Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 27 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#391 » 10:38:49, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte ju till Mallorca på semester med fru och barn på tidigt 80 tal, vår första resa till värmen och rena "Sällskapsresan" :grin: Lasse kunde hämtat inspiration från mig... Vi var ju på ett välkomstmöte där det bjöds på vin och berättades om utflykter mm. Det varnades också för ficktjuvar, blomster försäljande Zigenare som stal pengar men vi lyssnade inte så noga :???: Detta var innan betalkort slog igenom så manade med sig alla pengar i kontanter. Med fyra dagar kvar så behövde jag växla till mig pesetas så vi skulle gå till banken. Jag plockade fram två femhundralappar som jag lade i plånboken som jag vek ihop om dem och vi traskade iväg, och vid stånden omringades vi av blomsterförsäljerskor som blev närgångna och rykte i våra kläder. Jag kollade att plånboken var kvar och vi fortsatte till banken men när jag tog fram plånboken där var 500 lapparna borta :uupps: Trodde inte mina ögon men Zigenerskorna hade plockat dem utan att jag märkt något och grabben hade också blivet bestulen på en hundralapp! Lågt att ställa från ett barn.

Vi hade tagit en reseförsäkring som ersatte pengarna när vi kom hem men det krävdes ju en polisanmälan och det visade sig vara en historia i sig :grin: Resebyrå representanten hjälpte oss att skriva en anmälan på spanska, hon påpekade också att de varnat för Zigenerskorna! Ja, man lär sina läxor... Jag traskade till polisstationen som hade tydligt femtitals stuk med affischer om Carabinieri med trekantiga hattar på väggen och de talade inte ett ord Engeska vilket förvånade mig på en turistort som Palma! Med hjälp av den medföljande anmälan på spanska lyckades jag till slut få ut en polisanmälan för försäkringsbolaget och det sista polisen gjorde var att peka på ögonen för att visa att vi skulle se upp bättre. Göra något åt levebrödet för Zigenarna ville de nog inte.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#392 » 11:16:49, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den färdiga produkten, pellesen, på linjerna blåstes från torken upp till blandningstankar på taket. Dessa tankar rymde runt 23 ton innan högnivå alarmet gick in och då bytte man tank till en tomt. Alla linjer utom 107 hade två och 107 hade tre. När tanken var full startade man två blås maskiner och öppnade ventilerna till den valda tanken.Då började en omblandning i materialet i tanken så ev svängningar i material kvalité inom den blenden utjämmnades.
Efter 1,5 timme stoppades blandningen och materialet blåstes ut till Van Box som fick fyllas med max 25,5 ton.

En natt startade jag upp L 106 efter en stor rengöring, allt verkade ok men vid 23 ton hade jag inte fått högnivå alarm så jag bytte blend/produkttank ändå och efter 1,5 timme påbörjade jag transporten av matrial till Van Box.
Transporten gick tom efter en kvart :uupps: Så något var fel! Jag traskade tre våningar upp på taket och gick till blandnings tankarna. Deras underdelar var begravda på pellets :eek: Det gick inte att se men orsaken var självklar, manluckorna i botten på tankarna var inte på plats efter rengörningen. Bara att stoppa linjen igen...

Utredningen efteråt visade att någon skrivit på i rengörings listan och arbetstillstånden att arbetet var klart men glömt manluckorna, lätt hänt att det blir missar när många skiftlag var inblandade. Jag fick ju linjen överlämnade uppvärmd och startklar när jag kom; när det är för nära skiftbyte brukade man vänta med starten så det pågående skiftet inte kastades rätt in i hetluften om något krånglade vid själva starten, så jag hade ingen orsak att gå upp på taket och kontrollera när alla papper var signerade redan. De ca 30 tonnen pellets som låg på taket fick sugas upp av slamsugare och luckorna kom ju fram då så det kunde skruvas på plats :grin:
Lite nyheter om bolaget förressten: https://www.plastnet.se/article/keyword/borealis.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

