Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 17 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#241 » 09:16:07, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick ett par veckor på högtrycks reaktorn som produktrums operatör. Bakgrunden var att reaktorerna hade ont om folk inför semesterperioden så de kom upp med iden att låna folk från bearbetningen för att köra produktrums extrudrarna, borde räcka med en veckas snabbutbildning om de handplockade rätta personerna, en eller två per skift räckte ju. Så jag blev tillfrågad och alltid villig att lära något nytt sade jag ja med glädje. En veckas utbildning på dagtid under skift förmannen på vårt skifts reaktor sida som jag ju kände väl redan. Vi delade ju förmans kontoret när jag ryckte in som förman. Efter utbildningen var jag ju reserv och ingen av oss väntade sig att verkligen behöva rycka in, reaktorsidan ville ju inte behöva lita på personal med en veckas utbildning när den normalt tar tre månader... Men tyvärr drabbade en tragedi en av reaktor killarna på vårat skift, hans dotter dog och han var alldeles förstörd :sad:

Så helt oväntat fick jag rycka in med start på nattskiften :uupps: Hade en sommarpraktikant till hjälp annars var det ett ensamt jobb i en tuff miljö där gallerdurken under fötterna på hela tiden skakade av högtryckspumparnas kolvslag.
Pressen på operatören var att fick man ett stopp på någon av de tre extruderna hade man 10 minuter på sig att få full produktion igen innan produktmotagaren för den reaktorn var så full att reaktorn måste stoppa innan den utfällda plasten började stiga upp och följa med returgasen och plugga nedströmsledningarn med en veckas jobb med att plocka ned och rensa som följd. Stoppa reaktorn var alltså nödvändiga i det läget och det var något som alltid var impopulärt om man formulerar det milt.
Och jag fick en tuff start, ett åskväder drog in med ett blixtnedslag i ett gasrenings torn 100 meter bort :uupps: Slog eld där och lågorna vajade samtidigt som det var bingo och jackpott på larmtablåerna med kort stopp på en reaktor och flera av mina extrudrar. Blev svettig bara av åsynen av alla larm och tanken på de 10 minutrarna. Så gällde att jobba snabbt och försöka instruera sommarjobbaren samtidigt, dränera ned PW, starta extrudern och på med pellerer vattnet igen när plasten började tränga genom hålskivan, lägga över till produkttank när kvalitet såg ok ut och ta startprov och skicka det samtidigt som man håller ett öga på nivån i produktmottagaren, bli den för hög så måste reaktor panelen anropas och beordras att stoppa aktuell reaktor, blir den för låg slår det genom gasbubblor som aktivera hålskivans tryckvakt så extrudern stoppar. Och så samma procedur med den andra extruder som stoppade.

Hade aktör hög nivå i produkt mottagaren för reaktorn som inte stoppat så jag försökte öka matningen för att få ned nivån till den ideala matade för hårt så den bröt för högt tryck så jag fick starta igen medans nivån steg mera och jag försökte balansera matningen så nära brottgränsen det gick utan att det bröt igen. Riktigt svettigt, förmannen rusade förbi , han hade ju fullt upp också och hans försök till goda råd hjälpte inte direkt :???:

Brandkåren anlände och skickade upp en man i tornet som sedan hissade upp en brandsläckare i ett rep som han sedan blåste ut lågan med. Det var en ledning för uppsamlade läckta gaser från diverse packboxar som mynnade där upp och läck gasen hade tänts av blixten.

Jag fick till slut ned nivåerna till rätta värdena och lyckades hitta rätta sättpunkterna för matningen efter ett par extruderstopp till men det var en jobbig natt och lite svårt att somna när jag kom hem :grin:
Men efter ett par skift hade jag fått kläm på det hela och självförtroendet tillbaka, då var jobbet inte så illa. Tyckte ändå det var skönt att återvända till min egen avdelning efteråt. Men jag var en erfarenhet rikare och mitt rykte som kompetent att inte tagit skada :grin:

