Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

svetsare i Norge som egenföretagare?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

profaberik (trådstartaren)

#1 » 14:05:11, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!

jag driver en enskildfirma hemma i Sverige, och tar ca 450:-exmoms på min egna verkstad och 400:-exmoms när jag hyr ut mej till andra svenska företag,

nu har jag fått kontakt med en norsk firma som vill hyra in mej, kommer jobba 12timmars dagar, 12dagar jobb sen 9dagar ledigt osv..
Tig-svetsning i RF rör, det krävs ingen licens för svetsningen


nu till frågan, vad ska jag begära i timmen? han vill ha ett fast timpris med allt inräknat , inget extra för kväll, helg, trakt, boende, resor.

och hur gör jag med moms? betalas till Norge? hur gör man?


Med vänlig hälsning Erik
profaberik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:46, 08-11-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



MagnusGoransson

#2 » 15:01:58, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har har du bra info om att jobba i Norge som enskild firma i SVerige: https://www.grensetjansten.com/sv/foret ... e/enskild/

Angående priset, så räkna ut vilka extrakostnader du har i rena pengar per 12-dagarsvända. Dela det med 144. Sedan lägger du på en slant för "sveda och värk", obekvämt att vara hemifrån och för oförutsägbara händelser.

Sen är det ju avgörande om du vet att det alltid blir 12x12 timmar varje gång du åker, eller om beställaren kan skicka hem dig efter tre dagar om dom känner för det.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

profaberik (trådstartaren)

#3 » 15:20:57, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svar :thumme:

någon som vet vad folk brukar ta som egen i Norge?
jag kommer fram till 580:-timmen för att den man ska tjäna lite, annars kan jag lika gärna jobba hemma,

låter det dyrt?
profaberik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:46, 08-11-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#4 » 15:57:42, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luska
Ta reda på vad som är marknadsmässigt där för din erfarenhet och kompetens och de arbetsförhållandena. Både inhemskt och för svenska företag.
Kolla upp försäkringar, alla kostnader och avgifter.
Det är dyrt att leva i Norge. Det är långa restider där. Du är trött när du kommer hem! Så de 9 krymper snabbt.
Gå inte in för lågt.


12 + 9 = 21 3 veckor
12 × 12 = 144 + restid (obetald) - kostnader
3 × 40 = 120 + restid (kan bli arbetstid hemma) + lite extra tid utspridd.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#5 » 17:54:13, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiga rf rör i 12 timmar, 12 dagar i rad skulle iallafall inte jag göra för 580:-/ timmen, det är inte värt pengarna att jobba under sådana omständigheter, du är ju helt förstörd de 4 första dagarna av ledigheten, de andra 5 har du ångest för att du snart ska tillbaka!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

JD400

#6 » 21:24:52, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha någon erfarenhet av liknande jobb känns det lite som ett slavkontrakt. Är det vanligt med såna arbetsdagar på såna jobb?

2 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

magloman

#7 » 23:17:08, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt på oljeplattformar

Ts har ju inte skrivit vart i norge så...

Skulle begära 700:-
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#8 » 10:01:43, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en fd. jobbarkompis som precis har stuckit upp till Norge. Han har bekanta som har arbetat där ganska länge. Om jag inte minns fel så sa min jobbarkompis att det behövdes ca 30 % högre lön för att det skulle vara lönt att jobba där. Detta pga högre levnadskostnader, dyrare boende, resor osv.

Jag har arbetat 12-timmarsskift (eller 12,6 timmar för att vara exakt) i över 18 år. Vi arbetar torsdag till lördag, ledig söndag, arbetar måndag till onsdag och sedan ledig en vecka. Ett helt underbart skift, men den lediga söndagen är viktig. Jag hoppas du inte ska jobba 12 dagar i sträck. Det kommer att vara jobbigt! Låter också som du kommer att ha ett statiskt arbete. Håller kroppen för detta under så långa perioder? Värt att tänka på innan du bestämmer vad du ska begära för pris.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se