Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Batterier allmänt.

51 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

dc_lindberg

#46 » 13:18:39, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Jörgen så är det nog...

Mindes dock lite fel när jag köpte batteriet... det var så nyligen som 14/6...
Batteriet tog laddning mkt snabbt när det var nytt. Var fulladdat på på tok för kort tid... jag reagerade över det redan då, och funderade om det kunde vara illa... å se'n har batteriets förmåga att hålla laddning rasat tvärt ned till 11.8V, dvs att en cell "är död"...
Vill nog se det som ett fabrikations fel i detta läge, snarare än att jag kört "för lite"...

181 x 87 mm är visst yttermåtten på vad som får plats... dvs 20Ah... suck... vill ha flera. "Bra att ha".

CCA 310 är tydligen riktigt bra när man jmf med andra tillverkare och andra batterier. Så, då får BT en chans enligt garantin. Odyssey, PC-680, har jag bränt 2st batterier i år... pga för djup urladdning... -de- var sulfaterade! Snacka om svullna!

Bild

Bild

BT batteriet syns det dock ingenting alls på...

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#47 » 13:42:15, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svullna batteriet påminner om några 6 V blybatterier som jag en gång i tiden plockade ur en gammal UPS. De hade förmodligen stått och blivit överladdade i många år. Inte nog med att de hade svällt upp, de hade klibbat ihop med varandra också!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#48 » 15:52:16, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urladdade batterier kan även frysa sönder om det är vanliga bly-syra. Hur det är med GEL vet jag inte.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#49 » 16:19:12, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även gel-batterier fryser.

Men bara för att ett batteri fryser, så behöver det inte nödvändigtvis ta skada av det. Om batteriet är någotsånär nytt (jag brukar säga max 3 år), och om man inte försöker att vare sig ladda det eller ta ut ström ur det medan det är fruset, så är det stor chans att det klarar sig.
Men man ska ABSOLUT INTE försöka att tvinga igång ett fordon eller maskin där man misstänker att batteriet är fruset. Varken starthjälp, startkablar eller rullstart går för sig. Ta in batteriet och tina det först. Eller, om det är bråttom, ställ dit ett annat batteri istället.

Bästa sättet att tina upp ett fruset batteri snabbt är att ställa det i en balja med kallvatten (ej varmt vatten) som når nästan upp till kanten på batteriet. Lägg några ribbor under det så att vattnet når in även där. Troligen kommer det ganska snart att frysa på isbark utanpå batteriet, vänta tills den har smält av sig självt och någon timme till, så kan batteriet anses tinat sedan.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#50 » 19:37:35, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick ett mycket bra svar från Odyssey batterier. Hoppas det är ok att publicera svaret här (har inte bett om lov...).

Svaret ger svar på så mycket mer om detta med GEL batterier, och även syra-batterier.
Sent: Monday, June 04, 2018 5:45 PM

For prolonged storage or winter storage, the procedure is to use a charger/maintainer of at least 6 amps that achieves 14.7V bulk & absorption and then 13.5V to 13.8V float/maintenance.

Once the battery is fully charged, disconnect the negative battery cable form the battery to assure no electrical load. BMW motorcycles that are fuel injected will apply a parasitic electrical load from the fuel injection computer. At 77F or 25C, an ODYSSEY can be in prolonged storage for 24 months or to 12.2V (50% state of charge), whichever comes first. Then recharge and continue to store or put into service.

Since your battery did discharge, it did have a parasitic electrical load and that fully and completely discharged the battery to 6-8V which is into the chemical voltage range of the battery. With storage time at this very low voltage, the oxide develops sulfation condition or a crystalizing of the oxide. When trying to recharge with prolonged storage, the oxide does not readily react with the sulfuric acid like a working battery, so instead of chemically storing electrical energy, the charging energy is absorbed as heat and gets so hot it softens the case plastic and the internal operating pressure swells the case. This is a confirming existence of sulfation.

ODYSSEY is a 12 year design life battery, with 24 months storage, but the battery must be kept at full charge or stored for long periods with no parasitic loads.

With your charger, you would select the AGM battery setting to get 14.7V for bulk-absorption charge and 6 amp.

ODYSSEY National Program Manager
Transportation & Specialty
EnerSys
Office: 660-429-7506
Fax: 660-429-1758
Cell: 816-668-6676
ODYSSEY Batteries are Awesome!


Min summering av svaret är:
- använd huvudströmbrytare
- se till att underhållsladda batteriet minst en gång per månad
- om möjligt, anslut laddare som sköter underhållsladdningen automatiskt
- har GEL batteri trillat ned till under 8V så har det fått obotliga skador eftersom en nedbrytande kemisk process då har aktiverats.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#51 » 18:41:25, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag, lör 10/11-2018, så kunde jag komma till Biltema, Veddesta.
De plockade fram en mackapär o mätte batteriet med:
- 11.75V
- < än 20% "kvar" enligt en logaritmisk kurva
- manicken rekommenderade: byt batteri!
Expediten sa, kom förbi innan du går så kan vi kontrollmäta det nya innan du lämnat butiken.
Det nya batteriet svarade mätaren att det var/är friskt :-)

Kan det här vara nått att investera i?
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000039750
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se