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#242 » 17:15:48, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden gick och Rune gick i pension. Han är tyvärr död nu,blev 94, jag träffade honom ett halvår innan han gick bort och talade gamla minnen. Han var relativt pigg men drabbad av prostatacancer och sade själv att det är snart slut :sad:

Men tillbaka till dåtiden, jag sökte ju jobbet som ordinarie skiftförman men fick det inte. Eller fick det för ett tag :???: Det planerades nämligen för en sammanslagning med bara en skiftförman som skulle ha både reaktorn och bearbetningen/Pexlinjerna. Reaktorförmannen skulle också gå i pension snart så jag fick kontrakt på skiftförmansjobbet för 6 månader i väntan på en ny ansöknings omgång... Så jag fick lära upp en ny extrabas och jobba på som förman med osäker framtid.

En natt ( saker tycks alltid hända på nattskiften :eek: ) satt jag och reaktor förmannen vid våra skrivbord på förmanskontoret när vi hörde en dov explosion :uupps: Vi tittade på varandra och sade vad var det? Gick till dörren och kikade mot reaktorn, såg bara eldflammor genom fönster och portarna vid produkt rummet. Det satte fart på oss, reaktor förmannen larmade brandkåren och jag rusade till västra portens var obemannad på natten och låste upp och öppnade grindarna i väntan på brandkåren som bara hade sina lokaler en km fågelvägen bort. Tog en evighet innan de kom och jag kunde bara tänka på hur det gått för produktrums operatören vid smällen! Väl framme vid portarna stannade brandkåren och bara stod där så efter 5 minuter tröttnade jag och rusade ut från vaktrummet och frågade vad de väntade på. De hade tydligen inte grepp om var det brann någonstans, det var ju driftlabb som skötte larmande så de trodde att det brann där nere? Jag jagade in dem och utan sedvanliga rutiner öppnade jag bommen till det klassade området vid reaktorn och jagade in dem. Väl på plats såg jag att våra grabbar redan hade ute brandslangar och bekämpade branden. Jag hade ju hört dem på radion men inte tyckt att det var läge att störa dem när de hade häcken full med att stoppa en reaktor och bekämpa branden. Först nu kunde jag få bekräftat att ingen blivit skadad :grin: Riktigt tursamt!
Orsaken till smällen var att läck gas från extruder tätningarna hade nått en riskabel nivå i systemet med plåtrör som fångade upp gasen och ledde den till skorstenen vid gasreningstornet. Något, förmodligen statisk elektricitet hade tänt gasblandnings med en rejäl smäll och brand i elkablar med mera som följ. Tog en vecka att byta brända kablar och reparera övriga skador så den drabbade reaktorn kunde starta igen.

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#243 » 09:23:01, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag fick kontraktet på skiftförmans jobbet hade min rastlöst börjat sätta in, gått för mycket rutin i jobbet och skiftarbetet började kännas jobbigt. När de 6 månaderna gått och den nya skiftförmans rollen var ute att ansökas var det många sökanden och jag fick den inte. Inte heller extrabasen på reaktorn som sökt fick den och han var riktigt förbannad! Han vägrade till att börja med till och med att tala med den nya förmannen. Jag tog det inte så hårt, började som sagt tröttna på skiftgången efterser än 15 år och såg mig inte gå kvar till pensionen på skift. Men första året med den nya basen var inte så illa, jobbet som förman för båda avdelningarna var så betungande att han gick varannan skiftcykel på reaktorn varvid jag basade över bearbetningen och den andra perioden när han basade över bearbetningen var jag löshäst som rykte in om någon behövde hjälp eller det krånglade eller var rengöring på någon linje.

På det viset hade jag inte kört en linje på snart två år :uupps: Sedan fick jag ett dagtids kontrakt som drift ingenjör på HT kontoret för nästan ett år men det är nästa avsnitt av min berättelse :grin:

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#244 » 11:02:40, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle byggas en ny större PEX linje igen, toppmodern med byggt tvättsystem så man slapp det återkommande veckostoppen för rengöring jag brukade få basa över. I framtiden skulle det räcka med tvådagars tvättstopp med ordinarie bemanning, stor besparing. Men förs skulle den byggas och den ansvariga drift ingenjören för PEX linjerna skulle jobba heltid med att ha hand om bygget medans jag tog över driften av befintliga linjer.

