I dag fick vi vägt kärran, den väger 844 kg men när det gäller flyg så måste man även räkna ut tyngdpunktscentrum (CG) 280 kg på framhjulet och 282 + 282 kg på huvudhjulen. Detta är med all inskriven utrustning och icke utnyttjbart
bränsle i tankarna vilket jag gissar är runt 25 liter totalt fördelat på 4 tankar? + 9 quarters (ca 8,6 liter)
olja i motorn. För att kunna räkna ut CG så måste man först ha en referenslinje tex propellernavet eller brandskottet. Sedan så mäter man i tex cm hur långt det är till noshjul, huvudhjul och räknar därifrån. Sedan har fabrikanten angett i typcertifikatet främre och bakre godkända tyngdpunktslägen, dom kan variera beroende på om man åker lätt eller tungt lastad eller om man flyger bara "rakt fram" eller flyger aerobatic. Vid aerobatic så är oftast tyngdpunktsläget mycket snävare. I praktiken så skall tyngdpunktscentrum ligga
ungefär en tredjedel in på vingen framifrån sett och därifrån plus-minus x avstånd ifrån. Vågarna som vi använder är tre stycken plattor, en under varje
hjul och sen en ansluten avläsningsenhet om skriver ut i klartext vikten per platta och sen totalt. Alla vågar till flyg måste vara kalibrerade och det gäller bara ett år åt gången. Egentligen kalibreras dom inte utan dom bara kontrolleras mot flera fastställda vikter tex 100 kg, 200 kg 300 kg osv. Sen får man gå in i en tabell och lägga till eller dra ifrån vikt. Våra vågar vägde lite för mycket så fick dra bort några kg...