Det "filter" som ska rengöras är i själva verket bara en grovsil som skiljer av de största föroreningarna, det "riktiga" filtret är ett tryckfilter som sitter efter oljepumpen. Så ev. föroreningar passerar genom känslig utrustning innan det når ett effektivt filter. Att tryckfiltret sitter där det sitter beror på att normalt är det bara pumpen som kan "tillverka" föroreningar som kan skada andra komponenter i systemet. Ingen räknade i konstruktionen med att någon skulle komma på iden att tillföra järnfilspån i hydraultransmissionens
olja och räkna med att filtrering skulle lösa det problemet.
Så ska man fila
kuggkrans på en maskin med HT 65
transmission blir det till att plocka bort svänghjulet, det är illa nog med de partiklar som frigörs när startkransen slits så att säga normalt. Är en tveksam konstruktion enligt mig att Volvo envisas med att ha "våt" startkrans, tanken var naturligtvis att det ska ge mindre slitage på startmotorns drev och startkransen, men med facit i hand har det visat sig att det snarare blev raka motsatsen. Startkransen på traktorer och lastbilar där startkransen är "torr" håller längre. T.ex BM 650 har identisk startkrans som LM 641 och de klarar sig bättre i traktorn även om man tar hänsyn till drifttimmarna.