Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Egyptenresa och dykfrågor

54 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 12:02:31, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då har vi bokat en resa till Egypten med familjen, närmare bestämt Hurghada. En vanlig charterresa, men eftersom vi inte är vana resenärer så kändes detta enklare. Börjar få koll på lite av förberedelserna, tid bokat för pass, vaccinationer håller vi på med (fy vad dyrt, detta kostar 30% av själva resan! :uupps: ), folk som ska passa hus och katter är inbokade osv. Men två huvudkategorier med frågor har jag:

Själva resan
Vad bör man göra / inte göra när man är i Egypten? Jag räknar med en massa snorkling (hotellet ligger precis vid ett korallrev), vi planerar en heldagsutflykt till Konungarnas dal / Luxor, samt funderar på en ökensafari där man kör fyrhjuling och en delfinsafari. Kairo och pyramiderna blir för långt och dyrt så det får vi hoppa över (för den här gången).
Men är det något mer vi bör göra, eller något att strunta i? Någon speciell affär att besöka i Hurghada? Sevärdheter där?
Speciella saker man ska tänka på eller ta med sig?
Kort sagt, vad har ni för erfarenheter att dela med er av?

Dykning / snorkling
Ingen av oss har snorklat tidigare, men jag inbillar mig att vi kommer att ligga ganska många timmar med ansiktet ner i Röda havet. Men här finns massor med frågor, framför allt gällande utrustning. Man kan köpa / hyra på plats, men dels har jag fått intrycket att det inte är speciellt billigt men i gengäld desto sämre saker. Så planen är,än så länge, att försöka skaffa sakerna hemma och ta med fram och tillbaka. Eller är detta helt fel tänkt?
Sedan är frågan vad för utrustning man behöver? Här är rena djungeln! Eftersom det är en vecka vi pratar om så vill jag inte lägga en förmögenhet, men å andra sidan billig utrustning är kanske så pass obekväm att man inte använder den så mycket, och då sabbar man ju mycket av resan... Man kan köpa saker på nätet för halva priset jämfört med fysisk butik, men vågar man chansa med tanke på passform?
Så, dela med er av alla era erfarenheter om snorkling / dykning samt utrustning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Nickebonne

#2 » 13:48:45, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi var i Egypten för 8 år sedan (innan revolutionen) Sharm el Sheik.
Åkte buss till Kairo o tittade på pyramiderna, var inte mycket att se i min värld, ligger inne i bebyggelsen i Kairo (blev dessutom lätt magsjuk på resan vilket nog gör en del av omdömet. Men hoppa gärna över den turen.
Maten var ingen sensation direkt, så du vet ska ni kocka själva eller ha all inklusive?
Stranden var riktigt fin o befolkningen vänlig.
Snorkling, hade med mig snorkelgrejer som min brossa köpt på en annan semester, tar dock mycket plats, om du inte är proffsdykare kan du nog köpa hemma eller på plats inte så noga... tar dock mycket plats i packningen
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

MN

#3 » 15:07:02, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha på dig en T-shirt om du skall flyta runt länge. Du känner inte när solen kremerar ryggen...
MN

4 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Skru'are

#4 » 15:22:58, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller snorkling så förbered er.
Låna en bok på biblioteket så får du svarpå en hel del (om det är rätt bok)
Har du någon bekant som sportdyker så är det ändå bättre.
Så kör ni några pass övningar i bassäng.
Ni förbättrar snabbt tekniken att komma ner, tryckutjämna, förbruka mindre luft och ork, vattenvana och lämplig utrustning.
Alla måste förstå varför hyperventilering är så farligt! Prova inte ens, inte lite, utan ALDRIG!
Finns det en dykarklubb i närheten så kan ni få många bra tips där. Kanske har enkel nybörjarkurs?
Det är stor skillnad på upplevelse att lugnt glida nere under vatten avslappad och koncentrera sig på det man ser.

Kolla vad som finns på plats med dykutflykter/företag/hyra utrustning av dem. Och deras renomé.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#5 » 15:48:21, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undvik buffén på flodbåtar, det är nästan garanterat att man blir magsjuk....
En helt annan kultur också, man släpet skiten där man står, sopor som blåser runt överallt!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

strumpa

#6 » 19:23:30, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag knappast erfaren på snorkling men ett par råd kan jag ge. Dels redan nämnda risk att bränna sönder sig ordentligt!! Skydda Er!

Snorklingsutrustning är inte speciellt dyrt. Undvik de billigaste men fall inte för frestelsen att köpa snorkel med massa funktioner. Det finns bl.a. snorklar som ska sluta tätt vid dykning men om den mekanismen krånglar när man kommer upp till ytan kan man lätt få panik när man inte får luft.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Skru'are

#7 » 19:37:03, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, och inga långa - då får man för stor residualvolym.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

CountyBruff

#8 » 21:00:57, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som två tidigare skrivit långa ärmar och långa ben!!
Kanske även skydda nacken från sol på land.
Minns en skotte som ......
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

joelericsson

#9 » 21:02:01, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i Hurghada för ca 10 år sen och tyckte väl inte det var någon sensation då, återkom gärna när du varit där med en utvärdering hur det är nu!

Vi var ute med en båt och snorklade en dag med hyrd utrustning som jag inte kommer ihåg vad den kostade. I vilket fall hade det blåst in brännmaneter den dagen, berodde tydligen på vindarna vilken resulterade i att min fru satt på båten hela dan och jag blev bränd av en manet. I övrigt var det grymt att under vattnet.

