Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Uppställning av svarv

76 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

atsium

#46 » 10:47:06, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd! Har just sålt min katastrofala Kinasvarv och skaffat en ordentlig. Väntar ännu på transport och sedan blir det ta vara på tipsen här :) Första etappen blir att få ner den ca 2 ton tunga svarven från traktorflakan utan lyftmöjligheter. Ner kommer det ju alltid... :vissla:
atsium
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:34, 14-03-2011
Ort: Pargas Jurmo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo fräs
Ta Shing svarv (på kommande)
Same Dorado 66 traktor
Master 540 båt + Yamaha F115 AETL



Mattias Petterson

#47 » 11:06:25, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

atsium skrev:Intressant tråd! Har just sålt min katastrofala Kinasvarv och skaffat en ordentlig. Väntar ännu på transport och sedan blir det ta vara på tipsen här :) Första etappen blir att få ner den ca 2 ton tunga svarven från traktorflakan utan lyftmöjligheter. Ner kommer det ju alltid... :vissla:

Glöm inte bilderna på alla moment.
Vad hade du för Kinasvarv?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#48 » 11:20:43, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du misstänker att dubbdockan inte är centrerad och påverkar resultatet (när du använder kombinationen chuck och dubb), så är det lätt kontrollerat. Sätt en indikatorklocka mot arbetsstycket nära dubben (en horisontellt, en vertikalt .....eller mät i två omgångar) , backa undan dubben och se om indikatorn rör sig.

Man gör också en koll att dubbhålet är centrerat, mät tex med en vippindikator (är det mycket fel så syns det när du snurrar arbetsstycket utan att mäta.....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JengaPRO

#49 » 12:43:50, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Om du misstänker att dubbdockan inte är centrerad och påverkar resultatet (när du använder kombinationen chuck och dubb), så är det lätt kontrollerat. Sätt en indikatorklocka mot arbetsstycket nära dubben (en horisontellt, en vertikalt .....eller mät i två omgångar) , backa undan dubben och se om indikatorn rör sig.

Man gör också en koll att dubbhålet är centrerat, mät tex med en vippindikator (är det mycket fel så syns det när du snurrar arbetsstycket utan att mäta.....)


Jag har justerat dubben lite så nu är den bra dock så var den inte det när jag gjorde du dubbhålet i ena biten jag har bilder på här.
Finns en bild med indikatorklocka där jag ställer in dubben.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

atsium

#50 » 17:33:41, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

atsium skrev:Intressant tråd! Har just sålt min katastrofala Kinasvarv och skaffat en ordentlig. Väntar ännu på transport och sedan blir det ta vara på tipsen här :) Första etappen blir att få ner den ca 2 ton tunga svarven från traktorflakan utan lyftmöjligheter. Ner kommer det ju alltid... :vissla:


Det var Nova 300. Köpte den ny och tänkte att man har goda gräjer då det är nytt. Har kunnat svarva närmast mjuka metaller och plast. Skulle man ha satsat samma pengar på en begagnad, så hade man haft mycket bättre. Nu hittade jag en maskin som härstammar från yrkesskolan, där jag studerat. Det blir en Ta Shing (exact modell vet jag inte ännu, möjligen crown 2) och har digital och allt :)
atsium
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:34, 14-03-2011
Ort: Pargas Jurmo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo fräs
Ta Shing svarv (på kommande)
Same Dorado 66 traktor
Master 540 båt + Yamaha F115 AETL

JengaPRO

#51 » 18:40:35, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha problemen är kvar visar det sig. Kan inte komma på något annat än att det är dubben alt när man borrar dubbens hål som det blir skit.
Tyvärr så var jag lite snål när jag köpte ny borrchuck och köpte en lös chuck och kona istället en sådan som är "fabriksmonterad" typ.
Jag ser på chucken att den "gungar" när jag försöker borra dubbhålet och risken är såklart stor att hålet hamnar lite off. Skulle vilja ha en weldonhållare för dubbhålsborren.
Bild
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jörgen.ottosson

#52 » 22:33:01, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju vara ganska jämn kona 0,07mm på första halvan och 0,09mm till på andra..... Jag tror bädden är vriden. Spänn på bakre justeringen, i änden där dubbdockan sitter, något och prova igen. ( då ser du om det går åt rätt håll) Sen får du göra om några gånger tills det blir bra.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JengaPRO

#53 » 19:55:31, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett nytt försök idag. Först kollade jag hur svarven stod och den var hyfsat i våg. Korrigerade lite och körde.
Blev aningen bättre. Trixade lite med dubbhålet men det gav i princip inget.Kände att biten vobblade lite så jag svarvade den i andra änden (där den tidigare varit osvarvad). Vände den igen och då för försvann vibrationerna. Drog en repa till med spetsigt skär och minsta matningen men fortfarande lite fel.
Imorgon ska jag prova att justera dubbdockan lite i sidled. 0.04mm blir det. Ska ta mätklockan till hjälp.
Nu skiljer det 9 hundradelar över en strecka av 250mm. Fortfarande för mycket för att det ska vara ok tycker jag.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

steffeb

#54 » 23:53:08, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så att dubbdockan inte är för låg/hög? Sätt en mätklocka på chucken eller på en axel du fäst i chucken. Kolla mått runt pinolen
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#55 » 18:31:35, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en liten justering av dubben i sidled
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jörgen.ottosson

#56 » 18:46:31, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju bättre, men det är en risk att du nu har tvingat in ämnet med dubben (det är ju en svacka/midja mitt på biten, liten men ändå....)

