Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 16 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

AN (trådstartaren)

#226 » 13:26:01, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en annan DS8, som drog iväg från en vägkrog förra sommaren. Tyckte den gick så fint. Tyckte min verkade mycket tröttare, men min bil är den enda med DS8a som jag kört, så jag har aldrig haft något att Jämföra med. Men idag mätte jag matartryck och laddtryck. Matartrycket ligger, på 0,5 bar på tomgång, gasar man på lägger det sej på 0,7-0,8 bar. Under körning håller det sej på 0,7 till 0,8bar. Både på rak väg och uppför, och även med 7,5-8 ton på flaket. Tyvärr hade jag bara en mätare som gick från 0-10bar, så avläsningen är väl inte 100 procentig, men den låg iaf stabilt mellan 0,5 bars och 1bars markeringen. Så detta borde väl var ok?

Men laddtrycket fick jag fick jag väl till knappt 0,3 bar som max. Mätt med samma mätare, samma slang, och samma minimess.
Får val skaffa en annan manometer kanske och dubbelkolla, då jag tyckte det var extremt lågt. Känns ju som det skulle vara någon stor läcka.
Enligt diagrammet i verkstadshandboken, borde jag ju kunna få ett värde på mellan 0,8 till 1,05bar. Det gäller väl helfrisk motor, men tyckte iaf att min mätning var extrem låg.
Är ju ingen mätexpert, så jag kan ju gjort något misstag.

Men om man ska felsöka, ska jag börja med att känna på kompressorhjulet, trycksätta insuget, eller var ska jag börja. Hör inga läckor genom att bara lyssna.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



jörgen.ottosson

#227 » 15:01:57, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

luftfilter är en bra början att kolla, och se så att slangarna/rör är hela (täta)

"känna på kompresorhjulet" ger inte mer än att du kan se att det rör sig eller ej ( det ska vara glappt, troligen mer än du tror ... :klia: ) ...och eftersom du har laddtryck så tror jag inte du har något stort fel där..... ( du har bara högt laddtryck med gaspådrag och högbelastning.....utan gas, inga avgaser = inget laddtryck )

är avgasröret öppet ? ( avgasbroms? spjäll för avgasvärme ? ljuddämpare? )
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#228 » 21:27:30, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.
Får kolla till luftfiltret. Slang är det nog bara i skarven mellan turbons utlopp och insugsröret, en gummiskarv. Får kolla så den inte spruckit. Är ingen avgasbroms på den, men något i ljuddämparen kan ju ha lossnat och lagt sej på tvären förstås.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#229 » 19:22:04, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite på turbon idag. Var knappt märkbart glapp i den, varken axiellt, eller radiellt. Hade nog väntat mej mer. Ska ta känna lite på några andra aggregat. Det finns inge chans att glappet är "för litet", om oljan i glidlagren koksat? Som sedan gör att det inte blir ordentlig snurr på turbon.
Eller så är allt som det ska. Fick upp mätaren till 0,4 idag, då hade jag 7,5 ton på flaket, och körde i en uppförsbacke som den bara klarade på ettan, och precis innan rödmarkeringen vid 2400varv kom jag upp i 0,4bar. Prövade samma backe en gång till, då var trycket lägre. Prövat många kombinationer, men fullgas på olika växlar och uppförsbackar, men bara i den riktigt branta backen fick jag upp trycket.

En sak till jag funderat på. Den har ju ingen rökgasbegränsare. Då måste väl pumpen stå ganska snålt, så att den inte ryker i det oladdade området.
Så kurvorna jag såg med 0,8 till1,05 bar kanske gäller bilar med rökgasbegränsare?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#230 » 21:42:39, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker den knappt något idag kan du nog öka på bränslemängden tills du är nöjd.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#231 » 21:48:11, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ger gaspedalen full gas? ( hur mycket glapp har du i länkaget?)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#232 » 22:13:21, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Ryker den knappt något idag kan du nog öka på bränslemängden tills du är nöjd.

Nja lite grann kanske den rycker, men iof långt ifrån vad andra gamla fordon brukar prestera i uppförsbackarna.
Kanske kunde öka bränslet lite.

jörgen.ottosson skrev:ger gaspedalen full gas? ( hur mycket glapp har du i länkaget?)