Bra jobb, personalansvaret låg ju hos skiftförmännen medan jag hade ansvar för utrustning, byggnader och driften. Linjerna var ju utsålda så get gällde att krama ut så mycket som möjligt till bästa kvalitet hela tiden. Jag hade föresten tidigare kammat in 55 tusen på ett förbättringsförslag just på dessa linjer :grin: Tyvärr gjorde marginalskatten då att det bara blev 18 i plånboken :sad:

Eftersom bristen på super rent kabel material var stor började jag varje arbetsdag med att gå ned till driftlabb (D-labb) och titta på provresultaten, deras specialist hade redan tittat på förorenings proverna i mikroskop men jag gjorde det igen för att dubbelkolla. Var vi överens skrev jag upp vilka blender som kunde säljas till kunderna med högsta kvalitet kraven och vilka som kunde gå till mindre nogräknade kunder, sedan gick jag med min lista till säljaren för dessa produkter och vi gick igenom listan igen.

Det jag tittade efter på förorenings sidan var om det var metall, då var det skrot av den blenden, även mikroskopisk metallpartikel är döden i längden för en högspännings kabel. Fiber från ex operatörernas klädsel är inte bra men inte lika farligt. Oxiderad plast inte särskilt farligt i mikroskopisk storlek, storleken har betydelse!

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#245 » 08:07:17, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag utredde ju också reklamationer som ansvarig för PEX linjen, fick en från en kabelfabrik långt bort om en blend som inte förnätat som den skulle. Gick igenom dokumentationen för blenden och enda ovanliga var en hand tömmning av blandaren. Hand tömning var inte ovanligt, det berodde på att blandaren missat något gränsläge och då slog automatiken ifrån så den stannade och någon från skiftet fick knalla upp två våningar och lägga över till handkörning och hand köra tömningen till rätt läge innan automatiken kunde slås på igen. Så jag skrev i utredningen att jag inte hittade någon förklaring. Men två veckor senare fick jag en ny reklamation från en välkänd kabelfabrik och hittade en hand tömning igen i papperna :uupps: Nu gick jag in och detaljstuderade tider och andra smådetaljer och kom fram till att materialet gått obehandlat genom blandaren ! Automatiken var ju frånkopplad i hand körnings läget så det fans inga spärrar då för felaktiga handlingar. Ett hål som funnits i flera år och som jag täppte till med ny standardmanöver och en checklista/tillstånd som måste fyllas i för att få hand tömma i fortsättningen.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Trondos

#246 » 10:05:01, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er trevligt å lese dine historier fra "gamle dager".
Kapar tråden din lite med en artikkel i samme ånden som denne tråden begynte, fra et norsk lastebilblad om en kille som samler på bilder og historier: http://www.tungt.no/transportmagasinet/ ... en-6659346

Hva er det som trigger? - Historiene til de gamle transportørene. Hvordan de lastet og losset før i tiden og alle de små, lokale bileierne. Nå for tiden klager folk hvis de må kjøre en bil uten luftfjæring. De lastet like mye i gamle dager som vi gjør i dag, med vesentlig dårligere utstyr. Det å høre de gamle fortelle gir meg mye. Noen av dem er utrolig flinke til å formidle historien. Det ligger mye anerkjennelse i den jobben jeg gjør. Men det begynner som sagt å haste. Om noen år er kanskje hele 60- og 70-tallet glemt.

3 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Murre o2 (trådstartaren)

#247 » 11:24:41, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har kommit långt från lastbilstiden nu. Jobbade ju dagtid nu men med full betalning inklusive skift tilläget som var en 28% om jag minns rätt. Det hade viss betydelse då en chef som tidigare jobbat på HT fabriken ringde mig och erbjöd dagtidsjobb på Tekniska Centret som det hette då, jobbet var att köra deras lilla pilotlinje för halvledare. Jag sade att jag skulle tänka på saken och återkomma, sedan ringde jag killen som haft det jobbet innan. Jag kände honom, han hade jobbat på låg trycksfabriken,LT1 och nu hade han gått tillbaka dit igen vilket inte bådade gott för jobbet i fråga. Han sade att betalningen var dålig och likaså arbetsmiljön, halv ledar produkterna har ju en 40% sot i sig så det var mycket sot ösande. Så jag ringde och tackade nej.

