Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Stenutlösning på plog och övriga funderingar

70 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera plogar i detta forum

Valmet 99 (trådstartaren)

#1 » 11:18:05, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tittar efter en begagnad 3x16 växelplog som ska ersätta tegplogen. Ca 20 ha plöjs årligen, har mycket sten och jordfasta stenar. Tegplogen är en Kverneland AB-85 3 skär med nr 8 vändor. Har varit riktigt nöjd med Kverneland plogen. Har sökt efter en Kverneland 3x16 med E160 vändhuvud och nr 8 vändor men dessa verkar vara sällsynta.

Har varit och tittat på en Fiskars växelplog idag som hade hydraulisk stenutlösning med separata tryckbehållare per skär. Är det någon som har erfarenhet av detta system? Plogen heter AFK 398, hurudana vändor är detta om man jämför dom med Kverneland. Fördelen med denna är att den finns i byn och är billigare än Kverneland plogar

Jag har använt en Överum växelplog i lantbruksskolan men den hade en tryckbehållare för alla skär. När man smörjde led punkterna för stenutlösningen på den släppte man trycket ur behållaren och plogkropparna föll ner och man kunde smörja. Tyckte detta gick smidigt på den men hur gör man på dem som har separata behållare?

På plogen i byn stod det Electrolux AB på typ skylten samt Fiskars som rubrik. Ena vändan var märkt Agrolux. Så är Överum, Agrolux och Fiskars vissa modeller nästan identiska?

Hade accepterat hydraulisk sten utlösning tills jag läste detta i en Kverneland broschyr. Kurvan för hydraulisk beror på att trycket ökar ju mer vändan trycks uppåt. Enligt detta diagram så borde Kverneland vara överlägsen på steniga marker.

Bild


Gå till lösningen
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



Torpöbo

#2 » 11:32:40, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av plogar är att kverneland är vanligare på lättare och mer stenbunda jordar medan överum är vanligare på leror.

Har man inte haft svårt att få Överum att hålla på mer stenbunden mark?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Valmet 99 (trådstartaren)

#3 » 11:49:22, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiskars/Agrolux AFK 398
Likadan som den i byn. Separata tryckbehållare.

Bild

Överum med en tryckbehållare. Likadan som jag använt i Lantbruksskolan.

Bild

Kvernaland, E-160 4x16

Bild

Har varierande jordar, alla har stenar. Plöjer med en Valtra 700, lätta jordarna i växel L4 och där det är mest lera L2. På lerjordarna ser man på Kverneland plogen jag har idag att "bladfjädrarna" spänns rejält, ibland nästan så plogkropparna kommer ur marken. Lätta jordar ca 60% av arealen. Riktigt besvärlig lera på endast 15%.

Har krökt bort ett skär (andra skäret) 4 cm mot tredje på AB-85:an på en av de besvärligaste lerorna jag har för två år sen.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Torpöbo

#4 » 12:13:51, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan även sätta extraplattor i fjädrarna på kverneland.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Valmet 99 (trådstartaren)

#5 » 12:34:36, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på Överum/Agrolux/Fiskars stenutlösning att de som har en tryckbehållare att de borde ge efter bättre för sten än dem som har enskilda per skär, blir tryckutjämning i dom med en behållare till alla skär när man kör på något. Eller tänker jag fel?

Vet att Kverneland har extra fjädrar men kan det bli för dålig stenutlösningseffekt då? Nästan för bra fjädrar i Kvernelanden jag har när jag fick den krökt på leran(originalfjädrar) eller har den för svag konstruktion.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#6 » 12:43:20, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur den där kurvan för trycket ser ut beror inte på om det är fjädrar eller hydraulik utan på hur geometrin ser ut. Finns iaf en del plogar med hydraulik där trycket minskar när en plogkropp går till väders.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Valmet 99 (trådstartaren)

#7 » 12:48:06, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha :klia: Hur påverkar geometrin trycket på Överum/Agrolux/Fiskars? Skillnader mellan en eller separata tryckbehållare?
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#8 » 13:14:18, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog att diskussionen mest är av akademiskt intresse. Plogens övriga geometri påverkar mer än olja/gas eller bladfjädrar. Fiskarsplogen på bilden ovan ser ut som en omstämplad Överum, även de var ju elektroluxägda en tid.
Min erfarenhet är överums gasplogar funkar förträffligt i sten och att de framförallt inte lyfter så mycket sten som Kverneland.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Valmet 99 (trådstartaren)

#9 » 13:36:20, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska nog inte titta så blind på diagramet då :grin: . Med andra ord så är det ingen stor skillnad mellan hydraulisk och bladfjädrar.

