Backlight: En koll du bör göra innan fördelariet är att kolla hur många varv fördelardrevet gör per motorvarv. Normalt vid batteridriven tändning och vanlig fördelare ala dom flesta bilar är att fördelaren gör ett varv när motorn gör två. När det gäller magnettändning så gör vissa tändmagneter ett varv per motorvarv och då passar det inte med en vanlig fördelare...
Spelar det någon roll om den ger gnista på utblåsningstakten. Det är många små fyrtaktare som har tändsystem som tänder en gång per varv. De flesta fyrtakts motorcyklar gör det åtminstone. enda orsaken som jag kan tänka mig varför de har haft det på vissa magnettändningar är för att få ett varvtal på själva magneten.
Den bör ju gå i zynk med alla cylindrar samtidigt... Kör man magneten i motorvarv då går fördelardelen med halva farten, kör man magneten gånger två i fart så måste fördelardelen gå i en fjärdedel osv. Skall man få det att funka så måste detta nog stämma...
Har fördelaren samma varvtal som vevaxeln så tänder den en gång per varv. Då blir det gnista i ordinarie kompressionstakt och en extra gnista i utblåsningstakten. Normalt så drivs fördelaren med samma varvtal som kamaxeln så att den ger gnista en gång per 2 vevaxelvarv.
De magneter som jag har kommit i kontakt med har inte haft någon utväxling mellan ingående axel och fördelaraxeln. Kanske att det finns andra typer av magneter inom flygindustrin.
Inom flyget går dom 4 cylindriga magneterna med vevaxelfart och fördelaren med halva farten (kamaxelfart) På 6 cylindriga så går magneten 1,5 gånger vevaxelfart, magneten har bara två nockar men motorn tänder tre gånger per varv... Fördelaren (inbyggd i magneten) går med kamaxelfart. Förvirrande? Det räcker med att Backlight räknar varven så fixar vi en lösning sedan.
Det var det som jag förstod att det var något från flyget som du var inne på.
På traktorer och andra maskiner med vevstart brukar det finnas en s.k. impulskoppling som gör att magneten får lite högre fart när man vevar igång motorn. Det är en fjäder som man spänner upp i korthet och som släpper så att det blir lite snabbare rörelse på ankaret i magneten och då får man en kraftigare gnista.
Ivar risslén: Flyget har också impulskoppling eller "vibratorstart". Blacklight: Då passar en "vanlig" fördelare om den passar eller går att få att passa rent mekaniskt.
Janson1 skrev:Ivar risslén: Flyget har också impulskoppling eller "vibratorstart". Blacklight: Då passar en "vanlig" fördelare om den passar eller går att få att passa rent mekaniskt.
Vibratorstart är väl i princip samma sak som på landbacken kallas summertändning, användes på bl a T-Ford och som starthjälp på Lanz tändkuletraktorer. Och, många år senare, i Saabs DI- och Trionic-system.
Update: Har fått tag på en fördelare nu! Dock måste jag nog köra ner ett sandpapper på en pinne (fatting mans honingsapparat... ) i loppet för fördelaren, samt smeka av lite ytrost på fördelarens kropp som ska ner i hålet... Återkommer...
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
Min bror har några brandsprutor i garaget, 3st har jag för mig det är. Raka fyror på allihopa av varierande storlekar. Den minsta kan man ta lös från kärran och bära med sig med en gubbe i varje hörn.
Hittar inga helhetsbilder i datorn jag sitter vid nu så jag får väl knäppa några nya bilder när jag skall dit å pyssla härnäst.
Här är en bild där några av mätarna kom med lite iaf, av mätarna att dömma så har den ju några år på nacken och har ekerhjul vilket inte de andra har.