Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Kylar fundering LM218

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Duren (trådstartaren)

#16 » 21:42:11, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Elfläktar på fordon fungerar ju bara praktiskt upp till ett visst kylbehov, en 5-10kW elfläkt kräver en del av elsystemet på maskinen milt sagt. Bilar är ju ett typiskt exempel där elfläkten bara används för mindre kylbehov vid kökörning t,ex.

En 218 borde vara ganska lättkyld, men ska du köra hårt en varm sommardag någon gång i framtiden är det lätt att en standard elfläkt "bottnar" och inte orkar tillräckligt.

Vet inte om jag riktigt håller med, i race bilar med stort kylbehov (jag vet bara hur jag gör om man säger mer exakt) men även andra gör så att man startar kylfläkten på startplattan och stänger av den vid målgång efter att motor tempen gått ner, vid bilar med temperaturproblem så tar man bort termostat helt förutom det som håller tätning på plats.

En elfläkt upplever jag som att har högre luft genomströmning än en traditionell fläkt, spec med tanke på att du kan montera den tightare mot cellpaketet på kylaren pga den inte sitter monterad på motorn, utan du har ofta fina monterings möjligheter för kylfläkt på kylaren i sig.

Så på så sätt är det inte en epa lösning. Men tror inte den orkar stå och mata i timme ut och timme in, dag ut och dag in. Därför är det traditionella fläktar med visco kopplingar som gäller på moderna traktorer.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218



63an

#17 » 21:49:43, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske du ska ta dej en funderare på skicket på motorn överhuvudtaget? Insprutningsgrad osv. enligt dej så går han kall (självrannsakan kanske?) :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#18 » 21:56:47, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en dieselmotor går kall, så är ju det bara ett bevis på bra verkningsgrad och att allt rimligtvis är rätt inställt så att största möjliga del av värmeenergin från förbränningen blir mekaniskt arbete och så lite som möjligt går till att värma kylvattnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#19 » 07:27:27, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man får välja sina strider endera köra kallt eller justera till lagom funktion :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Duren (trådstartaren)

#20 » 08:57:02, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tar det också som ett friskhets tecken att han verkar ha bra verkningsgrad. :thumme:

Jag ska prova om hur varm övre kylarslang blir efter några minuter jobb i förhållande till motorns värme bara jag får möjlighet.

Kan lägga upp byggbilder här om så önskas och på slutgiltiga resultatet. :thumme:

Tack för alla inputs iallafall :buga: blir en fläkt från v70-04 iallafall för har en sådan hemma så hoppas 218 och v70 bitar passar väl ihop :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

Ivar Risslén

#21 » 09:28:02, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast så är det tempmätaren som visar fel, den har nog varit med sedan maskinen var ny.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#22 » 09:41:27, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du än gör så stäng inte cirkulationshålet i locket det finns där av en vettig anledning nämligen motorn slipper temppendling av brutal typ! Min maskin också 63a bytte jag till el.mätare å isolerad givare för rätt mätning! Inga problem med tempen längre å hyttvärmen helt ok vid -25 eller mera...Var rädd om oxen så går den länge! Ja kylargardin de var de första jag skaffade till :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Duren (trådstartaren)

#23 » 13:52:32, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt 63an. Det är det jag tänkte. 218 är en fin maskin och jag har tänkt sköta om den så den håller många timmar framöver och hela jag funkar på ett sånt sätt att "sköter jag om grejerna sköter dom om mig". Och precis som du säger, täppa igen kyl kanalen förbi termostat var ingen bra idé. Så tänkte efter den iden "en fläkt som bara blåser när det behövs" och fråga runt om det är en bättre idé än täppa igen hålet, gamla Saab hade ju problem med att termostaterna inte kände av kylvatten temperatur förrän motorn höll på koka när det var kallt, sen helt plötsligt öppna termostaten och i och med att vattnet i kylaren var iskallt så blev motorn nästan kall igen, är det något sånt som lilla kanalen är till för i 218?? Vet ej men kylsystemet och modifikationer ska man tänka igenom några vänder innan man börjar pilla.

Vars satte du nya tempmätare på din maskin 63an??
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

Ivar Risslén

#24 » 13:59:51, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla hålet ( by-pass ) är till för att det ska passera lite kylvätska förbi termostaten hela tiden så att termostaten ska känna när det blir varmt nog för att öppna. Stänger man by-pass kanalen så kan det bli att kylvätskan står still och termostaten blir inte uppvärmd förrän godset runt om är nog varmt.
Det kan vara lika illa att plocka bort termostaten då kan man få felaktiga strömningar i motorn så att det blir lokala överhettning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#25 » 14:51:12, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vanligt att motortemperaturen sjunker kraftigt första gången termostaten öppnar under varmkörning. Här ett par exempel från Citroën CX och Jeep Grand Cherokee. Obs att det är dubbla kurvor på jeepen, den gula avser ny termostat, blå avser en termostat som höll på att ramla i bitar.
Mätningen på CX:en gjordes med motorn på tomgång då det var kring -20 grader ute och den hade stått på motorvärmare flera timmar, mätningarna på jeepen gjordes under körning direkt efter kallstart sommartid.
Jag hade en gång i tiden en Skoda '83 , den var ännu värre på den punkten pga svansmotor och kylaren fram, långa och grova rör där det fanns plats för mycket kallvatten som kunde kyla motorn när termostaten väl öppnade. Men den bilen gick till skrot många år innan jag hade dataloggningsmöjligheter.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#26 » 14:55:39, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

