Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

70 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera militärlastbilar här

Skru'are

#46 » 23:20:02, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

en jeepdunk med färsk bensin
Det räckte väl inte att fylla cylindrarna med choken ute.... :eat:

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magirus

#47 » 08:37:00, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: Av egen erfaring vet jag att 20 liter räcker för att starta upp samt köra ut ur en lagerbyggnad samt lite trixning :driver: Sen ere tomt :vissla:
Pirat, en buse i skogen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

Toost

#48 » 09:20:52, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut ascool!
men varför byggdes de som cabrioleter ? ( med halv-dörrar)
För att man snabbare skulle kunna lämna om man blev beskjuten ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#49 » 09:35:33, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:.............. men varför byggdes de som cabrioleter ?


Det första årets produktion (lite drygt) hade hytt. Sen fanns det viktigare saker att tillverka av stålet under WWII............... :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

raggsockan

#50 » 09:38:48, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har med funderat varför sdkfz har öppet tak

hursom
tuff köp :thumme:
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
ett schysst järnspett

Murre o2

#51 » 14:26:39, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppet tak kanske för att underlätta för flygspanaren? Vi hade alltid några fordon i lumpen med taklucka och flygspanare i lumpen, några lastbilar hade också den gamla vattenkylda sprutorna i dubbelt upplaga som skydd på taket både mot mark och luftangrepp :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

ASJ

#52 » 22:30:50, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbar maskin Jonas! Har du inte fått igång ännu så kolla detta i följande ordning:

1. Blås baklänges i bensinledningen från pumpen.
2. Fila brytarna.
3. kolla stiften.

Om den inte startar nu så är det (nog) något lite mer komplicerat fel

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#53 » 23:50:51, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, inget seriöst startförsök har gjorts. Nu är Brockwayen "vinterparkerad". Mer om det en annan dag........... :ohnej:
Sist bilen var igång, sådär tre-fyra år sen nere i Holland, så drog de igång den. Så inbilla sig att den bara ska starta sådär......... :klia:

Om det ska bli någon ordning, så det går att reg.bes Brockwayen så krävs nog en del jobb........ :mrgreen:

Bensintankarna behöver ner o renoveras, har inte varit bensin i dom på åratal........ Elen behöver ses över och ett par korrekta batterier ställas i :thumme:

För att vara 75år gammal är bilen löjligt fräsch. Ett enkelt renoveringsobjekt :hurra:

Men först ska Dodgen göras iordning för D-day 75+ i Normandie :buga: Sist Dodgen o jag var där var D-day 50+ så nu är det dags igen...... :thummar: :bira: :thummar:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

6 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#54 » 01:58:30, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här blir Brockwayens vinterboende. Håller på med en utbyggnad av verkstaden där taket inte blev riktigt klart innan vintern.......men hade ju gammal takplåt som jag la på så länge bara för att få skydd till Brockwayen :thummar:

Bild

Jaja, det blir nog mer jobb med den här bilen.......... :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

10 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

TVB

#55 » 10:15:28, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

- Absolut ascool!
- men varför byggdes de som cabrioleter ? ( med halv-dörrar)
- För att man snabbare skulle kunna lämna om man blev beskjuten ?

För att kunna få med sig mera fordon över atlanten till Europa så var fraktfartygen utrustade med höj och sänkbara golv.
(Vad man idag kallar dubbelplan.)
Och har man ett lägre fordon får man med ett lager till.

MVH
JP
TVB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:41, 25-11-2010
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Veteran lastbilar runt 40 -talet

magirus

#56 » 23:24:18, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

INfo som jag fått är att dessa "standardhytter" kom till för att spara material
OCH om man tar bort taket o fäller rutan får man en "lägre siluett".
Samma modell av hytt, dock mindre i storlek fanns till bla GMCn o andra lastbilar.
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

magloman

#57 » 00:33:13, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, blir svårare att träffa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#58 » 02:06:07, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med avsaknaden av tak på amerikanska WWII fordon...... Ja, inte var det bara för att jag skulle tycka att dom är fräna, nu 75 år senare....... :mrgreen:

I vissa fall, som tex. Dodge Weapion Carrier, efterfrågades fordon med låg siluett av US Army. För att enklare "försvinna" i geografin. En välkommen bieffekt var att de var enklare att stapla på varandra vid transport, över atlanten exempelvis. Det där med "low siluette" var nog inte så viktigt på Brockways Bridge Erectors eftersom att framstammen på flaket är högre än hytten....... :vissla: Däremot var det ju rätt mycket politik i US Armys produktion...... :mrgreen: Stålet behövdes till sådant som absolut inte kunde tillverkas av något annat, som ammunition. Så Dodgar och GMCer fick träflak och de flesta hytter försvann. Dessutom fick träindustrin ett uppsving, textilindustrin fick ett komplement till uniform o tält tillverkning :thumme: Alla var vinnare....... :shake_hands:

Nu 75 år senare har jag en av de ballaste bilar som byggts,................. 12ton, 6wd, 855cu.in, utan tak, osynkad o stenhård :mrgreen: :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

10 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

magirus

#59 » 22:58:14, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kelly-låda om jag int minns fel!! :cool:
GMCerna demonterades o packades i lådor, 2 å 2, sen monterades de ihop i mobila "monteringslinor" som sattes upp där de behövdes o där det gick att lossa båtarna!! har en del litteratur om detta och vikken logistik!!! :uupps: :thummar:
Pirat, en buse i skogen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#60 » 19:57:08, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort en omgång, eller två :mrgreen: , med transportstyrelsen om ursprungskontroll på Brockwayen.
Jag fick med papper från säljaren i Holland som var tillräckliga för att civilregga den i Holland. Frågan var ju om svensk byråkrati skulle nöja sig med samma dokument. Så borde det ju var kan man tycka, i EUs förlovade värld...... Dokumentet jag fick med är en ursprungskontroll utfärdat av Hollänska RDW, ett företag som verkar vara en korsning mellan ÅF, Inspecta och Statens Maskinprovning.

Första svaret från transportstyrelsen var att jag var tvungen att inkomma med det militära regbeviset, i original, signerat och stämplat. För så ska det minsann vara när man civilreggar ett tidigare militärt fordon :laes_detta: Jo visst, om det är ett fordon som varit aktivt i svenska försvaret ja......

Efter viss diskussion har jag fått transportstyrelsen att acceptera dokumentet från RDW, OM......jag kan lämna in det i original, signerat och stämplat.
Mitt dokument som är skickat digitalt och utprintat på färgskrivare godkänns inte. Här börjar det bli jobbigt..... :aaargh:

Har försökt att maila RDW och förklara mitt problem. På tredje försöket fick jag iaf svar att mitt ärende skulle skickas vidare till rätt avdelning och att jag skulle få svar inom 5-10 arbetsdagar. Det var snart 4 veckor sen och där står jag nu :ohnej:

Är det någon Maskinist som har någon idé? Kontakten med RDW är rätt jobbig då jag absolut inte kan någon Hollänska och de verkar ju inte helsugna på engelska. Framförallt står all text på Hollänska o google translate funkar skitdåligt på byråkratiska....... Har vi inte någon svensk/hollänsk Maskinist som bor granne med RDW :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates