Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Tjocklek på gods till arbetsbänkar

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 11:33:38, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på arbetsbänkar, simpla, mobila bänkar som ska stå på hjul med fanerskiva till topp. Planen är att bygga flera som ersätter flera av mina nu ickemobila bänkar som är fast i väggarna och på det viset nyttja den begränsade ytan i min verkstad effektivare. Dom ska hjul så att jag kan rulla bänkarna i verkstan dit dom behövs, kanske utmatningsbord för bordssågen. Det ska även gå att slå ihop dom till en större bänk om det behövs.

Vissa eller kanske alla bänkar kommer ha lådor för verktygsförvaring så det blir lite som en verktygshurts. Alla ska ha en nedre nivå iallafall dit jag lägger 12mm fanerskiva, där kan jag förvara vadsomhelst, verktygslådor, trämaterial, metallmaterial osv. Jag kommer inte sitta och hyvla och liknande på dessa, har en dedikerad hyvelbänk för snickeriarbete och en rejälare bänk för svetsarbete som behålls. Förvaring och allmänn arbetsyta är vad dom är till för.

Undrar om det kommer funka med 1.5mm tjocklek på godset eller blir det för svagt? Tunnväggade 35x35x1,5mm eller 40x40x1,5mm rör finns lokalt så det är det jag utgår från. Kostnaden och vikten vill jag ju hålla nere så mycket som möjligt.

Första utkastet, grundform utan skivor eller annat, toppen är 120x60cm så en MDF eller fanerskiva kan användas som topp, allt tig-svetsas ihop:
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/VCqxX47.png

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



magloman

#2 » 11:40:52, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora hjul
Kanske spontat golvvirke 28x95 först sen en skiva uppepå det

Skruvstycke är trevligt o ha, iaf nåt litet

Tror 40x1,5 blir perfekt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 12:03:16, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulen tog jag från en online-databas och dom är lite i överkant, dom bygger på 120mm. Dom jag tittar på som finns i en lokal affärs nätsida så bygger på 105mm iallafall. Höjden är det ganska exakt med, vill dom ska funka med bordssågens höjd som är 865mm så jag måste veta den exakta höjden på hjulen bygger på, samt ta i beaktande tjockleken på skivans topp.

Jag tror det räcker bra som det är med en faner eller MDF skiva, annars kan man regla undersidan för att öka styvheten, bara att kapa till bita så det passar in mellan metallramen och ändrar inte totalhöjden, skruvas, limmas eller både och.

Skruvstycken har jag, svetsbänken har ett hemmagjort ett, snickarbänken har två fast dom är för trä, och en av de bänkar jag planerar göra mig av med har ett skruvstycke som ska flyttas över till en av dessa sen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#4 » 18:53:08, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsbänkarna som min morfar byggde omkring 1960, fick skiva av 2" spontad plank med två lager masonit ovanpå. Den översta masoniten betraktades som förbrukningsvara som byttes vid behov. Framkanten förstärkt med ett vinkeljärn. Underrede av ungefär 4" fyrkantsvirke kompletterat med gamla köksskåp.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#5 » 19:04:37, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag tror det räcker bra som det är med en faner eller MDF skiva, annars kan man regla undersidan för att öka styvheten, bara att kapa till bita så det passar in mellan metallramen och ändrar inte totalhöjden, skruvas, limmas eller både och.


Problemet med detta är att du då inte lika lätt kan svetsa fast lådor eller annat på undersida.

Bygg en "testbänk" där du bestämmer dig för vilken skiva som är stabil nog för jobbet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MagnusGoransson

#6 » 19:13:31, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köksbänkskiva i stavlimmad ek är billigt och rejält. Bygger 30-40 mm beroende på modell. Visserligen i maxbredd 63 cm om man vill hålla nere kostnaden genom att hålla sig till lagermått.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

DennisCA (trådstartaren)

#7 » 19:45:12, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Problemet med detta är att du då inte lika lätt kan svetsa fast lådor eller annat på undersida.


För lådor och sånt var planen att helt enkelt svetsa till mera material på ramen så eventulla lådor stöds av ramen, toppen ska vara lös och kunna bytas ut vid behov.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#8 » 19:47:51, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Arbetsbänkarna som min morfar byggde omkring 1960, fick skiva av 2" spontad plank med två lager masonit ovanpå. Den översta masoniten betraktades som förbrukningsvara som byttes vid behov. Framkanten förstärkt med ett vinkeljärn. Underrede av ungefär 4" fyrkantsvirke kompletterat med gamla köksskåp.


Det är sånahära tunga saker som jag har i dagsläget, egen stavlimmad topp och massiv ram.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

JD400

#9 » 21:35:47, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har koll på var man kan hitta bra lådor med tillhörande skenor? För att montera under en bänk. Eller kanske bara skenor om man skulle göra egna lådor. Har en arbetsbänk som jag gärna skulle komplettera med lådor under skivan men har inte sett nånstans där man kan skaffa lådor. Vore trevligt med lätt utdragbara plåtlådor liknande de som sitter i såna där hurtsar som är populära idag.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mattias Petterson

#10 » 22:00:46, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Nån som har koll på var man kan hitta bra lådor med tillhörande skenor? För att montera under en bänk. Eller kanske bara skenor om man skulle göra egna lådor. Har en arbetsbänk som jag gärna skulle komplettera med lådor under skivan men har inte sett nånstans där man kan skaffa lådor. Vore trevligt med lätt utdragbara plåtlådor liknande de som sitter i såna där hurtsar som är populära idag.

Finns på tex aj produkter, men de är skitdyra
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

tortap

#11 » 22:43:12, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Expansionsbeslag. Verkar finnas på Biltema, clas ohlson och lite var stans.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 08:11:46, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen som är ingenjör med hållfashetsläran i huvudet här annars som kunde räkna på hur mycket 1.5mm vägg tål egentligen? Jag har simulationsmodul i Fusion 360 men jag litar inte på det fullt ut.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

QV_

#13 » 13:51:19, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det intressant att räkna på?

Skall du belasta bordet med 50 kg eller 500kg?
Skall det hålla att slå på.
Om rören skulle kännas klena rent praktiskt så får man väll tillföra något kryss. Det var ju trots allt låg vikt du ville ha.
Jag skulle starta med 35mm röret så att vikten blir lägre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

DennisCA (trådstartaren)

#14 » 15:20:33, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom ska kunna stås på, eller ramen bör klara det iallafall, vikten ska hållas så att det inte blir så dyra hjul och det inte blir så jobbigt att flytta dom.

Några hundra kilo behöver dom tåla dock, vissa kommer laddas fulla med virkesbitar av det kortare slaget. Har fått tipset att svetsa in trianglar i vissa hörn också.

Jag kanske kan få tag i rör billigt från skroten också, då blir det ju lite vad det blir förstås.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Göran Ekman

#15 » 15:31:00, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till någon låda köpte vi beslag från BT en plåtverkstad knäckte till en låda som vi svetsade själva.
Till våra fasta bänkar använder vi köksskåp från IKEA funkar bra bort sett från att den vita färgen på fronterna blir skitig.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se