Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Nyförvärvet

106 inlägg • Sida 4 av 8
Diskutera skotrar här!

toker

#46 » 23:12:06, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstig inställningen att det inte hjälper med samarbete med klubbar som ordnar leder så att det går att åka på rätt ställen och som kan hjälpa till att skylta vid planteringar i närheten av populära skoterställen sen kommer det inte få bort all buskörning och det kan man aldrig få varken när det gäller skoteråkning eller andra trafik frågor. Att skoter hatande markägare som vill förbjuda skotrar och vägrar samarbeta så man kan dra leder efter tex gamla körvägar gör bara saken värre då blir det körning ändå och ibland säkert på fel ställe.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



jonnordvall

#47 » 23:23:39, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror Du kan läsa igen. Både vad jag och t24 skrivit.
Hittar du ett förbud mot att köra på snö där ingen skada sker på mark grödor eller skog utom där det är generellt förbudsområde eller lokal trafikförordning?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#48 » 23:39:07, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Terrängkörningslagen gäller även vid körning på snö men inte på samma sätt som vid körning på barmark http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... -1975-1313

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#49 » 23:43:37, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget problem med de som sköter sig och använder huvudet och tänker sig för innan de far ut i terrängen. Så fort man påpekar något om att det finns skoterförare som missköter blir man kallad för skoterhatare. Sedan så kan man fundera på varför det finns markägare som inte vill samarbeta med skoterklubbarna, kan det bero på att det finns skoterförare som har misskött sig. Det finns skoterklubbar som vet vilka som missköter sig men vågar inte säga till de personerna för då får de på skallen av föräldrarna till slynglarna. Det är problemet, det måste till en diskussion bland skoterfolket hur de ska sköta sig annars så finns det stor risk för förbud som ingen tjänar på. Så skyll inte allt på markägarna.

Det är länge sedan som kraftbolagen förbjöd skoteråkning efter kraftledningar. Jag tror det var någon gång på 70-talet eller tidigt 80-tal efter en allvarlig eller dödsolycka. Det var en som körde in i en stagvajer och kraftbolaget dömdes som vållande för de hade inte märkt ut staget ordentligt. Efter det så monterade de reflexer och träskydd på stagen så att de skulle synas i mörkret.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Martin.Eriksson

#50 » 23:46:07, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3%A ... ningslagen
här finns lite nyttig å läsa..

Lite komiskt eg att de finns och säljs massvis med terrängreggade fyrhjulingar och i praktiken så får man inte använda dom,
Som de står så får man ju inte ens åka som man vill på egen mark, vilket gör dom i princip oanvändbara annat än hemma på egna gården.. ja eller om man nu har vedvagn på å kör ved då..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jonnordvall

#51 » 23:52:46, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jo fel uttryckt av mig. Klart den gäller.
Men att säga att det är förbjudet per automatik känns ju rätt fel..

Den där lagen har jag studerat ingående. Inkl samtal med både länsstyrelse polis och kommunen. Varje kommun har en offentlig lokal trafikförordning.

Ska kanske tillägga att jag själv inte kör snöskoter :uupps:
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#52 » 00:02:27, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Inget problem med de som sköter sig och använder huvudet och tänker sig för innan de far ut i terrängen. Så fort man påpekar något om att det finns skoterförare som missköter blir man kallad för skoterhatare. Sedan så kan man fundera på varför det finns markägare som inte vill samarbeta med skoterklubbarna, kan det bero på att det finns skoterförare som har misskött sig. Det finns skoterklubbar som vet vilka som missköter sig men vågar inte säga till de personerna för då får de på skallen av föräldrarna till slynglarna. Det är problemet, det måste till en diskussion bland skoterfolket hur de ska sköta sig annars så finns det stor risk för förbud som ingen tjänar på. Så skyll inte allt på markägarna.

Det är länge sedan som kraftbolagen förbjöd skoteråkning efter kraftledningar. Jag tror det var någon gång på 70-talet eller tidigt 80-tal efter en allvarlig eller dödsolycka. Det var en som körde in i en stagvajer och kraftbolaget dömdes som vållande för de hade inte märkt ut staget ordentligt. Efter det så monterade de reflexer och träskydd på stagen så att de skulle synas i mörkret.

Om du brukar bli kallad för skoterhatare kanske det beror på vilket sätt du använder när du påpekar att vissa skoteråkare inte sköter sig. Att det skulle finnas nått generellt förbud mot att åka skoter på kraftlednings gator tror jag inte alls många skoterleder går just efter kraftledningsgatorna och det låter ju ovanligt dumt att montera reflexer på stolpar så skoterförare ser dom bättre om man inte ens får åka där.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#53 » 00:08:07, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ursäkta att jag med mina inlägg kapat tråden. Vilket ju inte var meningen.

- Gillar att ta del av allt som skrivs om dessa maskiner!

Och avrundar med:

- Kan ha förståelse för de som söker sig ut i naturen, för att uppleva den ostörd och tyst. Utan surrande maskiner. Kan vara värt att prova ibland.

Med skoterns hjälp, för min del, då kan jag uppleva de platser och den natur jag gjorde för 30 år sedan.

Och jag tycker även det är otroligt roligt att köra.
Men jag får ut mer av vad naturen kan ge, när jag åker skidor, går på trugor eller till fots.

Kör gärna ut, med eller utan hund eller annat sällskap, till ett tjärn och drar upp öringar. Ofta övernattar jag ute, i en skogskoja eller t o m i tält.
Då är det riktigt gött, om det inte kommer någon fler.
Gillar tystnaden och får lyssna till spraket från en eld.

