Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Rexrot A4V 40cc hydrostat inställning

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Andersson81 (trådstartaren)

#1 » 22:37:45, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har problem med hydrostaten till min Holder P70. När jag köpte den så hade tidigare ägaren bogserat den, men visste inte hur man gjorde så nu är dom flesta ventilerna feljusterade. Jag har försökt att leta på nätet hur jag ska justera den men jag har inte hittat nån bra beskrivning. Finns det nån som har koll på hur högt tryck det ska va och i vilka anslutningar man ska mäta, eventuellt kan mäta skruvarnas längd så jag kan få ett hum om hur fel dom står, och lägga upp en bild. 

Det jag fått fram är att den heter Rexroth A4V 40cc DA/HW serie 1.0.

All hjälp är välkommet
Andersson81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:26, 18-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70



Jac

#2 » 23:19:57, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en pdf, har inte kikat i den själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andersson81 (trådstartaren)

#3 » 19:00:28, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för manualen. Den har varit till stor hjälp men det är några saker jag fortfarande inte får till. När jag mäter tycket på MA och MB så får jag bara ut 200 bar men det står att maxtrycket ska va 414 bar. Sen så funderar jag även på vad den här skruven gör och hur den ska stå, som pilen pekar på i bilden.

Bild
Andersson81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:26, 18-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70

Jac

#4 » 19:32:49, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är en liten excenterskruv för justering av timingen på ventilplattan. Har inte riktigt fattat poängen med den, andra pumpar har ingen sån skruv. Faktiskt en justering jag inte skulle rört.
Senast redigerad av Jac 21:11:12, 22-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#5 » 20:19:33, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte alls säkert att systemet ska jobba med pumpens designade maxtryck när det gäller mindre maskiner, där måste/bör du kolla med Holder eller kanske en pumpverkstad om de vet vad som gäller. Annars är det lätt gjort att vrida sönder transmissionen även om hydraulmotorn tål trycket som sådant. Pumpen sitter i maskiner upp till 10ton, så det skiljer lite i behoven på en parktraktor.

Funkar pumpen dåligt idag, eller är högljudd är det en MYCKET god idé att lämna iväg den för kontroll och inställning. Dessa prylar kostar lätt en förmögenhet när det kraschar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#6 » 22:44:11, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man skruvat på alla inställningar för att bogsera den?
Gör som TD skrev, kolla med holder vad trycken ska vara.
Är de inte rätt kan det ju bero på att man skruvat på tryckavskäring, eller på säkerhetsventilerna som leder över tryckspikar från A till B eller vice versa. Dessa säkerhetsventiler har ju på en del pumpar en bogseringsskruv, som man skruvar in, och öppnar mellan A och B så att inte pumpen blir en motor. Kanske denna funktion man velat åt. Men är det kanske så att de ventiler som har denna bogseringsskruv är fasta och inte justerbara?

Skruven som du frågar om är precis som Jac en excenter som går rakt in i ventilplattan, ist för ett styrstift. Timing screw tror jag den kallas. Kan det vara så att det bara är DA pumpar som har denna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#7 » 22:50:13, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag har sett samma skruv på A4VG som bör ha varit EP4. Tror den är på alla A4VG.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#8 » 22:53:41, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Timing screw" eller justering av återställningskrafterna har dessutom en mycket kort excenter i änden, har den varit utskruvad finns det risk att ventilskivan är helt fri idag, eller att knoppen på den är av. Den ska bara justeras några grader åt ena eller andra hållet. Det finns ett litet "knap" på den för att se var den står på ett ungefär.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andersson81 (trådstartaren)

#9 » 10:54:26, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Ja tidigare ägare har varit och skruvat på varenda ventil tyvärr... får kolla med holder angående maxtrycket. Straffmuttern på timing skruven va lossad ett par varv så jag har ingen aning om hur den varit inställd tidigare. Hur gör jag för att ställa rätt den?

Sen så funderar jag på denna ventilen på bilden. Antar den är till filtret. Någon som vet hur jag ställer i den?

Tack igen för all hjälp!

Bild
Andersson81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:26, 18-09-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P70

AN

#10 » 17:36:33, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I holders reservdelslista som finns under downloads står det Reglerpatrone mit blende. Blende är väl dysa, så det är kanske DA-patronen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

MagnusGoransson

#11 » 01:42:38, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan pump hemma. Du får gärna komma och kolla hur skruvarna på den står. Den är med största sannolikhet orörd i sina inställningar. Kan kolla upp modellbeteckningen på den.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se