Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Tippsläp till bil 4m? långt

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

mattiaz (trådstartaren)

#16 » 13:05:52, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några frågor:

Till 10" hjul hittar jag inga vinterhjul. Undantaget från regeln om vinterdäck på 10" verkar dock inte gälla om man har dubbade däck på dragbilen. Hur löser man det? Bättre att satsa på 13" kanske?

Finns det någon anledning att inte satsa på 3500kg? Tjänstevikten ökar marginellt på de vagnar jag har tittat på. Något som jag inte tänker på?

Kan man bygga ett släp själv och få igenom bes? Jag har en hel del inneståendes på en verkstad. Dom har dock ingen konstruktör...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Nickebonne

#17 » 13:06:18, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En släp med 4 meter flak lastat med 1500 kg jord som ska tippas av... finns det släp som tippar så högt??? Om flaket är 0,5 m högt och man behöver 60 graders vinkel blir totalhöjden 4 meter. Inget jag vill ha efter en bil.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Wizzman

#18 » 13:09:49, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Kortfattat:
Ett tipp släp har tippleden vid bakstammen.
Ett vipp släp har tippleden vid hjulaxeln.


Då förstår jag jag tänkte att vippsläp innebar att det fanns en led, men inget hjälpmedel för att tippa, utan att man var beroende av att lasten förskjuts, t ex rulla på ett fordon.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

mattiaz (trådstartaren)

#19 » 14:10:03, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:En släp med 4 meter flak lastat med 1500 kg jord som ska tippas av... finns det släp som tippar så högt??? Om flaket är 0,5 m högt och man behöver 60 graders vinkel blir totalhöjden 4 meter. Inget jag vill ha efter en bil.


LeifAndersson konstaterade tidigare i tråden att max rekommenderad längd på ett tippflak är 3m.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Landmann

#20 » 14:50:28, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har haft ett vippsläp i några år och vill inte ha en till vagn med ett flak som ligger löst och skakar sönder vagnen!
Går det inte bra att ha en högbyggd med långa ramper istället?
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Myhran

#21 » 15:10:06, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Några frågor:

Till 10" hjul hittar jag inga vinterhjul. Undantaget från regeln om vinterdäck på 10" verkar dock inte gälla om man har dubbade däck på dragbilen. Hur löser man det? Bättre att satsa på 13" kanske?

Finns det någon anledning att inte satsa på 3500kg? Tjänstevikten ökar marginellt på de vagnar jag har tittat på. Något som jag inte tänker på?

Kan man bygga ett släp själv och få igenom bes? Jag har en hel del inneståendes på en verkstad. Dom har dock ingen konstruktör...



Har man dubbfritt på bilen så behöver man inte vinterhjul på 10”,
Nu har jag fått tag på
Dubbdäck till mitt släp, men de köpte jag av någon på blocket som ser ut att ha dubbat själv, ev har westbay trailers vinterdäck åt dessa släp,

Tycker du skall satsa på ett 3500kg en dag kommer du ha en dragbil som klarar av det ;)

Men av min erfarenhet hittills som jag saknar, så skulle det vara att det gärna får vara 6m långt med dagens bilar. 210 brett duger jättebra!
Går kanonstadigt efter bilen,

Största bil jag kört på min va en lång VW transporter T5 men då fick baklämmen vara nere,

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

mattiaz (trådstartaren)

#22 » 15:42:53, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:Vi har haft ett vippsläp i några år och vill inte ha en till vagn med ett flak som ligger löst och skakar sönder vagnen!
Går det inte bra att ha en högbyggd med långa ramper istället?


Intressant, det har jag aldrig reflekterat över när jag har hyrt biltrailer. :klia: Ramperna blir ganska långa och otympliga.

Är det godkänt att ha sommardäck med dubb om man har dubbdäck på dragbilen? Isf jan man ju dra i sjruvdubb kanske.
Men det skulle kännas bättre med ”riktiga” dubbdäck förstås.

Det är väl ganska ont om 3,5t dragbilar?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Myhran

#23 » 15:59:43, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det skall mkt till för att någon kontrollerar dina däck om det är ett vinterdäck eller ej när det sitter dubb i det, men som sagt kolla med westbay trailers ang vinterdäck, tycker mig läst att de ev har en lösning, jag har aldrig känt att det varit ett problem med dessa hemdubbade däck, tror att den skulle gå som tåget även med sommardäcken,

Nej ont om 3,5tons dragbilar är det inte men de är dyra ;)
VW Touareg, Nya amarok med v6tdi går att få med 3,5ton, VW Crafter går att få specialbeställd med 3,5ton från fabrik,
Jag har haft en navara (3ton dragvikt) och nu har vi en amarok automat med 3200kg dragvikt.

Finns fler bilar än så men dessa är de jag har koll på.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

mattiaz (trådstartaren)

#24 » 16:19:29, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vw har jag en. Det ska aldrig någonsin köpas ytterligare tingest.
Dessutom så blir det nåt äldre typ Jeep cherokee eller liknande jag siktar på. I de lägre prisklasserna.

Jag ska kika hos westby trailers.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se