BM425

#393 » 11:32:29, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla som jobbar med lantbruk och spannmål har säkert varit ute för samma sak. Resulterar i att få skyffla eller på annat sätt städa upp efter misstagen. Jag har spräckt gamla träsilos en gång, det var för mycket vete i dem.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#394 » 10:14:27, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pellets fick man skotta och ösa då och då, värre med smält plast, stelnade snabbt. En gång när vi kom på en helg hade något skift dragit ut strängen från L 107, förmodligen vid uppstart när man alltid brukade Dea ut det första på golvet, men denna gång hade de dragit ut en 40 meter sträng runt panelerna och lämnat den att stelna där :uupps: Vi lät det vara för det fodrade mycket jobb med att såga upp plasten i bitar och slänga i återvinnings bingen, ett jobb för de som kommit på iden tyckte jag. Men nästa vecka fik jag ett sitt brev från ledningen som trodde att det var mitt skift som var de skyldiga! Vår skift hade ett visst rykte för upptåg så ledningen hade genast trott att det var vi som hittat på det hela...Fick dock mig att gå i taket! Fanns gränser för vad för skämt jag skulle tillåta, hade en annan konflikt när ett impopulärt synbord den nya chefen köpte in och placerade vid rörposten som proverna skickades med. Meningen var att operatörerna skulle själva leta efter föroreningar i startproverna istället för att skicka dessa prover till K-labb. Det var högst impopulärt bland grabbarna. och synbordet försvann för att hittas i en sopbinge. Ny konfrontation med nya chefen som var säker på at mitt skift låg bakom och var väldigt upprörd. Jag visste inget om det hela men var tämligen säker på att jag visste att en av mina grabbar låg bakom men det tog jag med honom i enrum så mötet med chefen slutade i ömsesidigt missnöje.

En gång när vi kom var L-107 stopp för att den var inbäddad i stelnad plast :uupps: Ryktet sade att grabbarna som körde linjen var i fikarummet läänge och mötts av smält plast som rann ned för trappan från mixerplan :eek:
Strängen från mixerutloppet hade fastnat i väggen i extruderscaktet och börjat tränga ut i springan åt sidorna istället för att falla ned i extrudern, hålskivan frös när flödet minskade så tryckvakterna för lågt och högt hålskive och filtertryck inte reagerade och inget larm gick på utan linjen tuffade på med 7 ton i timmen runt mixern som bäddades in mer och mer. Tog en vecka att få fram mixern så den kunde startas igen...

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#395 » 10:25:45, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta på skiftet hade smeknamn som de gick under, som Räkan som var från Smögen och Ådran från Åstol, Gunde och Snabba Ville som var ganska långsam... Själv var jag döpt till Biggles eftersom jag tävlade med RC modellflygplan :grin: Så det måste varit därför grabbarna fixat en överraskning när jag vikarierade på driftkontoret och kom upp på en Måndagsmorgon och det hängde en plastmodell av ett flygplan över mitt skrivbord i en tråd från taket :grin:

Jag blev lite rörd över att grabbarna lagt ned jobb på att köpa och bygga ihop modellen och hänga upp den på helgen... Men alla uppskattade int modellen lika mycket, en medlem i V som också jobbade på kontoret kom och frågade om jag var en krigs hetsare :uupps: Modellen var ju av ett Amerikanskt attackplan från sjuttiotalet men jag hade ju inte valt den och jag tror inte grabbarna som köpt den hade haft en tanke åt det hållet... Så den fick hänga kvar under hela vikariatet.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

BM425

#396 » 15:00:18, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev: Jag visste inget om det hela men var tämligen säker på att jag visste att en av mina grabbar låg bakom men det tog jag med honom i enrum så mötet med chefen slutade i ömsesidigt missnöje.

:shake_hands: :bira:
En duktig arbetsledare håller alltid sin personal om ryggen, man skyller aldrig ifrån sig på sin personal.
När jag tog över ett företag för 26 år sedan nu sa en person till mig -Håll alltid din personal om ryggen!
Något att ta fasta på :!:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