IR-mätte vid locket å före termostaten där gamla givaren satt, sen var de lätt förstå att ut me gammskiten å satsa på elektronik! För 100rade ggn. hålet är till för att hålla termostaten a'jour med tempen på vattnet så inte stora pendlingar uppstår, med andra :lagom är bäst :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

G-son

#27 » 17:55:55, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duren skrev:
Turbodiesel skrev:Elfläktar på fordon fungerar ju bara praktiskt upp till ett visst kylbehov, en 5-10kW elfläkt kräver en del av elsystemet på maskinen milt sagt. Bilar är ju ett typiskt exempel där elfläkten bara används för mindre kylbehov vid kökörning t,ex.

En 218 borde vara ganska lättkyld, men ska du köra hårt en varm sommardag någon gång i framtiden är det lätt att en standard elfläkt "bottnar" och inte orkar tillräckligt.

Vet inte om jag riktigt håller med, i race bilar med stort kylbehov (jag vet bara hur jag gör om man säger mer exakt) men även andra gör så att man startar kylfläkten på startplattan och stänger av den vid målgång efter att motor tempen gått ner, vid bilar med temperaturproblem så tar man bort termostat helt förutom det som håller tätning på plats.

En elfläkt upplever jag som att har högre luft genomströmning än en traditionell fläkt, spec med tanke på att du kan montera den tightare mot cellpaketet på kylaren pga den inte sitter monterad på motorn, utan du har ofta fina monterings möjligheter för kylfläkt på kylaren i sig.

Så på så sätt är det inte en epa lösning. Men tror inte den orkar stå och mata i timme ut och timme in, dag ut och dag in. Därför är det traditionella fläktar med visco kopplingar som gäller på moderna traktorer.

Racebilar har ju oftast kylarna placerade så fartvinden ger luftflöde genom kylaren, det gör att fläktarna bara behöver arbeta under ~50km/h, i högre fart ger fartvinden minst samma luftflöde som fläkten klarar att ge. Undantagen är väl t.ex. rallycrossbilar med kylaren i bagagen och liknande fordon där fläktarna behöver stå för en stor del av kylningen. Dessutom brukar sådana racefordon bara köras hårt några minuter åt gången, till skillnad från t.ex. en plöjande traktor som kan nyttja mycket motoreffekt långa perioder - det är ingen katastrof om temperaturen stiger i tävlingsbilen, så länge målsnöret dyker upp innan det kokar för mycket.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

roddjer

#28 » 19:32:54, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
De här kan bli applicerbart på Boxern min. Några "do's and don't's" om man vill skapa sig en kylargardin? Tänker på masonitskivan farsan hängde ner i Amazonen sin...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Jac

#29 » 01:39:06, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är vanligt att motortemperaturen sjunker kraftigt första gången termostaten öppnar under varmkörning. Här ett par exempel från Citroën CX och Jeep Grand Cherokee. Obs att det är dubbla kurvor på jeepen, den gula avser ny termostat, blå avser en termostat som höll på att ramla i bitar.
Mätningen på CX:en gjordes med motorn på tomgång då det var kring -20 grader ute och den hade stått på motorvärmare flera timmar, mätningarna på jeepen gjordes under körning direkt efter kallstart sommartid.
Jag hade en gång i tiden en Skoda '83 , den var ännu värre på den punkten pga svansmotor och kylaren fram, långa och grova rör där det fanns plats för mycket kallvatten som kunde kyla motorn när termostaten väl öppnade. Men den bilen gick till skrot många år innan jag hade dataloggningsmöjligheter.

Bild
Bild


Flott! Vad loggar du med?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#30 » 07:45:48, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CX:en loggades med en gammal datalogger HP 34970A. Mätte med originaltempgivarna för insprutning respektive tempmätare, samt en givare till som skruvades in i ett ledigt och pluggat hål i toppen.

Jeepen loggades med en digitalmultimeter med USB-utgång, märke Uni-T. Köpt på Jula, kommer inte ihåg typbeteckningen. Där användes givaren för tempmätaren.

Hade i förväg mätt upp karaktäristik för tempgivarna (respektive hittat värdetabeller på dem), och tog in datat i Excel för omräkning från resistans till temperatur.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se