Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Elen dog i traktorn.

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

Herkele (trådstartaren)

#1 » 14:27:19, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en BM 4200B med 24v system som jag tänkte byta lamporna på. Har gamla klotlampor som arbetsbelysning och jag kopplade bort en i veckan och stoppa dit en 45w led. Det gick fint och lampan lös när jag tryckte på den befintliga knappen i hytten.

Men..

Idag när jag skulle starta traktorn så vred jag som vanligt tändningen till steg två så lamporna på instrumentbrädan började lysa och blinka och sen vred jag vidare till start och hela traktorn blev svart. Nu får jag inte igång traktorn. När jag trycker på lampknappen så knäpper det i säkringskåpet.

Vad tror ni har hänt? Vart ska jag börja söka?
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette



fretchi

#2 » 14:38:11, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med de stora grejerna. Batteripoler, jordanslutningar, huvudsäkringar.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dc_lindberg

#3 » 18:57:07, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du beskriver att det skedde en överbelastning med ev., kortslutning.
Gör som Fretchi rekommenderar - gå systematiskt tillväga; börja med att utesluta uppenbara saker ss säkringar, batteri, jordningar.

Härifrån och framåt i den här tråden är vad jag råkade ut för, vilket är snarlikt:
dc_lindberg @ [Allmänt] Batterier allmänt.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Herkele (trådstartaren)

#4 » 00:16:14, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jag ska kolla upp det ni föreslår.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

Michael Meier

#5 » 09:09:46, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Börja med de stora grejerna. Batteripoler, jordanslutningar, huvudsäkringar.


Kontrollera gärna batteriet också, multimeter på polerna i startläget, kanske fattas laddning ?

batteripol och motsvarande kabelsko är väl misstänkt om du plockade bort något under lampbytet ?, säkring är väl inte inblandad i huvudströmmatningen ?

Eftersom allting vart svart när du slog till solenoiden lär felet vara väldigt begränsat till batteri, batteripoler, kabelsko och andra sidan på minus och pluskabel, antagligen börjar tunna strömmatningen till hytten på startmotorsolenoiden.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JPW

#6 » 10:25:58, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera nu total amatörvarning här: jag har verkligen inte behörighet att skriva något i detta forum fullt av mycket duktiga maskinister - jag är motsatsen. Men min gamla 244 gjorde något väldigt likt rätt ofta och det enda felet var dålig kontakt i jordpolen på batteriet. Vred man runt polen och drog åt den nästan helt havererade spännskruven lite så funkade allt igen.

7 personer gillar det här inlägget.
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

Michael Meier

#7 » 11:59:35, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPW skrev: .... jag har verkligen inte behörighet att skriva något i detta forum fullt av mycket duktiga maskinister ....


Många gånger är det mera vem som säger vad, som betyder mye för den som frågar, som får frågan och tråden att resultera i full pott,

det kan ingen av oss (inklusive dei) veta innan, så fortsätt att göra inlägg och svara på frågor :buga:
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Herkele (trådstartaren)

#8 » 22:33:55, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va så jäkla enkelt att ena ringen på + satt lite löst. Hade enligt mig kontakt med batteriets platta men tydligen inte :vissla:

Tack för tipsen.

Dock har ett annat problem dykt upp.

Har dragit en 16 tum kabel från startmotorn in i hytten. Där har jag kopplat ihop den med en flatstiftshållare. Därifrån har jag kopplat en 2,5tums kabel fram till två led lampor på vardera 45w. Dessa två lampor har en sladd som är 1,5 tum. Jag har jordat båda på samma ställe.

Ena lampan lyser med de fyra övre dioderna och den andra har fyra dioder släckta. Vad har jag gjort för fel? (24v system)
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

överlass

#9 » 22:43:23, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tycker det låter som att det är lampan det är fel på och inte din inkoppling, enklaste är att byta plats på dom två lamporna och se om felet bytt sida.
Har du inte satt dit några reläer eller brytare? Sitter det säkring i början på 16mm2 kabeln?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

uppland2

#10 » 22:49:35, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga kanske, men du har koll på polariteten hos led-lamporna?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Herkele (trådstartaren)

#11 » 23:38:37, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:jag tycker det låter som att det är lampan det är fel på och inte din inkoppling, enklaste är att byta plats på dom två lamporna och se om felet bytt sida.
Har du inte satt dit några reläer eller brytare? Sitter det säkring i början på 16mm2 kabeln?


Jag har en säkring direkt efter startmotorn på 20A. Inga relän eller brytare. Har testat lamporna innan på ett 12v batteri och då funkade de.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

dc_lindberg

#12 » 01:13:05, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herkele skrev:Det va så jäkla enkelt att ena ringen på + satt lite löst. Hade enligt mig kontakt med batteriets platta men tydligen inte :vissla:
Tack för tipsen.

..å den har man ju ...aldrig... gjort själv heller... :vissla:
Det är just så där självklara saker som man missar, just bara för att de är så självklara :snow:

Dock har ett annat problem dykt upp.
Har dragit en 16 tum kabel från startmotorn in i hytten. Där har jag kopplat ihop den med en flatstiftshållare. Därifrån har jag kopplat en 2,5tums kabel fram till två led lampor på vardera 45w. Dessa två lampor har en sladd som är 1,5 tum. Jag har jordat båda på samma ställe.
Ena lampan lyser med de fyra övre dioderna och den andra har fyra dioder släckta. Vad har jag gjort för fel? (24v system)

Tum? ...du menar väl mm2?
Fungerade lamporna på 12V så fungerar de på 24V (är väl sådana där 8-40V's?).
Då har du missat i kablaget. "glapp kontakt" i bästa fall... å -det- har man ju aldrig lyckats med själv heller... :vissla:
Kolla kablaget med multimetern - du har säkert en matarledning som är "död" (antingen kopparkärnan av, eller missat kontakten i kabelskon (råkat isolera kopparn när du klämde ihop kabelskon)).
Sånt händer...
:photograph: (man gör tavlor ibland)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Herkele (trådstartaren)

#13 » 14:25:30, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer upp mot 30v när jag mäter så det borde inte vara det? Först lös en lampans alla dioder utom fyra och den andra lampan lös med fyra dioder. Sen bröt jag huvudströmbrytare. När jag vred tillbaka huvudströmbrytare så lös vänster sida av lampan och den andra hade fortfarande 4 lysande.

Skumt..
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

bangt

#14 » 16:49:40, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

testa att jorda dom till batteriet och se om det funkar då
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

dc_lindberg

#15 » 18:39:00, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...har du 30V från en 24V's generator... då är laddreläet trasigt...
30V ska lamporna tåla antar jag (8-48V?), men fordonets elektronik är nog inte förtjust i de extra volten... är väl som om man får 18V i ett 12V's system?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Fordonsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se