7 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#397 » 17:10:17, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag ser det är en chef alltid ytterst ansvarig för vad som händer när hans grabbar jobbar. Rena stölder undantaget! Så kasta någon underlydande till vargarna för att fria sig själv tycker jag är dålig stil... Sedan följer ju det ansvar med att hålla dem om ryggen, tänker på gubben med spritflaskan i skrivbordslådan. Svår balansgång där men visade han tecken på berusning skickade jag ju hem honom och med två år kvar till pension så tyckte jag han kunde jobba på så länge läget inte förvärrades. Vi hade två grabbar som vakten inte släppte in på förmiddagsskiftet efter midsommarafton för de var onyktra, men de var plikttrogna och klättrade över stängslet istället och anmälde sig :uupps: En engångsgrej så de blev parkerade i kontrollrummet så de inte kunde orsaka någon olycka för det skiftet. Kraven hårdnade ju sedan med drogtester på parkeringen och folk fick en chans att få en vecka på torken och komma tillbaka, nästa gång var det avsked! Hände tyvärr många under de sista åren jag jobbade. Svårt för folk med alkohol problem att bli nykterister...

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#398 » 10:37:25, 23-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick ju vara med om resan från hela väggar med paneler till att allt styrdes med skärmar och någon variant av mus. Jag föredrog nog väggarna med lampor och vred :grin: Man konstaterade direkt vad som inte startade eller växlade läge istället för att få en larmlista att bena ut. Lite som när man har något motorfel och kopplar upp mot en dator, då får du också ett antal felmeddelande och det gäller att bena ut vad som är orsak och verkan.
Men utveckligen går ju inte att stoppa, sätta upp en dator och skärm och koppla in den till maskinerna via ett skåp är väldigt mycket billigare än att bygga stora skåp med knappar, lampor och reläer och eftersom av några hundra reläer allt något hänger sig eller bränner med tiden blir tillförlitligheten mycket sämre. Datorerna måste dock programmeras och alla vet att det kan slinka in buggar när programmerarna är igång :grin:

Hände på L-601 när det gamla styrsystemet föll får ålderssträcket och inte längre suportades, R-O var som datanörd var vår representant vid installation och programmering av det nya systemet men det blev ändå fel :???:
Jag passerade linjen när den startat upp och var i drift med det nya styrsystemet och R_O och G körde. Hörde direkt att växellådan för mixern inte lät bra och gick in i kontrollrummet och sade åt grabbarna att något är fel!
Visade sig att oljepumpen för växellådan inte var igång så den gick torr :uupps: Miss i programmeringen att den måste gå, fixades men växellådans drev hade hunnit ta skada och vi fick renovera växellådan ett halvår senare, inte billigt!

Tyvärr hade grabbarna dåligt öra för sådan saker som missljud från lager, torken på L-601 fick ett lagerhaveri som blev så illa att torkrotorn tog i väggarna och måste repareras och balanseras igen. Efter det brukade jag kolla och lyssna på lagren där vid varje rengöring, ena lagret brukades få bytas efter en 6 månader! Tycktes tränga in vatten i det...

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#399 » 18:29:58, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om underhålls styrkan i fabriken, ett duktigt gäng! Basen var Nisse, han hade lite lätt att hetsa upp sig och ofta när det blev något akut problem och jag kontaktade honom så blev svaret "finns inga gubbar lediga så jag kan inte hjälpa dig nu" . Och en kvar senare dök det upp två man och undrade varför arbetstillstånden inte var klara :uupps: Efter ett tag lärde jag ju mig, och ställde av utrustningen och skrev arbetstillstånden ändå trots att Nisse sagt att de inte kunde hjälpa oss... Glömmer inte när jag skulle skoja med Gunde, hans fru ringde alltid till panelen och blockerade telefonen i halvtimmar i taget så jag skruvade loss talkapseln i luren och stoppade i fickan och skruvade på kåpan igen. Då kommer Nisse svepande in, talande i sin radio/personsökare. Ring mig på HT kontrollrummet hörde jag och sedan ringde telefonen och Nisse svarade, utan talkapseln hörde ju inte personen i andra ändan något så Nisse ropade hallå, hallå, hallå med allt högre röst :grin: Jag gick fram och klappade honom på axeln och gav honom mikrofon kapseln :eek: "Din jäkel" sade han!

Finns mer att säga om underhåll men det sparar jag till i morgon.

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#400 » 10:50:09, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekanikerna hade en verkstad i ena hörnet med en skjutport som de låste med hänglås när de gick hem kl 16. Innan de slutade för dagen brukade de dra igen porten och sitta och snacka en stund. Det fick vid detta tillfälle RP att smyga fram och hänga på hänglåset och låsa inne den :uupps: Inte så snällt! Det blev viss aktivitet när de instängda skulle gå hem och upptäckte att skjutdörren var låst :eek: Men de kunde peta upp den några cm och plötsligt såg man en lysande eldslåga i springan! De hade tänt en skärbrännare och med den kapade de hänglåset :grin: Sedan svärmade de ut som en arg bisvärm och jagade efter RP som stått och skrattat åt sitt dåd. Men de hade bråttom hem så han undkom.

Jag har ju berättat tidigare om Benito, svetsaren som jag lurade genom att skruva på hans gas inställningar när jag var ny på företaget. När jag kallade ut mek jouren en helg för filter byte L 107 var han en av jour styrkan och dök upp i kostym och vit skjorta, han kom direkt får en fest! Han blev ett bekymmer för mig för han var inte nykter :uupps: Så min första tanke var att skicka ut han utanför portarna men det hade inte bara försenat vårt filter byte utan satt honom i stora svårigheter efteråt. Toleransen mot alkohol var ju mycket högre på den tiden så det slutade med att jag lossades att jag inget märkt och B hängde av sig kavajen och körde igång. Den vita skjortan var inte vit efteråt...
Jag hoppades bara att han inte körde bil också när jag såg han ge sig av!

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#401 » 14:14:39, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar tillbaka till ASG tiden. En dag när jag lossade gummi stropparna runt hörnet på kapellet så släppte en och klippte mig rakt i ena ögat :uupps: Ingen dålig smäll, jag såg ingenting på ögat efteråt! Visade sig besvärligt att köra lastbilen efteråt då djupseendet var borta... Backa var nästan omöjligt, jag kunde inte avgöra om något var en meter bakom eller 10 meter bakom. Otroligt otäckt. Det fanns en enögd lots på Bilspeditionen då så det måste gå att träna upp men det tar nog tid. Jag var riktigt oroad men beslöt att vänta med söka läkare tills nästa dag om det inte gick över :sad: Sov inte mycket den natten men nästa morgon kunde se skillnad på ljus och mörker med ögat och då visste jag att bättring var på väg så inget läkarbesök. Lastbils chaufförer då sprang inte till läkare så länge de kunde stå på benen. Efter ett par dagar var synen återställd men det var nära ögat :smile:

Här är bilen som orsakade det hela:
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#402 » 13:20:26, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så till nya jobbet på IC men förs lite om IC som när jag började hette Tekniska Centret (TC) och innan dess R-Labb. Först låg det i en del av huvudkontoret och där fanns L 501 och ytterligare en liten bearbetningsmaskin och en formspruta och en filmblåsnings maskin. Men verksamheten växte och en byggnad ett par hundra meter nedanför som byggt bygg baracker köptes in och där byggdes gamla delen om och nya delar kom till som en kontorsdel för utvecklings Ingenjörerna. Då ändrades namnet till TC och när jag kom dit var vi runt 100 pers fast några var kvar på gamla stället. Där ligger nu nya högspännings labbet så en del saker går igen.

Det talades när jag kom ned om vilka fester de haft på gamla goda R-Labbs tiden och jag fick som ny vara med om den sista festen av det slaget.Det handlade om en resa till Studsvik : https://www.studsvik.com/sv/om-studsvik/var-historia/. Vi hade ju ett visst samarbete med dem och hade fester ihop som företaget turades om att anordna och nu var det deras tur. Så jag klev ombord på bussen dit och hade ingen aning om vad som väntade :grin:

Blev riktigt trevligt, fick se hallen som byggdes för att tillverka de svenska atombomberna i, inte alla som vet idag att Sverige skulle skaffa sig atombomber på femtiotalet :uupps: Det hela omprövades dock och projektet lades ned efter att mycket förberedelser gjorts... På kvällen blev det fest! Tält med infravärmare, grillar i flertal och ölet flödade. Var något ostadig på benen när jag kojade :grin:

Visade sig vara den sista festen av det slaget, tiderna förändrades! Fast en del rejäla fester blev det förstås även efteråt som i Norge, Ven och Älgön för att ta några exempel men det var med lite mindre grupper.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#403 » 13:30:09, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att Studsvik inte har ett ord om kärnvapen programmet på sina sidor :???: En sökning på ex Ny tekniks artikel om svenska atombomben nämner deras roll så det kan inte vara så hemligt... Om svenska atombomben. : https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_k ... programmet.

Den här artikeln är också intressant. .https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... a-smallen/.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#404 » 10:53:29, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det var lite militäranknytning på förra inlägget så fortsätter jag på det temat med minnen från sextiotalets militär tjänst. Som sjukvårdare hade jag ju två pistoler och som bilförare fick jag ju sedan också en K-pist. Samma ammunition i den sistnämnda och ena pistolen. Så man kunde skjuta lösa skott med pistolen, enda problemet var att man fick göra mantelrörelse för varje skott då plastkulan och den svagare krutblandningen inte gav rekyl nog för att slutstycket skulle orka ladda om. I Kpisten gav ju löskjutnings pipan mottryck så där fungerade det. Fast den kunde klicka och hänga upp sig ändå, mest för att patronfångar påsen störde. Minns en fin sommar morgon på en övning när jag stod på vakt, på vägen nedanför kom plötsligt B styrkan smygande utan att se mig :eek: Jag gnuggade andligen händerna och lät dem komma så nära att jag skulle kunna meja ned hela bunten i ett svep och tryckte på avtryckaren, det sade bara klick och gänget på vägen stelnade till :uupps: Jag slet bort patronfångaren och gjorde mantelrörelse och fick igång Kpisten men överrasknings momentet var förlorat!

Skjuta plastkulor med pistolen fungerade alltså men det var sämre med träffsäkerheten, det gick inte att träffa en lagårds dörr på tio meter om man siktade på den...När vi kom tillbaka till luckan efter en helg hade en Norrlänning som hade för långt att åka hem utan stannat kvar ensam på luckan supit till på helgen och skjutit prick på ljus strömbrytaren på väggen :eek: Utan att träffa förstås men det var massa märken i väggen! Så vi fick starta kvällen med att möblera om skåpen så vi fick ett skåp över kulhålen, problem fixat :grin:

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#405 » 10:31:26, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns mer att berätta om pistolerna i lumpen nu när det är preskriberat :grin: Det var ju i en tid när ingen skulle komma på iden att gå ut på stan och skjuta ihjäl folk, idag skulle det inte gått att låta alla ha vapnen liggande i skåpen. Min blivande frus yngste bror P var ju redan då vapen tokig så jag beslöt att låna hem pistolen M-41 för att visa honom, inte så smart visade det sig...

P är föresten fortfarande vapentokig och har stor (laglig) samling i dag, inklusive en Black hawk revolver jag fått provskjuta, känns i näven när man avlossar den! https://en.wikipedia.org/wiki/Ruger_Blackhawk. Den skaffade han när han jobbade för SAAB i USA några år, ett land som passade hans vapen tokighet... Sedan blev det ju Volvo för honom men det är en annan historie.

Men jag packade ner revolvern och några skott i bagen och åkte hem på permis. Hos mina blivande svärföräldrar visade jag pistolen för P och som slutkläm öppnade vi dörrarna på baksidan mot trädgården och jag satte en kula i stammen på ett träd utanför. Vad jag inte räknat med var att patronhylsan skulle fara ut med sådan kraft att den spräckte fönsterrutan den träffade :eek: Jag prick sköt senare på plåtburkar med lösplugg men det gick inte att träffa något med de lätta plastkulorna, de for åt alla håll...

Väl hemma på T-2 igen så vart det dags för en skjutövning efter några dagar och jag skulle plocka fram pistolen ut skåpet och hittade inte den :uupps: Jag fick lite av panik och såg framför mig hur den låg kvar hemma! Hade hänt en annan kille på luckan, då hade han tur och fått låna pistolen av en kille som var sjukanmäld och inte skulle vara med, så jag frågade runt men ingen pistol var att uppbringa... Jag letade igen i skåpet och där var den ju :grin: Klarade mig den gången men en episod att ta lärdom av! På repmånaderna sedan hade jag bara Kpist och på den fick vi lämna i slutstyckena när vi låg i tält på Skrea stranden efter episoden med vildkanin jakt en natt :smile:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se