Men 11 månader går fort om man har roligt och nya linjen togs i bruk och jag fick gå tillbaka till skiftet. Efter nästan ett år borta kände jag mig inte direkt hemma där och nu fanns ju min förmans ersättare där och var inarbetad, två som delade det jobbet kändes som en för mycket :sad:

Dock blev det inte så många veckor den gången, det ringde hemma hos mig en kväll och jag fick besked att jag skulle komma på dagtid med start nästa morgon och ta tag i den gamla PEX linjen igen, det var total katastrof med produkterna från den nya så det kunde inte sälja något från det den producerat. Så för att ha något att hålla igång produktionen hos kunderna måste den gamla L152 igång, helst förra veckan. Kontrakt fixar vi och din förman är meddelad var vad jag fick per telefon :uupps:

Så lite undrande ställde jag mig till en Cirkus nästa morgon, väldigt glad att slippa skift gången och ha en riktig kris att sätta tänderna i. Men mer om den historien som kostade bolaget och dess försäkrings bolag många miljoner. Det är så länge sedan nu att jag vågar berätta en del om det nu...

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#248 » 11:37:14, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat:

För min del får du väldigt gärna vara detaljerad i beskrivningarna.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#249 » 16:24:59, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är produkten jag skriver om. Eller snarare dagens variant av den, produceras på ny fabrik och ny PEX linje mot dåtid... http://www.matweb.com/search/datasheett ... 5707126f6e.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#250 » 20:40:10, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl på HT kontoret fick jag uppdatering om vad som hänt. En Tysk storkund hade hittat teflon i vår Super Clean kabel råvara :uupps: Vi hade inte hittat något sådant i vår avancerade automatiska on Line föroreningskontroll som ju hittar så små föroreningar att man får ha mikroskop för att se dem. Så frågan var var de kom ifrån, Tekniska Centret köpte in ett badkar på stört och badade ett ton pellets och filtrerade vattnet efteråt. Och hittade teflon partiklar. Teflon är rena döden för högspännings kablar så allt producerat från nya linjen var nu osäljbart och alla kabel som våra kunder runt om i värden tillverkat på detta material måste skrotas och vi fick betala... Så jakten på källorna till teflonen började, jag hade ju händerna fulla med att få igång gamla linjen så våra kunder inte måste stå stilla med sina maskiner längre än nödvändigt men hjälpte till när jag hann. Eftersom teflonet inte var inbakat i pelletsen var det ju inget fel på pelletsen från L107 utan det kom någonstans från PEX linjen. Det nya transportsystemet var en stark kandidat, ett nytt låghastighets system utan cellmatare med ventiler istället. När dessa undersöktes var tätningarna av just teflon och högsta prioritet blev att få fram tätningar i ett nytt material som var ofarligt för kabel materialet. Det lyckades och en källa till hittades, montörens hade använt teflon tejp (vanlig gängtejp) i rikliga mängder på alla rörgängor :???: Jag fick ju igång gamla linjen på rekordtid och den nya fick bytta ventiler och ingen gängtejp på en månad så krisen var sedan över men kostnaderna var enorma så försäkringsbolagen fick träda in. Ett kg av Super Clean materialet hade ett värde av runt 10 sek kg och det var några hundra ton och kostnaden för den skrotade kabel var ännu större.