Svackan kan bero på slitage i bädden, men kan också vara annat....

Vad händer med ett mycket lätt skär utan dubbdocka?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JengaPRO

#57 » 19:05:04, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst finns risken att jag tvingat in biten med dubben. Svårt att veta om man gjort det dock men som du noterat så finns en aning midja på biten vilket indikerar att det är precis vad som händer. Biten är för lång för att köra utan dubb. Det märker man bara man kör den utan dubb och bara låter den snurra utan att göra något skär.
Midja skulle också kunna bero på att biten är tvingad neråt eller uppåt. Fötterna längst till vänster på svarven är svåra att få riktigt bra. Får ta och mäta på biten när den sitter i chucken med maskinvattenpasset och jämföra med bädden. Sedan testa att mäta på biten när den sitter i chucken innan jag fixerat den med dubben och sedan fixera med dubben och se om den rör sig uppåt eller nedåt. Rör den sig aningen uppåt så är det kanske som det ska vara i och med att den väger en del.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

insve

#58 » 21:35:53, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet du får med dina tester är att du inte vet var felet ligger, jag ser tre alternativ som måste lösas var för sig.
1. Uppriktning av bädden. Som jag ser det är det egentligen bara viktigt att bädden inte är vriden, dvs tvärs bädden så detta är det första jag skulle justera. När denna justering är klar så skulle inte jag röra bädden mer, se tidigare beskrivningar.
2. Kontroll av att spindeln är rätt i längsled med bäddens prismor, vilket den rimligtvis borde vara. Kontrollera genom att sätta upp en axel ca 50 mm diameter och 100 mm lång (diameter och längd för att inte få problem med nedhäng utan stöddocka). Rensvarva och ta därefter ett fint skär. I princip ska du inte ha någon avvikelse, högst en halv hundradel på denna korta sträcka.
3. Inställning av dubbdockan. Provstången ca 300 mm sätts upp mellan dubbar. OBS! det fungerar inte att använda chucken, den ger lätt de fel du råkat ut för genom att den "styr" provstången. Det finns massor av filmer på Youtube som beskriver förfarandet.
Jag gjorde på detta sätt när jag justerade in min svarv och är mycket nöjd med resultatet. Sen ska man ha klart för sig att ingen chuck är perfekt, jag köpte en lite dyrare chuck till min svarv, Bison, de garanterar rundgångsnoggranhet inom 0,06 mm. Jag justerade in min chuck så att jag fick 0,02 mm kast vid 50 mm diameter, kastet ändrar sig sedan lite beroende på hur stor diameter som ska svarvas men ligger väl inom tillverkarens tolerans. Avvikelserna beror på kuggarna i backarna, och spiralen i chucken.

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

JengaPRO

#59 » 09:53:14, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår var jag i verkstaden till kl 22. Var där i dryga fem timmar och gjorde inget annat än att försöka få ordning på svarven. Jag lyckades få bädden i våg (vilket den nog var när jag började) men inte att få chucken i nivå med bädden. Dom två mittre fötterna behövde sänkas för att få ner chuckens lutning men när dom ligger i luften så är det svårt att göra mer.
Såvida inte chucken är konisk så lutar chucken 0.002 grader i förhållande till bädden... ca
det motsvarar 0.1mm på 50mm
sen tycker jag dubbdockan verkar sne också men det är ju en helt annan historia. Kan bero på smuts/spån.

ska försöka mäta chucken med mitt stora glappa skjutmått och se om chucken är konisk. Det vore konstigt om det var fallet. Tyvärr kunde jag inte använda min fina chuck när jag gjorde jobbet då den är "out of order" för tillfället.
Rena benpasset. Böja sig ner och skruva på fötterna, upp titta på vattenpasset, ner igen, justera, upp osv. Har träningsvärk idag.

Det jag provade denna gången var att jag släppte på bultarna mellan svarven och svarvens underrede för att se om saker och ting blev lite mer flexibelt. Tror det gjorde något men svårt att säga.
Innan jag gav upp så ja jag typ 100kg stål på bädden närmast chucken. Kanske kan det krypa lite tills jag gör nästa försök.
Bädden är fane mig perfekt nu men det hjälper ju inte om chuckens axel inte är parallell med bädden.
Har kontrollerat bädden på båda ledderna både fram och bak och det ligger inom ett streck på vattenpasset vilket har 0.05mm/m i tol.
Ska bli intressant vad den ligger på nästa gång jag kommer till verkstaden.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

DennisCA

#60 » 09:29:41, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara chuckens backar som är slitna? Jag svarvade mina backar på 4-backschucken och det blev bättre, då höll chucken saker i linje med svarvens bädd.

Man skulle väl behöva testa och eliminera de olika delarna, spindeln kanske är det man bör kolla först (typ med en test-bar), sen att chuckens infästning är korrekt, sen backarna. I den ordningen tror jag nu det bör gå.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se