Turbodiesel skrev:Elfläktar på fordon fungerar ju bara praktiskt upp till ett visst kylbehov, en 5-10kW elfläkt kräver en del av elsystemet på maskinen milt sagt. Bilar är ju ett typiskt exempel där elfläkten bara används för mindre kylbehov vid kökörning t,ex.
En 218 borde vara ganska lättkyld, men ska du köra hårt en varm sommardag någon gång i framtiden är det lätt att en standard elfläkt "bottnar" och inte orkar tillräckligt.
Vet inte om jag riktigt håller med, i race bilar med stort kylbehov (jag vet bara hur jag gör om man säger mer exakt) men även andra gör så att man startar kylfläkten på startplattan och stänger av den vid målgång efter att motor tempen gått ner, vid bilar med temperaturproblem så tar man bort termostat helt förutom det som håller tätning på plats.
En elfläkt upplever jag som att har högre luft genomströmning än en traditionell fläkt, spec med tanke på att du kan montera den tightare mot cellpaketet på kylaren pga den inte sitter monterad på motorn, utan du har ofta fina monterings möjligheter för kylfläkt på kylaren i sig.
Så på så sätt är det inte en epa lösning. Men tror inte den orkar stå och mata i timme ut och timme in, dag ut och dag in. Därför är det traditionella fläktar med visco kopplingar som gäller på moderna traktorer.