Det finns en uppsjö av olika rörgängor måttsatta i tum. Förutom NPT så har vi ju t ex NPS, NPSL, NPTF, R, G, Pr.
S k SAE-gängor är NÄSTAN identiska med UNF men finns även koniska. W är NÄSTAN identisk med UNC men har något annan gängprofil och på enstaka dimensioner avviker gängstigningen. BSF ligger mellan UNC och UNF i stigning, vissa dimensioner passar nästan ihop med vissa M-gängor.
När man hittar fingängade metriska skruvar så brukar det finnas en bra anledning till det. Japanska (och förmodligen koreanska) biltillverkare brukar använda normal stigning på skruvar med hållfasthetsklass 8.8 och kanske 10.9 , mer höghållfasta skruvar t ex i hjulupphängningsdelar är fingängade. Detta för att förebygga felmonteringar.
M7 och M9 är mycket bra att ha ibland, det finns många fall där t ex M6 inte håller och man inte får plats med M8.
När man råkar på metriska gängor med mycket udda mått så är det ofta en
gänga som ursprungligen är måttsatt i tum men sedan "översatt" till metriska mått. Ett exempel på detta är M11x1,15 som finns som topplocksskruvar på vissa Opelmotorer, den skulle lika väl kunna heta 7/16" - 22.
Härom veckan hade jag köpt några vridomkopplare för panelmontering. Den gängade nippeln på dem var 3/8" - 32. Medlevererade muttrar passade dock mycket dåligt, lite efterforskningar visade att jag hade fått muttrar M10x0,75.