Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Jag och min vedklyv

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

edgein (trådstartaren)

#1 » 10:04:30, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags att lägga upp lite information om mitt vedklyvsbygge.

Först och främst vill jag poängtera att jag inte är någon "riktig" maskinist. Jag är en kontorsråtta som tycker det är roligt med maskiner och teknik.

Alla gillar ju bilder så försökt att lägga upp många, hoppas det inte tar för lång tid att ladda inlägget!

- Bakgrund -

Jag har haft lite olika tankar om hur klyven skall fungera men i grunden har det alltid handlat om en eldriven, hyfsat snabb, men också stark (såklart!).

Det är, som ni kanske känner till, alltid en avvägning mellan hastighet och tryckkraft. Jag försöker komma runt det problemet på ett lite unikt sätt som jag inte sett någon annan göra. Det återstår att se om det blir succé eller inte.

Från början fastnade jag för "box-wedge"-typen: https://www.youtube.com/watch?v=p6v0YuD7FWw men kom fram till att den skapar för mycket skröfs (skräp) eftersom man försöker trycka en organiskt träkadaver genom ett fyrkantigt hål.

Så jag valde en mer beprövad och vanlig modell med några egna design-inslag.

Första niten som jag gick på är att det är för lätt att tänka ut olika saker men mycket svårare att genomföra dem, oftast. Så jag hade till en början en väldigt avancerad klyv med ett antal cylindrar för att både höja och sänka hela klyven men också bladet och ett avlastningsbord bredvid.

Bild

Vi får se var det slutar men jag har förenklat mycket sedan planeringsstadiet.

- Konstruktion -

Konstruktionen består av två UPE-balkar 200x80x2300 som sitter bultade ihop rygg i rygg med några grövre plåtar 20x80x200.

Bild

Det bakre fästet för hydraulcylindrarna är bultade ner i balkarna och utgörs också av 20 mm plåt som jag svetsat ihop med 7016 2,5 mm pinne.

Bild

Släden som åker längs med den 705 mm långa slaglängden av cylindern utgörs också av 20 mm plåt men på ovansidan är det 10 mm plåt och under en UHMW PE (Ultra-high-molecular-weight polyethylene) platta som slitlager. Istället för att släden greppar runt utsidorna som jag oftast sett på hemmabyggen har jag två 20x80 mm plåtar som är gängade med M12 på ovansidan och M10 på undersidan och som glider mellan UPE-balkarna.

Bild

Bild

Bild

Eftersom balkarna är monterade på det viset med 20 mm mellanrum använde jag detta även för själva kniven som man sticker ner mellan balkarna och därmed kan man byta ut kniven till olika konfigurationer. Hittills har jag en rak kniv som delar i två delar och en som delar i fyra. Jag använder skop/slitstål med en hårdhet av 500 brinell, lite overkill kanske. :)

Bild

- Kolv -

En cylinder från en Valmet 7000 enligt Lundberg Hymas där jag köpte den billigt.

Bild

Slaglängden är som sagt 705 mm och kolven är 90 mm samt stången 50 mm. Den kan max trycka 220 bar.

Bild

- Pump -

Jag använder just nu en gammal kugghjulspump av något udda fabrikat från Polen. Tillverkad på 90-talet. Den skall enligt spec ge 25 liter i minuten och 18,5 cm2/rev och kunna trycka upp till 160 bar vid 1500 varv. Max är 200 bar och 3000 varv.

Bild

Jag har varit en flitig användare av siten http://calculate.pmcgroup.se/ där man enkelt kan leka med olika variabler för att få fram sin optimala klyv. :)

Tillsammans med cylindern jag har trycker den optimalt 12 ton.

Oljan har jag i ett rostfritt expansionskärl för tillfället.

Bild

- Motor -

Motorn är en "nyare" ASEA på 7,5kw / 10hp som jag styr med en 11kw Siemens SED2 frekvensomformare. Det är här det "roliga" börjar. :)

Bild

Jag kan köra motorn på olika varv om jag vill, och det vill jag såklart. Så jag har labbat lite med att köra motorn på dubbel hastighet, dvs 100 hz, på returen, när jag ändå inte har någon direkt belastning på motorn. Det är ju nackdelen, om du kör på högre frekvens tappar motorn kraft.

Här kör jag 100hz när cylindern åker tillbaka:
https://photos.google.com/share/AF1QipPqtX2Cv6A4WyKRafzBR0x0LCFvYicBEFqR7OB_ty-8ciE2eUw9f0DG31b9FMK7og/photo/AF1QipMASIK-6Pbq1JxvPwwSxz4p1yHnXsaFSat88_CK?key=OVExUTZuel9KSHJkTG9FT1ZzcEc5Q0lSUzhrNGJB

Detta vill jag såklart göra för att komma runt problemet med hastighet vs. styrka. :D

- Framtiden -

• Jag håller på att testa en Sunfab SAP-084 kolvpump istället för kugghjulspumpen. Den kommer bli snabbare men svagare. (6 ton istället för 12)
• Bygga en ramhjul till hela åbäket så jag kan flytta på den.
• Använda en PLC och en tryckavkännare för att styra varvtalet beroende på trycket.
• Montera brytare för att känna av var släden är så jag kan få den att köra mer automatiskt fram och tillbaka. OBS, jag kommer tyvärr antagligen inte kunna CE-märka klyven...