Jag fick ett tackbrev från ledningen för min insats, jag har det någonstans än. Hade det ovanför mitt skrivbord senare, vid tacktalet när jag slutade nämndes mina insatser för PEX en, undrade först hur någon kom i håg det men kom på att chefen måste sett brevet :grin:

Men jag hade knappt kommit tillbaka till skiftet innan JG gick i pension och vi fick en ny chef och då är gamla meriter bort med vinden. Jag uttryckte min åsikt om hans nya idéer på ett förmås möte vilket inte togs väl emot.
Jag var ju inbokad på en ny arbetsledare kurs, den gamla var för minst 10 år sedan, men fick veta att jag var avbokad så jag såg skriften på väggen och sökte nytt jobb på Tekniska Centret, de höll på att bygga en ny större pilot linje som jag skulle starta upp får noll vilket var frestande. Löne förhandlingarna gick hyfsat, förlorade givetvis skifttilläget men fick höjd grundlösa så tappet blev en tvåtusen i månaden innan skatt vilket var godtagbart. Jag kom snart att ta igen det fast det visste jag ju inte då. HT verkade vara glada att bli av med mig så jag fick byta direkt , efter 18 år fick jag starta från noll igen :???: Hade jag härdat ut ett år hade den nya chefen försvunnit igen till någon fabrik i norr men jag var klar med skiftgången nu.

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#251 » 22:16:30, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev ju lite om Romelanda vägen på tiden jag körde lastbil, den är delvis bredda och rätad på värsta platsen men är fortfarande smal på sina ställen. Av artikeln att döma är allt sig likt sedan jag körde lastbil där. ... https://kungalvsposten.se/nyheter/lastb ... -for-smal/.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#252 » 09:31:34, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så startade jag på nytt jobb. runt 100 pers jobbade på tecknerska centret och vid min första rundvandring kände jag runt ett dussin från tidigare. Den nya linjen som så småningom döptes till 601 var av en ny typ för mig, en Buss, så jag var nu Buss chaufför brukade jag skämta om. https://busscorp.com. Linje 601 var ett 13 miljoners bygge och toppmodernt för tiden, linjen styrdes från ett kontrollrum via ett PC baserat styrsystem från Simens.
Jag var med om slutspurten av monteringen och sedan återstod testkörningarna. Kontraktets villkor skulle uppfyllas av leverantören innan linjen togs över. Villkoret innebar halvledar produktion med 40% sot ( CB vad vi kallade det mest, även kallat Kimrök men jag kör CB framöver). CB är ju vanligare inom gummi industrin, bildäcken får sin färg från CB inblandningen men det har flertal gynnsamma effekter på materialet.

Men den ny linjen hanterade CB i slutna system och det doserades via KTron vågsystem. https://www.coperion.com/en/products-se ... t/feeders/. Som väger ut hela tiden hur mycket det matar ut från vågarna. Så man ställde bara in receptets procentantal på vågsystemet i datorskärmen så skötte vågsystemet resten. Låter det lätt? visade sig finnas fallgropar...

Så jag körde igång den blänkande nya fina linjen för överlämnings testen med min nya chef och chefen för projektet som medhjälpare, vi var igång när plötsligt allt var svart när jag tittade ut från kontrollrummet :uupps:
Bara att slå igen butiken och börja städa! Ett kilo CB kan svartfärgat en hel fotbollsplan och här var det många kg som farit runt. Linjen blev aldrig lika blank igen...

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#253 » 17:39:18, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att städat upp och försökt två gånger till med lite olika driftparametrar så var det dags att sortera ut roten till problemen och göra mig förtjänt av lönen :smile: fanns ju alla data lagrade i styrsystemet så det var bara att börja detaljstudera vad som hände när det hela gick snett . Fann snart att sotvågen varvade upp efter den fått refill fast outputen från den var oförändrad :???: Något var helt klart fel här. Så mina misstankar föll på sothanterings IPC erna.
https://www.youtube.com/watch?v=jov908MP2C0.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Valmet 99

#254 » 18:26:07, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst hela tråden nu. Mycket intressant läsning :thummar:
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#255 » 20:12:35, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet 99 skrev:Har läst hela tråden nu. Mycket intressant läsning :thummar:

Tackar. Var ju från början bara meningen att berätta om hur det verkliga var på sextiotalet utan förskönade filter. Men svårare Atta stoppa en berättelse än att starta den :uupps:

Österbotten, jag är född i Närpes och har släkt där fast jag kom till Sverige när jag var 4 år och aldrig kommit dit igen, varit till Finland ett antal gånger i tjänsten men då till Borgå.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se