Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

LM 4400 som tvärdog

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

M_Persson (trådstartaren)

#1 » 19:16:50, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jobbets 44a dig igår, började långsamt bli svagare och stannade till slut.
Jag sa direkt soppaproblem och det var tydligt när jag körde på starten, ingen rök alls.

Kollade vid pumpen och såg att inkommande ledning mot matarpumpen satt löst men läkte dock inget.
Drog åt den.
Öppnade sen luftskruven på filterna och pumpade på handpumpen men spelade ingen roll hur länge jag pumpade för det kom luft ändå.
Kollade i glaskoppen och den vägrar bli full hur jag än pumpar.
Lättade på ett spridarrör och provade starta.
Hördes att den tände till lite då och då.

Nötte en stund och den startade väldigt ojämnt och gick knappt fast jag höll full gas.

Gick kanske 3 min innan den dog och var då omöjlig att starta till jag öppnade luftskruven och pumpade massa på handpumpen igen.

Ville dock sen knappt starta och dog rätt omgående.

Mätaren visar 2/3 tänk och har inte felat tidigare.

Någon som kan ha tips på vad som felar?
Borde inte glaskoppen bli full?

Verkade minska något i den när jag pumpade för att sen återgå när jag slutade pumpa.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970



Åsa-Nisse

#2 » 21:07:36, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla bränslenivån i tanken. Det har hänt att nivågivare hängt sig. Det kan även vara en kompis som släppt ned en trasselsudd i tanken som lagt sig vid sugledningen. Tredje alternativet är att sugledningen i tanken rostat av.
Prova att blås med tryckluft baklänges från filtret till tanken och lyssna om det bubblar eller bara blåser.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

M_Persson (trådstartaren)

#3 » 21:49:41, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra input. Borde ha tänkt på att kolla bränslenivån.

För visst borde glaskoppen blivit full av allt mitt pumpande?

Eller är de allmänt stökiga att lufta?
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

MN

#4 » 10:27:56, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om soppanivån är OK så suger den luft mellan tank och matarpump. Slamavskiljaren är svår att få tät och nya gummipackningssatser passar inte... Tänk på att luft kan gå in i mindre "hål" än där bränsle kan läcka ut.

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

M_Persson (trådstartaren)

#5 » 12:21:10, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Case Closed.

Luftade idag igen när det var ljust ute, fick även lös tryckutjämnaren och efter mycket pumpande på handpumpen medan vi sen nötte på starten så går den som en klocka igen.
Måste ha varit att inkommande hade lossnat o sög luft där utan att läcka utåt.

Tack för input!

2 personer gillar det här inlägget.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

NickeLöfgren

#6 » 23:41:41, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har EXAKT samma problem.

Men jag har pumpat å pumpat kommer inget!! Helt jäkla dött
testade med en ny slang å till en reservdunk. Då fick jag diesel

Fått tipps om att stigarröret kan ha fått rosthål/spricka.
Kröp in under å tittade där ser jag slangar ansluten på sidan på tanken

Är rören svetsad eller ??
Senast redigerad av NickeLöfgren 23:50:15, 18-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

NickeLöfgren

#7 » 23:49:34, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild här på forumet. Dom är svetsad :-(

Blir spännande å fixa detta ifall nu det är sönderrostat
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

jampo

#8 » 01:47:35, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom stålspunna bränsleslangarna som finns på sugsidan är luriga för torrsprickor o suger hellre luft än bränsle,
helst i kyla

1 person gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

NickeLöfgren

#9 » 19:32:46, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du menar att slangen mellan tank å pump kan ha det felet? :grin:

Mina slangar ser ut å va helt i gummi med in”sprängt” ståltråd! Menar du sådan slang?
Fasiken om det skulle va så lätt :razz:
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400

torbjorn_forsman

#10 » 21:16:55, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummit innanför armeringen i en bränsleslang blir inte bättre för att det finns gummi även utanför armeringen. Så vare sig man ser omspinningen (antingen tyg eller ståltråd) utifrån, eller det är ett gummiskikt ytterst, kan bränsleslangar vara precis lika opålitliga.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

NickeLöfgren

#11 » 23:48:19, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon


Varför jag förklarade min slang var att jag har sett slangar som är helt flätad runt om, typ som man har tvättmaskiner. Var mest för inget missförstånd

Ska byta slang oxo nu
Användarvisningsbild
NickeLöfgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:31, 17-01-2014
Ort: Örnsköldsvik / Själevad
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4400


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se