Fler bilder och filmer, börja från slutet om ni vill se det kronologiskt:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... lSUzhrNGJB

Frågor på det??

/Ed

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.



magirus

#2 » 10:13:58, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint bygge! :thummar:
magirus
 

magloman

#3 » 10:39:11, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint bygge, kul med lite finesser.

Har variabel kolvpump på min klyv och det är rätt fränt. Den går fort tills det går tungt.
Tänkte komplettera med ack vid tillfälle. Sätter man den nära kolven med grov anslutning så lär det bli drag i grejerna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

edgein (trådstartaren)

#4 » 12:36:17, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Fint bygge! :thummar:


Tackar! :shake_hands:

magloman skrev:Har variabel kolvpump på min klyv och det är rätt fränt. Den går fort tills det går tungt.


Intressant, jag har sett att det finns men aldrig förstått hur det funkar riktigt och oftast är det på tok för högt flöde på dem? Har du någon info om din pump?

magloman skrev:Tänkte komplettera med ack vid tillfälle. Sätter man den nära kolven med grov anslutning så lär det bli drag i grejerna.


Ackumulatortank alltså? Hur funkar den i detta sammanhanget? Vad blir effekten? Snabbare antar jag?

/Ed
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

BM425

#5 » 13:11:18, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns klyvar som kopplar ihop båda sidor om kolven när det går lätt, tryckkraften blir då lika med kolvstångens area och hög hastighet framåt. När det börjar gå tungt går kolvens minussida till tank o man trycker med hela kolvarean istället. Det kräver en ventil som kan hantera den omställningen automatiskt. Man får göra en bedömning mellan kolvstångens area och kolvens area för att få önskvärd effekt o tryckkraft.

Finns andra användningsområden för en sådan konstruktion. Har sett o använt stolp-nedslagare med borrad kolv, effekten blev väldigt snabb återgång = slag neråt. Lyftkraften blev lika med kolvstångens area x tryck.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

edgein (trådstartaren)

#6 » 13:48:33, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Finns klyvar som kopplar ihop båda sidor om kolven när det går lätt, tryckkraften blir då lika med kolvstångens area och hög hastighet framåt. När det börjar gå tungt går kolvens minussida till tank o man trycker med hela kolvarean istället. Det kräver en ventil som kan hantera den omställningen automatiskt. Man får göra en bedömning mellan kolvstångens area och kolvens area för att få önskvärd effekt o tryckkraft.

Finns andra användningsområden för en sådan konstruktion. Har sett o använt stolp-nedslagare med borrad kolv, effekten blev väldigt snabb återgång = slag neråt. Lyftkraften blev lika med kolvstångens area x tryck.

Anders


Tror jag har sett det, kan det heta återkopplingsventil tro? Det är väl det som är effekten iaf, att man öppnar mellan båda sidorna på cylindern för att minska motståndet..

Hydraulik är jäkligt kul, häftigt och användbart har jag märkt! :)

/Ed

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Turbodiesel

#7 » 17:35:03, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle Sunfabpumpen göra klyven svagare? den flyttar 84cc/varv, vilket ger 84L per minut vid 1000rpm. Och jag har för mig att de är specade för minst 350bar. Den blir nog utmanande att köra på 7,5kW med någon ordning, om den inte växlas ned ordentligt.

Dock ger höga flöden rätt mycket huvudvärk vid dimensionering av övriga systemet, speciellt returflödet från cylindern blir lätt en avsevärd mängd värme.

Vedklyvar är skoj sysselsättning, har några på samvetet, både tillräckligt bra och något sämre.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#8 » 19:18:58, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, jag har sett att det finns men aldrig förstått hur det funkar riktigt och oftast är det på tok för högt flöde på dem? Har du någon info om din pump?


Det funkar så att det går en liten ledning från kretsen(trycksidan på pumpen) in tillbaks i pumpen på ett speciellt ställe. Detta gör att desto högre tryck i kretsen, desto sämre flöde och desto mer kraft. Den vinklar om nånting. Ungefär som en turbo med variabel avgasgeometri. Det man vinner i kraft förlorar man i väg.

Min är en Denison/parker. Hittar inte data på den just nu, men en bild iaf:

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

edgein (trådstartaren)

#9 » 20:49:07, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Varför skulle Sunfabpumpen göra klyven svagare? den flyttar 84cc/varv, vilket ger 84L per minut vid 1000rpm. Och jag har för mig att de är specade för minst 350bar. Den blir nog utmanande att köra på 7,5kW med någon ordning, om den inte växlas ned ordentligt.

