magirus skrev:Observant Sambo du har!
Som en hök!
Lundmark skrev:Fin tråd med fina bilder!
Det är ett kämpigt liv att leva med gamla grävmaskiner.. Svängväxelhaveri verkar vara på tapeten 2018... Du byter inte svängkransen också?
Imponerande att du kan köpa de flesta reservdelar över disk till en hymac.. Även om det inte är billigt... Är det begagnat, NOS delar eller är det rent av nytillverkat?
Hur funkar det på hymac med svängbromsen? Jobbar den alltid eller bara som hållbroms när man väljer det?
Det är ett bitvis tufft förhållande att leva i
Men jag klarade mig lindrigare än du denna gång, nej kransen är frisk faktiskt. Faktum är att jag hade inte märkt detta alls för än jag skulle kolla oljan.
Nu har jag köpt en beg
växellåda med ny ingående
axel och nytt
kronhjul. Så det blir delvis nytt. Det rör sig oftast om NOS delar skulle jag tro, då jag inte tror det skulle löna sig att nytillverka dessa delar. Dessa delar är unika för 580D/DS som inte tillverkats i så många ex som tex 580C gjordes.
Jag köpte nu en hel låda för bara för att det skilde 4000kr mellan att få hem bara kronhjul och axel eller en hel låda. Jag saknade ändå lite små saker som hade gått tillverka men detta va en lättare väg att gå hoppas jag. Men det är imponerande att det ens finns att få tag i.
Svängen har en egen vanlig ”
hydraulisk” bromsfunktion via sin crosslineventil. Är väl pricip en chockventil.
Men jag vet inte om det fanns krav här i detta landet på en extra
broms?
Men alla svensksålda verkar ha denna pedalmanövrerade extrabroms. Den styr förbi oljan från svängmotorn och låser lammellerna i trumman hydrauliskt. Jag tror även att den fungerar så att när maskinen är avstängd så låser den svängen. Min har aldrig fungerat men ska försöka få liv i den nu. Har väl egentligen inte saknat den men kan nog vara bra när det lutar rejält då min gärna vandrar lite på svängen.
Hur är det på en Åkerman av äldre modell?
/Ante