Jag skulle rekommendera att du läser på om konstruktionen i verkstadshandböcker (i Sverige finns ju Tekno's handbok om dieselmotorer från 50-talet, om inte annat) innan du sätter igång att skruva. Såna där vakuumstyrda dieselpumpar har tillverkats av både CAV och Bosch, jag vet inte hur mycket som skiljer mellan dem.
Membranet sitter i en stor burk i änden av insprutningspumpen (motsvarande regulatorn på en mekaniskt styrd gammal radpump). Det beror på hur mycket annat som sitter ivägen, om det går att få loss det med insprutningspumpen på plats eller inte.
Anledningen till de dubbla vakuumrören är att membranet styrs av både vakuum från ett venturirör som sitter parallellt med gasspjället, och av statiskt vakuum från ett lämpligt ställe i spjällhuset.
En farlig sak med vakuumstyrda dieselpumpar är att om motorn skulle börja gå baklänges av någon anledning (t ex för att bilen "kurkar" och börjar
rulla bakåt i en brant uppförsbacke), så kommer den att rusa okontrollerat, och i det läget fungerar inte heller stoppknappen. Det brukade rekommenderas att föraren skulle ha en
slägga till hands för att kunna slå sönder regulatorhuset för att få stopp på motorn i nödfall.