Är ju lättare att smörja plogarna med en tryckbehållare än med separata. Står i boken att det ska smörjas med 20 h intervall. Hur viktig är det att smörja detta? Den som finns till salu i byn har separata behållare.

Bild

Tycker Kverneland Nr 8 vändor fungerar bra för mina jordar. Hur benämns Överums vändor?

Bild av typskylten på plogen i byn


Bild


Dålig bild på plogen i byn, har mätt olika mått på den och den är rak, lite glapp i ledlagren på cylindern, axiellt glapp på vändtappen och lite glapp på skivristarna där de vrider från sida till sida. Annars är den tät. Bra slitdelar, inte svetsad.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#10 » 16:40:19, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Agrolux/Fiskars med separat gasakumulator, 1 per skär sköter ju den accen liksom bara en kropp. Överums system borde väl göra så att om en kropp redan har utlöst och nästa möter ett hinder så krävs det större kraft för att få den över stenen? Själva gasen borde ju vara komprimerad redan. Eller är jag helt ute o reser????
F.ö är både Kvetneland och Överum/Agrolux utmärkta plogar rätt inställda. Båda har sina fel o färtkänster. Begagnade plogar är sällan raka , iaf dom jag har tittat på
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

bonnen513

#11 » 17:22:24, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja diagrammet är väl inte ljug men inte heller sanning.

Antal blad på en kverneland måste ju anpassas efter jordtypen. Jag har köpt två lerkörda plogar och den första så tänkte jag inte på det förrän jag skulle plocka sten, plockade nog bort fem blad per kropp.

Är givetvis bättre med separata behållare än gemensam.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Valmet 99 (trådstartaren)

#12 » 18:15:21, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:På Agrolux/Fiskars med separat gasakumulator, 1 per skär sköter ju den accen liksom bara en kropp. Överums system borde väl göra så att om en kropp redan har utlöst och nästa möter ett hinder så krävs det större kraft för att få den över stenen? Själva gasen borde ju vara komprimerad redan. Eller är jag helt ute o reser????
F.ö är både Kvetneland och Överum/Agrolux utmärkta plogar rätt inställda. Båda har sina fel o färtkänster. Begagnade plogar är sällan raka , iaf dom jag har tittat på



Trodde att det var bara olja i stenutlösningen. Är det både gas och olja?
(Antog det bara när vi använde traktorn att släppa ur och fylla i när vi smörjde ledytorna i lantbruksskolan)

Överum kräver att man monterar slang, släpper tryck, smörjer, trycksätter, vänder plogen, släpper tryck, smörjer och trycksätter till trycket man ska ha.
Denna process blir omständig på plogar med separata behållare när processen ovan ska utföras per behållare.

Bild
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#13 » 21:14:08, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att utlösningsdiagrammen är väldigt vanskliga att förhålla sig till är att det är svårt att säga hur en stenträff påverkar plogen. Träffar den mot en rakt lodrät kant av en jordfast sten kan vilken plog som helst fastna bakom och lämna hela traktorn att slira eller storkna. Eller så är stenen halvstor och rullar upp med hjälp av den lyftning som spetsen gör under utlösningsrörelsen. Så vilken momentökningskaraktäristik som är den optimala i genomsnitt är svårt att säga. Tror jag. :) Bästa uppfattningen får man nog med helt praktiskt körning i lämpliga förhållanden.

Ännu så mäter kanske diagrammet ovan i vågrät linje mot plogspetsen. Men det är kanske inte rätt sätt att mäta? Kanske man borde mäta rotationsmoment i kroppleden istället? Eller i 45 graders lutning uppåt? Vem kan säga vad som är mest rätt? Vi får väl nog betrakta diagrammet och retoriken mer som marknadsföringstrick än realvetenskap...

Men jag tycker ändå bäst om Kverneland, :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Scania bonden

#14 » 08:26:41, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som kör Gregorio Besson? Är lite nyfiken på dom, ser rysligt rejäla ut.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Valmet 99 (trådstartaren)

#15 » 12:51:54, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Ingen som kör Gregorio Besson? Är lite nyfiken på dom, ser rysligt rejäla ut.


Var tillverkas dessa? Har inte sett någon här varken i användning eller på någon mässa.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se