Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Kompressorbygge Atlas Le11

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

davidof

09:10:37, 03-04-2017

Nja det är ju rena gissningar i bästa fall. Förmodligen för stum montering i kombination med obalans. Det som är fastslaget är:
Orginalmotorn brann upp
Ny standardmotor skruvas dit.
Kompressorn går någon timme sen smäller vevaxeln av.
Vevaxeln svetsas och riktas.
Lagringen i gaveln på motorn plockas bort.
Denna skruvades ihop för säkert 10år sedan och har gått problemfritt sen dess.
Satt stum koppling liknande den AN fotat på den.



Jonas Ryrfeldt

09:42:26, 03-04-2017

Jag har en komplett Y/D start liggandes som jag skulle behöva bli av med. Den har byggts ihop av en elektriker till ett nästan identiskt bygge som ditt. Nu har jag köpt en ny Atlas skruv istället.

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

Edholm09

22:58:52, 03-04-2017

Kul med lite bilder på hur dom ser ut original,

Jag tror jag kör på med rotex så kan man utvärdera sen vad som ska byggas om.

Jonas vad vill du ha för den och vart finns den? djupt avundsjuk på skruvkompressor,

Nu svävar vi bort ifrån EL frågorna men vad tror ni om rör/slang dragningen, ut ifrån kompressorn är det ett OD18mm röR kopplat till 1" backventil och därefter minskat ner till 3/4", In och ut ur tanken är 1/2"

Är det idiotiskt att sätta 1/2" hydraulslang mellan backventil och tank?
Min ide ifrån början va 3/4" dels eftersom jag trodde att det va den storleken på tanken.
Slangen blir ca40-50cm lång.

Jonas Ryrfeldt

21:19:27, 04-04-2017

Synd du bor så avsides från Degerfors........ :klia: Priset är absolut förhandlingsbart, är väl värre med frakten........ Har 1" slang, backventil, tryckbrytare, avlastningsventil o allt möjligt du skulle behöva, eftersom jag hade tänkt att göra samma sak som du håller på med.........

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

Edholm09

22:29:00, 04-04-2017

Jag tror faktiskt jag har det mesta men skulle också va skönt att ha proffsbyggda anpassade saker.

On du vill får du dermot gärna lägga upp bild eller grovt uppskatta flöde på avlastningen.
Samt vilka kontaktorer och hur stora dem är.

Bor du nära någon Siemens vindkraftspark?

Annars kanske jag måste planera in en resa neröver.

Jonas Ryrfeldt

17:19:59, 05-04-2017

Bor nära en vindkraftpark men om det är Siemens vet jag inte :klia: Dom är jäkligt stora o snurrar när det blåser........ :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.

Ehnebom

21:09:53, 05-04-2017

Jonas Ryrfeldt skrev:Bor nära en vindkraftpark men om det är Siemens vet jag inte :klia: Dom är jäkligt stora o snurrar när det blåser........ :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.



Då är det nog Vestas maskiner skall du se :mrgreen: :cool:

Edholm09

00:14:42, 04-12-2018

Nu har projekt kompressor återupptagits. Men då det strular med min Y/D start (Tydligen har jag fel tidrelä, de ska vara speciella för att inte bägge kontaktorerna ska vara dragna vid överkopplingen)
Så har jag börjat snegla på mjukstart istället,

Vad tror ni är vetigast
Köpa mjukstart och koppla in själv
Köpa nytt tidrelä och hoppas att resten jag konstruerat är ok.
Köpa färdigbyggd Y/D start och hoppas på ett bästa.
Kasta ut allt och låta elektriker köpa/bygga elektroniken.

Det sistnämnda är helst inte ett alternativ,

Skru'are

00:51:05, 04-12-2018

Se till att kontaktorerna är förreglade av varandra.

Edholm09

01:46:30, 04-12-2018

Är det då man utnyttjar N/o N/c kontakterna på kontaktorerna? De som är märkta 13-14 och 21-22

torbjorn_forsman

08:07:43, 04-12-2018

Edholm09 skrev:Är det då man utnyttjar N/o N/c kontakterna på kontaktorerna? De som är märkta 13-14 och 21-22

Just det. Koppla vardera kontaktorns NC hjälpkontakt i serie med den andra kontaktorns spole.
Sätt gärna gnistsläckare (varistorer eller RC-nät) parallellt med spolarna, så håller tidrelä och hjälpkontakter längre.

Edholm09

09:44:49, 04-12-2018

Varistorer använder vi på jobbet för att visa om det blivit åsknedalag i en vinge.

Vi har flera system men det är varistorerna som ska läcka ner till jord efter X-överström och skicka en varning till styrsystemet.
Funkar för oss som en säkring som när den brunnit direkt jordar ner slingan.

Kopplar man dem på liknande sätt över en kontaktor? Ena sidan in och andra direkt till jord?

torbjorn_forsman

09:55:11, 04-12-2018

Nej, lägg den parallellt med kontaktorspolen. Och välj lämplig varistor beroende på manöverspänningen. Om det är 230 V AC så är en 275 V-varistor lagom, för 400 V AC kan man ta en 420 V varistor.
I det här fallet ska ju varistorn inte gå sönder pga spänningsspikarna som spolen orsakar då strömmen bryts, den ska bara begränsa dem för att hindra ljusbågar vid den kontakt som bryter strömmen.

Edholm09

11:26:16, 04-12-2018

tack för hjälpen.
jag sitter och tänker så det knakar. men jag får inte ihop det utan att använda minst ett relä som sitter över startknappen och till tryckvakten.

tanken är att startknappen drar relät som växlar över och låter tryckvakten sköta kontaktorerna.

är det någon som sitter på en liknande kompressor och kanske kan dela med sig av kopplingsschemat?

Mvh/Edholm

Edholm09

22:59:38, 15-02-2019

Plötsligt Händer det.
Kompressorn är startad och provkörd.

Motoralternativ (menar motorskydd) jag köpte som skulle klara 24A (motor märkt 22) blev helknasig och skruvades bort.

Plötsligt gick kompressorn att starta och köra, dock så drar den 45A i D läget, kanar ner till 12 på Y.
Motorn är märkt 380V D 1470rpm.
Misstänker att jag bör hitta en motor märkt 400/690 istället.

När den väl startat och fått upp värmen så är den superlätt att starta och kommer nästan upp i 1400rpm på Y. Men så fort den blivit kall så är den riktigt svårartad igen.

Jag tänkte sätta större/fler avlastningaventiler, och styra dem så de avlastar några sekunder upp i D läget med.

Men jag misstänker att motorn också kommer behöva bytas, någon som tror jag har kloka funderingar eller tror ni jag har helt fel ä, det kanske är något som går tungt i blocket eller liknande.

Tänkte lägga upp film men orkar inte lista ut hur man gör.

Mvh/Edholm

1 person gillar det här inlägget.