HF: Det är motorn som varierar i hastighet varvet runt.
Le: Det här tandhjulet sitter mellan fjärde cylindern och svänghjulet på vevhusets insida så den har direktkontakt med riktigt varv.
Sen är jag mer och mer inne på att det inte är dubbelmassahjulet i sig som är boven utan den bara förstärker hastighetsskillnaderna.
t_f: Startkuggkransen sitter i själva svänghjulet. Dubbelmassaenheten
driver bara tryckplattan/lamellen till växellådan.
jpd: Tackar, jag tycker själv detta är väldigt roligt att experimentera i garaget, programmera, förbättra mm. Jag får också dubbelmassahjulets betydelse till samma sak. Ja har gjort på ett annat sätt nu, att flytta avläsningspunkterna blev inte bra i verkligheten så jag gick på en anna tes, det som du är inne på. Fast jag krämade på rejält med insprutningstiden istället. Det finns dels lägsta startvarvs mängd, (Startmangd i sketchen) sedan lite mer varv så går nästa mängd in,(lagmangd) som är en slags mjukstart, sen räknar jag med att motorn går så fort att den styrs på vanligt vis.
Efter lite rejäla omändringar i startmängd soppa så går den nu i gång. Jag var ute ur garaget och provade den lite och konstaterade:jag har 4 växlar framåt och en bakåt, tvärtom hade varit skit... jag har bromsar. den läcker inte en massa vätskor. Soppatanken blir ganska varm fort så ett dieselkyl måste fixas. Den behöver ett riktigt
avgassystem. Efter det att jag fick fart på den så har jag nu fortsatt göra nytt
fäste för framvagnen i motorn framkant. Just nu håller jag på att göra ett nytt grenrör. Nån bild lär det bli lite senare i dag??
Edit: felstavningar...