Så det kan kanske vara ide att höra sig för om detta, på båten lät det som att det var ovanligt med maneterna men det kan ju vara värt att kolla.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#10 » 21:12:48, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var där för typ tio år sen. Åkte då med denna u-båt: https://www.tripadvisor.com/Attraction_ ... Sinai.html

Det var sjukt mäktigt! Den var finsk-tillverkad.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Lars_karlsson

#11 » 21:14:41, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egypiska museet är en höjdare,man kan säja det är stora delar av det man hittade i gravarna ifrån faraonernas tid, nu ligger det i kairo förstås ,men det är min rekomendation ,,jag var där 87
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

doc2

#12 » 22:30:11, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Angående snorkling. Mycket vettiga råd har redan getts. Ska ni dyka ner från utan är det bra att kunna de grundläggande principer för säker fridykning. Håller ni er enbart till utan gäller ju egentligen bara badvett för bad i öppet hav. Har ni lärt er grunderna för fridykning blir det dock mycket roligare!
Finns ju även dykskolor på plats som drivs oftast av tyskar/britter med god säkerhetstänk och språk man kan kommunicera med. Vill ni få ut mest av semestern och spara på semesterpengarna är de bäst investerad att öva på hemmaplan i badhuset med någon som kan.
Mask och snorkel är trevlig att ha egen. Man biter och ”snorar” ju i grejarna.
Biltema har faktiskt rätt ok grejer. Som nämnd ovan viktig med snorkelvolymen. Se även http://www.ssdf.se/Information/Nyheter/forbundsnyheter/Pressmeddelandesnorkel
Viktig att cyklop/mask sitter bekvämt och tät och det MÅSTE man utprova. Mailorder forutsätter att man kan skicka tillbaka. Dyrast behöver inte vara bäst.
Man testar masken genom att hålla den mot ansikte sen ”suga fast” den lite lätt med näsan. Masken ska sedan kunna sitta kvar en stund utan att släppa.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Scania bonden

#13 » 23:59:51, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ju tämligen bitter o nyskild sen ett halvår. Skit i det.....
Åk till ett civileserat land istället. Känner ni för att fresta nerverna med Araber är Malmö ett mycket billigare alternativ, dessutom med normalt klimat.
Vill ni envisas med sol o bad ? Spanien/ Gran Canaria, fungerande land o hygglig befolkning.
Vill nu vidga yverna så är min absoluta rekoendation Cuba.
Det va visserligen där hon sa att hon ville skiljas, men ända ett fantastiskt resmål västindien.
Axel W

7 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

b0ned0me

#14 » 10:29:38, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:Hej. Angående snorkling. Mycket vettiga råd har redan getts. Ska ni dyka ner från utan är det bra att kunna de grundläggande principer för säker fridykning. Håller ni er enbart till utan gäller ju egentligen bara badvett för bad i öppet hav. Har ni lärt er grunderna för fridykning blir det dock mycket roligare!
Finns ju även dykskolor på plats som drivs oftast av tyskar/britter med god säkerhetstänk och språk man kan kommunicera med. Vill ni få ut mest av semestern och spara på semesterpengarna är de bäst investerad att öva på hemmaplan i badhuset med någon som kan.
Mask och snorkel är trevlig att ha egen. Man biter och ”snorar” ju i grejarna.
Biltema har faktiskt rätt ok grejer. Som nämnd ovan viktig med snorkelvolymen. Se även http://www.ssdf.se/Information/Nyheter/forbundsnyheter/Pressmeddelandesnorkel
Viktig att cyklop/mask sitter bekvämt och tät och det MÅSTE man utprova. Mailorder forutsätter att man kan skicka tillbaka. Dyrast behöver inte vara bäst.
Man testar masken genom att hålla den mot ansikte sen ”suga fast” den lite lätt med näsan. Masken ska sedan kunna sitta kvar en stund utan att släppa.

Haller med 100%. Även om du slänger grejerna istället for att släpa dom hem tror jag själv det är en vettig investering att ta med rena välskött bra-passande utrustning. Ingen höjdare at ha en repig otät cyklop, söndertuggad idreglade snorkel och simfötter som gnager sonder fötterna eller glapper av. Men resväskavolym blir ett bekymmer.

Akta dig for solen, som sagt. Speciellt bakom knän och på ryggen imellan badbyxor och T-shirt (som flyter upp och exponerar lite mjölkvitt hud helt utan solkräm).

Ett tips er billiga gummi badtofflor. Vada in till havet bröstdjup, flyt på ryggen, ta av tofflorna och släpp över underarmarna, på med simfötterna. Tvärtom når du ska till land. Du behöver aldrig sätta ned en oskyddat fot på korall, sjöborre, stekhett sand, skarp grus, osv. Och du har även ett halvtaskig sköld på armarna om du tex blir tryckt mot revet av en bölja, vildsint angripit av en liten sur jävel av en 15cm lang tryckarfisk som tror du vill stjäla hans korallhuvud, osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

Trondos

#15 » 14:19:25, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kongenes dal og Luxor er absolutt verdt et besøk, jeg var der for 10 år siden. Selve Hurghada er ikke så mye å skrive hem om, men Rødehavet er fantastisk. Vær litt forsiktig med maten, mange uvante bakterier der for oss nordboere. Prøv å spise ting som er kokt eller stekt, vær forsiktig med salat.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se