Åsa-Nisse skrev:Jag skulle vilja rekommendera att slå en signal till någon firma som pysslar med fälgrenovering för att få rätt primer. Av egen erfarenhet då jag högglanspolerade ett par fälgar för att sedan klarlacka dom. Det funkade i tre dagar, sedan släppte klarlacken som skinnet på en solbränd rygg. Svaret jag då fick på frågan om varför var att aluminiumet oxiderar lika fort som du polerar och man måste prima det inom två timmar eller vänta ett par dagar och använda en annan primer.
Aluminium är svårt när det gäller färger.
Ojoj, varför frågar jag er här på Maskinisten?
Allting verkar ju så komplicerat!
Det var intressant. Sånt vill man ju inte drabbas av. Kanske det skall vara en etsande primer då? Någonstans läste jag att en sådan innehåller någon form av syra som löser upp oxiden och på något sätt "förenar" detta med själva primern på något vis. Eller om det bara "ångar bort"!? Det låter ju bra i alla fall.
Estande primer verkar gå under beteckningen wash primer på utrikiska.
En sådan här t ex:
https://www.billackering.eu/washprimer-syragrundEller det kanske inte är samma sak?
Dock verkar det som att man måsta lägga en annan primer ovanpå denne:
"Du måste lägga på filler/slipgrund eller grundfärg vått i vått. Du får inte lägga på epoxy eller bilfärg direkt på denna primer. " Som sagt, det verkar vara komplicerat värre det här!
Jag inser att det lätt kan bli tokigt med olika färger och primers i fel kombination.
Minns än idag mitt eget första större lack/renoveringsjobb. 14 och ett halvt år gammal renoverade jag (nåja) min först moped. Hade köpt några sprayflaskor med en synnerligen vacker blåmetallic färg. Moppen plockades isär "i molekyler", och
ram och plåtdetaljer slipades så gott som plåtrena under några veckors tid, sadeln kläddes om mm mm.
Så kom då den stora dagen då lacken skulle appliceras. Först målades med primer (troligen var det på sprayflaska, minns inte säkert). Hade precis tålamod att vänta till nästa dag då jag lade på metalliclacken.
Tog dock inte många minuter innan fiaskot var ett faktum. Den fina blå metallicen började resa sig och spricka, lacken liknade nu mest en krymplack! Ve och fasa!
Vad göra? Det mesta var nu redan målat med metallic, gick inte att backa. Så jag vill minnas jag lade på det sista av färgen och gick från garaget. Besvikelsen var stor.
Tillbaka nästa dag. Nä, det såg fortfarande lika jävligt ut. Orkade dock inte göra om då, utan moppen sattes ihop ändå. Såg la lite tetit ut, men den gick bra!
Ork och motivation kom väl tillbaka vad det led så den blev ommålad igen efter ett par månader. Och igen. Och igen. Och igen. Var nog minst en 4-5 olika lacker på den under ett par års tid!
En gång målades den ljusblå med en Volvofärg för ugnslackering. Fasen vad jag fick elda i kaminen i farsans snickarbod den dagen för att det skulle torka! Vill minnas att färgen skulle torka i 80 grader under 6 timmar eller så. Men jag fick nog upp det till en bra bit över 50 grader i alla fall!
Så var det då.