Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Lufta gammalt element?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

tortap

13:55:58, 27-11-2018

Aldrig provat själv men det var en som rekommenderade våtdammsugare när man måste öppna nån ventil. Kanske medhjälpare då också.

1 person gillar det här inlägget.



Skru'are

14:02:13, 27-11-2018

Då är det kanske inte så mycket du behöver sänka/tappa ur för att vara helgarderad.
Om du skall göra det så är det nu under eldningsperioden. Då blir du av med korrosiva lösta gaser ur det nya vattnet snabbare.
Har du bottenventil på returen på radiatorn?

FOTONBM

22:40:37, 27-11-2018

Våtdammsugare finns ju, så det ska jag fundera på.

Det bör vara ganska få liter som behöver tappas för att vattnet ska komma under pluggen, det finns en bottenventil på radiatorn. Vad är den bra för?

63an

23:06:59, 27-11-2018

Ta en bild så slipper vi gissa allting eller använd träpinnen å gör nånting vettigt!
Bottenventil? Kan vara flödesstryp/avstängare eller typ luftningsventil i nedre tvärgående delen! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Skru'are

23:09:03, 27-11-2018

För injustering och för att stänga; t ex när man skall ta bort eller byta radiatorn eller som nu när du skall byta luftnippel.
Stäng genom att skruva in ventilen under hatten. Om nålen inte blir tät utåt så sätt på hatten igen.
Om man skall måla eller tapetsera bakom eller själva sektionsradiatorn, så kan man ta bort radiatorn med vatten i utan att tömma den. Tummen.
Proppa rören för säkerhets skull så termostaten inte öppnar. Kopplingsstycke med huv.

Michael Meier

09:56:32, 28-11-2018

Bild

nu syns svetssträngen tydligt, den där muffen är lugnt att värma.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

roddjer

16:58:08, 28-11-2018

fretchi skrev:En slagmejsel brukar ju kunna få det mesta att röra sig, men man bör nog gå varligt fram på klenare prylar.

Slagskruvdragare? Lämpligt eller förkastligt?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

rospigg

17:40:07, 28-11-2018

Håll en handslägga mot muffens undersida och knacka med en hammare på ovansida muff,
knacka gärna varvet runt - hela tiden med mothåll.
Observera att du inte ska smida ut materialet utan bara få en rörelse i det-efter massagen släpper proppen mycket lättare!
/Rp

4 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

21:57:23, 28-11-2018

fretchi skrev:En slagmejsel brukar ju kunna få det mesta att röra sig, men man bör nog gå varligt fram på klenare prylar.


roddjer skrev:Slagskruvdragare? Lämpligt eller förkastligt?


Förkastligt.
/Michael M

63an

16:03:15, 06-12-2018

Kan det tänkas bli nån uppföljning av tråden? :klia: Eller blir de som vanligt att fiaskot ska döljas? :ohnej: :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Stefan1972

16:16:29, 06-12-2018

Frågan är varför det sitter en plugg där och inte nåt man kan lufta på? Hur har de gjort förut? Ser ju nästan ut som nån leveransplugg som ska demonteras och dit med lämplig nippel och nån har skippat det i tron att det är luftnippeln som sitter där.

FOTONBM

07:59:50, 13-12-2018

63an skrev:Kan det tänkas bli nån uppföljning av tråden? :klia: Eller blir de som vanligt att fiaskot ska döljas? :ohnej: :ohnej:

Eftersom elementet blev jämnvarm efter detta, som jag skrev om för några inlägg sedan.
"Men kom igår på ett annat sätt. Jag startade och stoppade cirkulationspumpen några gånger medan jag fyllde på vatten i systemet. Då fick jag ett jämnvarmt element :thumme: "
Så hade jag igen anledning att försöka göra något när det ändå löste sig. Laga aldrig något som är helt :vissla:


Stefan1972 skrev:Frågan är varför det sitter en plugg där och inte nåt man kan lufta på? Hur har de gjort förut? Ser ju nästan ut som nån leveransplugg som ska demonteras och dit med lämplig nippel och nån har skippat det i tron att det är luftnippeln som sitter där.

Ja så kan det ju tänkas vara, jag tror elementet är original från 40-talet. Vet ej hur de hade för luftpluggar då?

1 person gillar det här inlägget.

RD350

13:21:32, 13-12-2018

Eller som dom försökte lära mig när jag var liten: Ge fan i att plocka sönder sånt som fungerar! Femåriga jag lydde inte...

5 personer gillar det här inlägget.

igelkottar

13:22:35, 13-12-2018

Man måste ju kolla hur saker funkar, innan de går sönder. :lmao: :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

6 personer gillar det här inlägget.

roddjer

17:44:31, 13-12-2018

igelkottar skrev:Man måste ju kolla hur saker funkar, innan de går sönder. :lmao: :lmao:

Exakt! Hur ska man annars stilla sin nyfikenhet! - :grin:

Sen får man ta risken att man "lagar sönder" det man pysslar med. Gissa hur jag vet det... - :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.