Man ska väl kolla det enklaste först :smile:
Får ta en medhjälpare till hjälp tror jag.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#233 » 00:10:55, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite.
Kan dåliga spridare ge lägre laddtryck?
Om mängden diesel som sprutas in är samma, alltså samma mängd energi, i en motor med bra spridare som ger bra sprutbild, som en motor med dåliga spridare,som ger sämre sprutbild. Eller blir all diesel förbränd, innan den når turbinen i bägge motorerna, och omvandlad till värme. Så trycket över turbinen blir det samma. Samma drivenergi. Om ni förstår vad jag menar :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#234 » 06:13:05, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du dåliga spridare eller felställd pump ( = ej förbränd diesel) så får du rök ( svart eller vit beroende på vad felet är)

fel som ger förtidig insprutning, och dålig förbränning brukar ge svart rök ( ofullständigt bränd diesel, kol.... men även för mycket bränsle eller för lite luft ger samma sak)

fel som ger sen insprutning, ger vit rök ( ej förbränd diesel, diesel ånga)

spridarnas öppningstryck påverkar insprutningstidspunkten, lägre tryck ger tidigare insprutning med samma inställning på pumpen.

Men jag tror inte du ska börja leta felet där.... ( om det inte är så att du ser mycket rök)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#235 » 12:56:18, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, har inte så mycket rök.Kanske lite under full beslastning, men har nog insett att den ryker lite jämfört med andra gamla lastbilar.
Den startar fint, och går fint på tomgång. Tycker egentligen den går väldigt fint, men saknar lite extra kraft. Men då jag inte kört någon mer med samma motor själv, bara hört dem, så kan jag ju inte säga att den är för klen heller.
Men blev lite fundersam med laddtrycket, då det i boken är angivet ett tryck som är minst dubbelt av vad jag mätte upp. Men det har väl varit ändringar på motorn genom åren, och boken kanske är från någon nyare bil.

Men det där med laddtryck vs spridarbild, var mest en allmän fundering, sådana som dyker upp ibland.

Vore kanske ide att kolla på pump timingen också.
Känns väl som en sådan där stroboskoplampa för diesel, borde väl vara det enklaste för en hemmamekaniker?
Fungerar de bra? Lätta att använda? Bara för att märkningarna på pumpen står rätt är det väl inte helt säkert att timingen är rätt?

Kände lite på turbon på min pick-up, med Cummins 6a, och den snurrade betydligt lättare än turbon på Scanian. Det kanske inte säger så mycket egentligen?
Snurrade man till turbon på Scanian, stannade den nästan direkt. Turbon på pick-upen fortsatte att snurra.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#236 » 16:20:19, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ju inga direkta fel, så jag provade att öka bränslemängden.
Ökade två varv, då fick jag 1 bars laddtryck, och mer rök. Inte extremt med rök, men det syntes i backspegeln iaf. Kändes stakare, och kunde ligga en växel högre i samma backe, med samma, eller lite mer last på flaket. Samma temp på motorn, men turbon blev klart varmare.

Backade skruven ett varv, då fick jag ca 0,5 bar.

Ökade ett halvt varv, då blev det 0,8 bar. Lite mer rök, under full belastning, men mindre rök än vid 2 varv.

Men vippan till kallstartenkan man ju trycka nedåt, och i sidled, som det var från början. Nu kan man ju trycka den uppåt ist, då jag justerat ut den 1,5 varv. Man kanske, alltid ska låta den gå nedåt?

Skulle vara kul att kontrollera insprutningstidpunkten.
Har gjort det på en Cummins Dodge, men indikatorklocka, monterad på adapter i ettans pumpelement.
Men hur rekommenderar ni att göra på denna? Stigarrör, eller vad det heter?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#237 » 22:24:34, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för tätningsbyte.
Vad mycket ska yoken värmas vid installation? Det står att den ska kokas i vatten, men vet inte vad länge den ska ligga i. Blir den runt 100 grader, tar väl packboxen stryk?


Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#238 » 22:31:16, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

100°C skadar inte en tätning....Nitrilgummi som är vanligt i tätningar (o-ringar, packboxar) tål en arbetstemperatur på runt 150-160°C ......för högre temperaturer väljer man ofta silikon-gummi, som tål runt 250°C .
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#239 » 22:36:10, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.
Då värmer ja på.
Varför just kokning? För att få jämn värme, eller kontroll på temperatur.
Gas, kokplatta eller varmluftspistol känns ju enklare.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#240 » 22:58:17, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, jag tror att "kokning" väljs för att det ger jämn och långsam och kontrollerad uppvärmning, utan specialutrustning.

Med gaslåga eller liknande är det väldigt lätt att överhetta någon del av godset för att man tycker det tar för lång tid att värma.......
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se