När det gäller torkfiltret så har du helt klart en poäng där, dock är det ju i sammanhanget en mikroskopisk mängd fukt som ska tas omhand. Torkfilter för lastbilar fungerar i alla fall sämre om kompressorn hela tiden matar de fulla med olja.
När det gäller eventuell oxidering av
olja, så kan jag inte tänka mig att knappt två timmar med hård luftinblåsning skulle äventyra oljans funktion nämnvärt. Mineralolja oxiderar inte på något synbart vis på samma sätt som miljöoljor. Jag kommer i alla fall inte att hyra ett flaskpaket argon för att rädda ett fat buskig
hydraulolja. Zinktillsatserna ska tydligen kunna förstöras ganska omgående av vattnet, men det finns ju zinkfri hydraulolja oxå, så det är väl att strunta i tillsvidare. Det verkar inte bli något grums eller bottensats, så den eventuellt avlidna zinken kanske håller sig på mattan.
Jag vet hur det ser ut i en hydraultank eller kombinerad hydraulik &
transmission när det gäller luftinblandning, och det under flera tusen timmar. Ofta är där betydligt högre temperaturer, åtm lokalt.
Det var en betydligt snabbare metod med luftning än att enbart hetta upp oljan riktigt kraftigt i alla fall, och 80-90 grader gör nog ingen skada under den här begränsade tiden. Yttemperaturen på kalvmjölksvärmaren når nära 105 grader strax efter att termostaten slår ifrån, då småbubblar det lite på dess yta så länge det är vatten kvar.
Lyckat eller inte, för mig är det en riktig succé
Och idag har vi kapat ved igen, och jag hoppas att tassarna i hydraulpumpen halkar lite lättare igen. Skoskav på dom är ingen höjdare..