.
Rusande InombordareMotorer med liggande cylinder är känsliga för lutning i sidled med cylindertoppen nedåt.
Kommer sig av att motorolja inte rinner undan från cylindervägg under kolven.
Nyrenoverad och sliten motor är värst, då inte oljeskrapringen på kolven tätar tillräckligt. Dessutom samlas
olja runt ventilskaften.
På nåt båtforum stod beskrivet att det var vevhusventillationen, i förbindelse med insuget, som skulle vara orsak till problemet.
Stämmer inte, då vevhusventillationen ligger högst upp på vevhuset.
Då får man först vända upp och ned på båt och motor!
En diesel har så att säga helt öppet insug. Effekten regleras med den mängd
bränsle som tillförs utrymmet ovan kolv.
Bränner motorn då motorolja, så kommer motorn att rusa
oreglerat. Och i värsta fall haverera. Hört exempel på
vevaxel som gått av och
svänghjul genom skrovet.
Enda sättet att stoppa i tid är att aktivera dekompressionsanordningen, som normalt används vid handstart. Den öppnar en av ventilera.
Nu är det som så att för varje varv motorn snurrar, så sprutas bränsle in i cylinder + motoroljan. Såvida man inte rycker ut pumpens stopp.
Startas motorn direkt efter en okontrollerad rusning, så finns det för mycket brännbart i cylindern. Motorn kan då skadas redan vid första startförsöket!
Har man råkat ut för motorrusningrusning, och lyckats stoppa maskinen, så bör man vänta en timme eller två, utan lutning på båten, då rinner överflödigt bränsle ned i vevhuset.
Ett sätt att dränera cylindern kan vara att dra ut stoppen, som stänger dieseltillförseln helt och köra med med dekompressionsmekanismen aktiverad. Då pumpas diesel och motorolja ut i avgassystemet i form av dimma.
Men tänk då på att stänga kylvattenintaget. Annars pumpas för mycket vatten in i avgassystemet, som rinner bak in i cylindern via avgasventilen!!! Ett startförsök då resulterar i knäckt vevstake.
Öppna kylvattenkranen, först när motorn startad, för då blåser avgaserna ut överflödigt vatten genom avgasröret, som normalt.
Jag har råkat ut för att motorn bränt motorolja. Gick den pången att bromsa förloppet i tid. Såg rökmolnet bak båten och rätade upp den.
Nu ska jag ordna ett
handtag för att lätt kunna manöverera dekompressionanordningen, från sittbrunnen.
Är rädd om min motor.
.