålig kontakt i kretsen! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#14 » 07:58:56, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

antingen har du inuti vxllådslocket

https://www.oie.se/Produkt/sparrkontakt ... orFORD5610


Bild

eller hängande pedal och startspärr, bilden är bara som exempel (Case/IH)
det sitter olika beroende på land och årtal och vilken hytt.

Bild


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#15 » 08:14:33, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

säkringslådorna är ofta problem med på äldre traktorer, miljön är inte den bästa, byt låda till en exakt likadan ifall du behöver det på grund av att det tar tid att koppla om ifall du behöver byta placering lr kabelända.

Är hela kabelsnutten uppeldad har du något problem med belastning eller extra starka lampor eller dylikt, annars byter du bara ut kabeln till en RK 2,5 lr liknande.

Som kedjan som går av vid sin svagaste länk, överhettas den svagaste punkten i en krets, det behöver inte alls vara säkringen som är svagaste länken i kretsen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se