Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Långsamma manövrar

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Tranfix (trådstartaren)

#1 » 12:58:43, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada
HJÄÄÄÄLP
Min maskin (pel job 406 b) har gått över till att arbeta i ultrarapid .
Vid manöver på bom joystick tar det 3- 4 skunder innan ngt händer .
Pumpen kollad och ger rätt tryck .
Swecon inte intresserade av att lösa problemet .
Är det ngn som har ngt tips eller känner ngn som skulle kunna hjälpa mig , Är en liten skutt bara jag och min maskin och vi huserar i stockholm.

tack på förhand
Tranfix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:06, 20-09-2018
Ort: Stockholm /Danderyd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: PEL JOB 406B



Jac

#2 » 15:27:18, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara bommen som är långsam?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mimeck

#3 » 17:27:25, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går resten av maskinen mycket fort? (ultrarapid)
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#4 » 18:38:42, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle börja med att kolla servotrycket
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Tranfix (trådstartaren)

#5 » 21:39:11, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt går normal fart utom att gå på bomjoystick. Tryck kollat och inställt .
Tranfix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:06, 20-09-2018
Ort: Stockholm /Danderyd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: PEL JOB 406B

Jac

#6 » 21:46:23, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kör bom samtidigt som du håller skopa fullt mot ändläge, går bommen normalt då?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

pejone

#7 » 13:59:59, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med detta caset? Har just fått ett liknande problem med en Pel-Job 406. All hydraulik går i snigelfart utom svängen och schaktbladet. Verkar inte vara kraftlös, bara långsam.
pejone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:58, 07-04-2020
Ort: Älvsborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD2250

nixs

#8 » 18:00:48, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pejone skrev:Hur gick det med detta caset? Har just fått ett liknande problem med en Pel-Job 406. All hydraulik går i snigelfart utom svängen och schaktbladet. Verkar inte vara kraftlös, bara långsam.


Sväng och schaktblad sitter väl på en egen pump?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

pejone

#9 » 18:27:15, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är vad jag kan utläsa av scheman över hydrauliksystemen. Har dock inte funnit något schema för 406:an men för 506:an fann jag ett här på forumet och det verkar vara samma maskin i princip.
Felet uppstod helt plötsligt och omedelbart, alltså ingen succesiv förändring. Någon ventil som inte öppnar fullt kanske?
pejone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:58, 07-04-2020
Ort: Älvsborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD2250

nixs

#10 » 19:01:02, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät om du har LS signal.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

pejone

#11 » 08:43:04, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi mätt tryck och det mesta verkar vara enligt föreskrivna värden....utom ett lågt servotryck om ca 5 bar.
Tryckreduceringsventilen i pilotblocket möjligen? Har haft isär den och rengjort och bytt o-ringar. Den ser ok ut.
Kan det finnas någon annan ventil som oljan kan rymma igenom?
Om man kör t. ex. larvningen i några sekunder så ökar farten succesivt och är man snabb med att ta vid med en annan funktion när man stannar så finns hastigheten i den funktionen också. Efter att ha släppt spakarna så är den långsam igen.
Känner att bristerna i kunskapen om hur detta ls hydrauliksystem fungerar i alla sina delar gör det svårt att felsöka.
Men alltid lär man sej nåt nytt och det är ju berikande. :smile:
pejone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:58, 07-04-2020
Ort: Älvsborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD2250

Jac

#12 » 09:08:37, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter ofta en ackumulator till pilottrycket. Är den trasig funkar det dåligt.

Edit: Note to self, läs tråden från början
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#13 » 11:09:40, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Mät om du har LS signal.


MÄT om du har LS signal, och vad den står till!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

pejone

#14 » 18:28:45, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

LS-trycket var det. Kollat detta säger sonen, han som mekar till vardags. Upp till fullt tryck, 250 bar, vid full belastning säjer han. Ny ackumulator sattes dit igår, utan skillnad.
Får för oss att skruva isär ventilerna i blocket på pumpen där LS går in. Sitter 3 ventiler staplade på varandra. Möjligen en liten flaga av färg i en ventil. Gör rent och sätter tillbaks. Kör igång maskinen och...padam...den går normalt igen!
Nu har vi inte hunnit provköra den ordentligt ännu men vi håller tummarna.
Faktum kvarstår dock vad gäller servotrycket. 4 bar obelastat 7 bar vid full belastning. Skall nog vara 32 bar så här är något mysko. Hur detta var innan vi fick äran att kika på maskinen vet vi inte.
Tyvärr verkar den här maskinen av någon anledning sakna sugfilter. Finns på 506:an men inte på 406:an. Skulle nog inte skada att försöka pula dit ett dylikt, för säkerhets skull.
Återkommer med slutresultatet efter provkörningen!
pejone
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:58, 07-04-2020
Ort: Älvsborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD2250

bonnen513

#15 » 20:20:33, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäter ni servotrycket på rätt ställe?
Har för mig att det fanns flera reduceringsventiler för olika grejer?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se