Apropå fullgasbluddret, det där insprutningssystemet har förmodligen s k adaptiv lambdareglering, dvs att det "lär sig" efter hand under körning med
ledning av signal från bl a lambdasonden hur motorn beter sig. Det är fullt normalt att en sådan bil inte går riktigt som den ska direkt efter att den har varit strömlös. Det kan krävas några dagars vardagskörning innan allt blir riktigt som det ska. Ofta finns det någon speciell "körcykel" man kan ta till för att snabba på adapteringen, detta står i så fall i verkstadshandboken.
Ett par exempel som jag känner till:
Mitsubishi, 90-tal:
Kallstarta motorn, kör bilen som vanligt tills motorn är varm (termostaten har öppnat, övre kylarslangen är varm). Lämna den sedan på tomgång 10-15 minuter, stäng av tändningen. Klart!
Bosch-system på åtminstone Saab från åren kring 1990, troligen gäller det alla adaptiva Bosch-system av den generationen:
Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat). Hjälp ev till med gasen om den vill tjuvstanna.
Stäng av och starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget.
Stäng av och starta om omedelbart, ta ut bilen på en provtur, under provturen ska bilen köras med jämn fart minst 70 km/h och jämnt gaspådrag i minst en minut.
Klart!
Efter en sådan adapteringskörning bör man läsa av felkoder och kolla att det ser lugnt ut.