Dock ger höga flöden rätt mycket huvudvärk vid dimensionering av övriga systemet, speciellt returflödet från cylindern blir lätt en avsevärd mängd värme.

Vedklyvar är skoj sysselsättning, har några på samvetet, både tillräckligt bra och något sämre.


Pumpen är mycket riktigt på 84cc/varv och den trycker upp till 400 bar. Problemet är som du själv är inne på att min motor på 7,5kw inte orkar. Även om jag kommer växla ner den 2.5 gånger. Den kommer köra 600 rpm på pumpen och om jag räknat rätt kommer den flytta 50 liter per minut. För att elmotorn inte skall stanna har jag också räknat ut att jag måste sätta övertrycksventilen till 100 bar. Därav blir den snabbare men svagare.

Vi får se det där mer värme, jag är ändå inte jätteövertygad att det kommer bli bra det här med nedväxlingen osv..

Bild
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

edgein (trådstartaren)

#10 » 20:56:00, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det funkar så att det går en liten ledning från kretsen(trycksidan på pumpen) in tillbaks i pumpen på ett speciellt ställe. Detta gör att desto högre tryck i kretsen, desto sämre flöde och desto mer kraft. Den vinklar om nånting. Ungefär som en turbo med variabel avgasgeometri. Det man vinner i kraft förlorar man i väg.


Ja just det, för det är nån slags platta som kolvarna glider mot ellerhur? Den plattan ändrar vinkel och därmed ändras flödet?

Det ser ju ut som du har en elmotor till den på runt 7.5 kw också eller? Svår att se. :)

Hittills har jag bara hittat variabla kolvpumpar på typ 80-140 cc/varv, men om det finns mindre hade det varit ett bra alternativ. Även om dem är svindyra nya..

Finns det att få tag på begagnat någonstans? Jag är inte inne i branschen så jag har dålig koll själv.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

akkamaan

#11 » 23:48:21, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraftkällan dvs elmotorn, besinmotorn etc begränsar möjlig maxeffekt dvs hur hög kombination av tryck och flöde som är möjligt.
Veklyvning är oftast så att det krävs stor klyvkraft under en kort stund då vedkubben spräcks och låg kraft då separeringen av vedklamparna skall fullbordas.
Detta kan lösas med antingen tvåstegs hydraulcylinder (som redan nämnts ovan) . Tekniken kallas "regenerativ" och man använder antingen en regenerativ riktningsventil eller en separat regenerativ ventil mellan riktningsventil och cylinder. Systemet är också kinkigt på relationen mellan clyinderdiameter och kolvstångsdiameter.
Det andra alternativet är att använda en tvåstegs hydraulpump, dvs en pump som betår av två pumpdelar, vanligen i relationen 1:4 till 1:5.
Pumpdelen med lägre flöde jobbar när maxtryck erfordras, och pumpen med högre flöde kopplas in för högre hastighet när klyvmotståndet är lågt.
Nackdelen med det första alternativet är att vi tvingas cirkulera ett högt oljeflöde genom ledningar och ventiler vilket ger en stor effektförlust. I tvåstegspumpen avleds det högre oljeflödet internt i pumpen med minimala förluster.
Naturligtvis kan en 20 ggr så dyr variabel kolvpump användas men det kräver också avancerad effektreglering/styrning.
Med endast en 7kW elmotor är det ingen mening att stoppa en variabel pump annat ån för nöjet att spendera "lärpengar".
En tvåstegs pump kostar ett par tusenlappar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

magloman

#12 » 07:41:44, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edgein: jag tror den är på 7.5kw

Styrningen på min variabla kolvpump sker helt automatiskt mekaniskt/hydrauliskt utan elektronik :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

edgein (trådstartaren)

#13 » 15:24:24, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för ditt meddelande akkamaan! :smile: några frågor bara.

akkamaan skrev:Med endast en 7kW elmotor är det ingen mening att stoppa en variabel pump annat ån för nöjet att spendera "lärpengar".


Varför inte?



Vet du om det finns någon som kör på 1500 varv? Jag har själv inte hittat någon. Alla som finns i USA är ju gjorda för 3000 varvs fosilbränslemotorer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

edgein (trådstartaren)

#14 » 15:44:59, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Styrningen på min variabla kolvpump sker helt automatiskt mekaniskt/hydrauliskt utan elektronik :thumme:


Hittade denna på YT, liknande funktion som din misstänker jag. Hade varit kul att veta vad du har i flöde på din pump. :)

https://www.youtube.com/watch?v=WMO3-VPbbN8
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

magloman

#15 » 16:04:31, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla upp det, den är rätt snabb och jag skulle behöva grövre slangar mm. Jag hade en pdf utskriven på den för länge sen men hittar den inte nu. Måste kolla upp vad den heter.

Skulle vilja bygga en ny riktig klyv, likn din och montera detta mer seriöst.

Gilla din lösning med två U balkar. Kommer nog kopiera det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smen@bahnhof.se och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se