Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Verkstadsvärmning med gammal kylanläggning?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 13:33:27, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag (ytterligare) en knasig idé som jag undrar om den är tekniskt och ekonomiskt genomförbar. Jag har fått nys om en gammal kylanläggning som kylt en stor industrimaskin. Det har matats in varmvatten som kylts via två kompressorer och blåsts ut till varmluft.
Min tanke var om man skulle kunna gräva ner en rejäl jordvärmeslinga, mata in detta vatten i VP:n och få ut varmluft som värmer verkstaden.
Styrsystemet är ganska primitivt, startar vid en viss ingångstemperatur på vattnet och stänger av vid en lägre. Kör en eller båda kompressorerna (troligen beroende på ingångstemperaturen). Starta luftfläktarna när behov finns. Kompressorerna är av on-off-typ. Likaså de fyra fläktmotorerna.
Jag har en del teoretisk kunskap om värmepumpar, men ingen praktisk vad det gäller sådana här applikationer, så här kommer första frågan: Jag gissar att ingående vattentemp har legat kring kanske 30 grader. Kan jag bara mata in nollgradigt vatten från jordvärmeslingorna, ändra start- och stopptemperaturerna och VP:n fungerar, eller måste VP:n byggas om?

Nästa fråga är lite i hur-långt-är-ett-snöre-stil. Kylanläggningen drar 28 kW som max. Jag har ett svagt minne av att varje kompressor drar 11 kW (vilket då ger fyra fläktmotorer om vardera 1,5 kW). Så mycket ström har jag inte tillgängligt. Det går att köra en kompressor åt gången, så görs i dag om det inte finns så stort kylbehov. Tror den samlade kunskapsbanken att man kan köra kompressorn via frekvensomvandlare för att sänka effektåtgången ytterligare utan att äventyra effektiviteten och / eller riskera att haverera kompressorn?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



BM425

#2 » 14:05:53, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man ska tänka på när man bygger en egen VP är att det måste vara balans mellan in o ut, dvs att det ska vara samma kapacitet på kyl som på värmesidan. Kör du med frekvensomvandlare så är det lättare att få rätt balans.

Jag har haft kylkompressorer till anläggning i livsmedelsaffär, har sett en frusen kompressor. Det som hade hänt var att vid ombyggnad kylmontören provisoriskt kopplat en för stor kompressor till en kyldisk. Kyldisken kunde inte hantera all den kokande vätskan som då åkte runt ända fram till kompressorn.

Senare satte jag dit värmeväxlare på trycksidan så vi kunde ta tillvara den värmen, precis som du tänker dig att göra.

En VP bör ge 3-5 ggr insatt elström 11kw in skulle då ge minst ca 30kw ut det är rätt mycket :grin: Men vi vet ju att ni skåningar är lite frusna av er :mrgreen:

Viktigast tycker jag är att dimensionera på värmesidan så att det räcker med 30-35 gradigt vatten för att värma lokalen. Då får man en effektiv verkningsgrad i kompressorn. Ju högre vattentemp som behövs ut ju sämre verkningsgrad på anläggningen. Höga temperaturer kräver höga tryck i kompressorn som då drar mer ström.

Lite att räkna på o för att förstå principen.



Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 16:49:45, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:En VP bör ge 3-5 ggr insatt elström 11kw in skulle då ge minst ca 30kw ut det är rätt mycket :grin: Men vi vet ju att ni skåningar är lite frusna av er :mrgreen:

Om det är mycket eller lite med 30 kW är väl frågan om hur stor yta den ska värma??? :mrgreen: Har egentligen 600 kvadrat som jag hade önskat ha uppvärmt, men dels är det inte isolerat eller färdigbyggt på en massa andra sätt, och dels blir det på tok för dyrt att ha allt utrymme konstant uppvärmt. :vissla: Blir ca 120 kvadrat som ska ha en grundvärme till att börja med.
Men visst har du rätt, vi sörlänningar är vana vid värme och tycker det börjar bli svalt när det kryper under 20 plusgrader. :djaevul:

Jag är inte säker på att jag uttryckte mig tillräckligt tydligt på hur jag tänkte ha systemet. Jordvärmeslang som kollektor. Går in till kylanläggningens förångare (precis som i nuvarande installation, bara med lägre temperatur). Värmen lämnas av via kylanläggningens kondensor till luften, fortfarande precis som nuvarande konstruktion. Inget vatten är inblandat på värmesidan. Eftersom befintlig kondensor klarar av två kompressorer i 30-gradig värme så är jag övertygad om att den klarar av en kompressor i 15-gradig värme.

Ombyggnationerna jag hade tänkt mig är att justera termostaterna som styr start och stopp av kompressorerna samt montera mjukstartsrelä alternativt frekvensomvandlare till kompressorerna. Troligen också koppla bort några av fläktarna som kyler kondensorn.

Det jag var osäker på var om det blir knas när man matar kylanläggningen med så pass mycket kallare vatten än vad den är avsedd för i nuvarande applikation. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#4 » 12:17:53, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallare förångare sänker gastrycket in till kompressorn som kommer att dra mindre effekt och uteffekten sjunker i motsvarande grad.
- vilken gas är den byggd för? Är det en R12/ 22 maskin så vänd å gå.
- anläggningen är förmodligen ursprungligen dimensionerad för en högre in temp, dvs lite mindre slagvolym på kompressorn samt stryp/ expansions don för dessa tryck och temperaturer. Dvs den ligger inte optimalt till i dimensionering. Du kommer inte att få någon lysande värmefaktor.
- din kondensor kommer att räcka till, möjligtvis kommer du att behöva onödigt mkt gas. Om du vågar så kan du ladda den med gasol från ok..
Jag skulle tro att du köper en ny 11kw vp för 50kkr.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 22:34:00, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för mycket kloka förklaringar. Anläggningen är högst sannolikt från 2003. För kanske fyra - fem år sedan hade den en "vanlig" gas, kan det ha varit R134? Jag pratade då med kylteknikern som byggde om den efter att en presostat hade havererat, och han nämde inget om någon ovanlig gas.
Visst kan jag köpa en ny VP, t.ex en Nibe 1126 på 12 kW uteffekt för knappt 60.000, men då behöver jag ett antal aerotemprar eller en massa element för att få ut värmen. Och den här kylanläggningen kommer troligen inte att hamna i närheten av de pengarna. I så fall är det inte intressant. Jag hoppas på mycket låg investeringskostnad som ger en billig uppvärmning med liten arbetsinsats, både att bygga och underhålla. Om min idé fungerar behövs ett antal (kanske fyra) jordvärmeslingor, cirkulationspump och ventiler till dessa, samt elanslutning, sedan är jag i hamn. :mrgreen: Eventuellt några spirorör för att få bättre värmespridning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#6 » 10:22:39, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ev tänka mig att vvx på vatten sidan blir lite liten när du ska köra mot markslingan, den är antagligen dimensionerad för ett större deltaT än vad man vill ha på en värmepump.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se