Det finns givetvis många aspekter på detta. Bara för att nämna några. - Så kan det vara stor tjusning att ta sig fram genom riktig lös snö.
Och jag tror att det måste vara riktigt kul att köra ett muskepaket, om man är så lagd. Hitta det optimala.
Typ slänga in ett nytt chipp eller nåt.

Nöta en led ger just mig inte lika mycket. Då åker jag hellre turskidor, och drar pulka.

Har både timmerkälke och släde, som kommer till nytta.

Är lite småsnål, så sällan jag kör upp en hel tank, bara för nöjes skull, på en enda dag.


Tror inte jag stör särskilt många när jag smyger iväg...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil (trådstartaren)

#54 » 12:23:52, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
jonnordvall skrev:Terrängkörningslagen gäller inte på snö.. OM det sker utan att skada marken under


Terrängkörningslagen gäller även på vintern med snö. Läs vad Volvo T24 har skrivit.
Det hjälper inte att prata med skoterklubbarna för oftast så lyssnar de som förstör inte på klubbarna eller skiter i vad de säger. De skulle få vara lite i skogsplantering på sommarn när det är stekande sol mellan regnskurarna och dess mellan massor av mygg, knott och broms.
Se vad Simnil skriver i inlägg 30.


Här händer det grejer! Det här blir ett "spretigt inlägg" :smile:
Som varandes med marginal över 40 år gammal, med en skoterkörningerfaranhet som sträcker sig betydligt längre över den perioden än vad som egentligen är tillåtet så har jag en del erfarenheter och observationer att stödja mig på. Sen är jag riktigt bra på att tycka saker också!!

Körning i skogsplanteringar är ett otyg, men det är med detta som med annat, strängare regler stör bara de som bryr sig om reglerna. Många hyggesrace utförs av unga och alla här vet att man som ung inte alltid tänker sig för så bra som man borde, och alla här har själv säkert gjort både det ena och andra som såhär i efterhand inte varit så fiffigt. Det är jäääävligt lätt att, särskilt för en nybörjare som inte behärskar skogssnirklingen till fullo, tar en klättersväng uppför ett bekvämt trädlöst område/hygge utan tanke på vad som är under snön, och far en iväg så följer resten med. Turas det lite med snötäckets beskaffenhet så klarar sig i regel dom flesta plantorna men det är ju naturligtvis inget man kan räkna med. Så att förbjuda körning där det egentligen redan är förbjudet kommer inte att göra så stor skillnad.
Men jag förstår att markägare tvekar att låta den lokala klubben dra en led förbi ett hygge.

85% av dom som gnäller på skoterkörningen gör det bara för att jävlas, det är gnäll helt utan bakgrund i fakta och verklighet utan snarare "jag fick minsann aldrig ha så där roligt så då ska ingen annan få heller"-gnäll. Skoterkörning på tillräckligt tjockt snötäcke åstadkommer ingen skada på underliggande mark, sådeså. Skoterleden som går rätt genom samhället där jag bor går över åkermark. Det passerar TUSENTALS skotrar där varje vinter och spåret är så hårt att det utan problem bär en lastbil. en och en halv vecka efter sista snön försvunnit från den åkern är det helt omöjligt att säga vart skoterleden gått om man inte kikar på kryssmarkeringarna. Så tjälskador på gräsmark kan vi sluta snacka om. Höstsådd spannmål, om nu något sådant finns, jag odlar bara näshår själv, må vara en annan femma, det har jag ingen aning om då närmaste sådana fält är många mil bort.

Det mest irriterande är att ingen JÄ_EL som sitter i bestämmande positioner bor här, dom bor ute vid kusten och ofta långt söderut och tycker att skotrar för en massa oväsen när dom en gång om året ska ut i snön med sina miljöpartistiska kompisar, åka turskidor och käka apelsiner. Bor man inte här, eller i alla fall vet vad man pratar om, ska man ge blanka fan i att bestämma en massa strunt!
(fast å andra sidan, finge våra folkvalda bara bestämma i saker dom begrep sig på fick dom inte mycket gjort...) Jag har hemskt svårt att foga mig i dumheter beslutat av "stickekoftafolket" på våra länsstyrelser..... Det enda dom vill är att vi ska sitta still i våra stugor, äta sallad och betala skatt!

Jajja, "rant over".
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Ivar Risslén

#55 » 13:52:03, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick igång diskussionen lite men inte så mycket som jag hade hoppats på. :grin:
Det är på flera ställen i fjällvärlden som det finns folk som vill förbjuda den fria körningen med snöskoter. Får se hur vad det blir för skriverier senare i vinter om det fortsätter som det var i fjol. Ett problem är de här som har lössnömaskiner med ljudförstärkare som hörs någon 1/2 mil. Det är dom som står för det mesta missnöjet mot skoterkörningen.
Det gäller för alla som vill ha kvar den frihet som vi har nu att våga säga åt dom som missköter sig och inte skjuta över allt ansvar till skoterklubbarna. Skoterklubbarna har nog med att hålla lederna fina efter de som har snöskotrar som misständer eller där förarna har parkinsons i högertummen. :thumme:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#56 » 14:52:05, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gånger jag åkt i fjällen mest i Storhogna Vemdalen området har det varit få skotrar ute och kört och ännu färre skidåkare och möter man nån skidåkare utanför leden så åker dom i skoterspåren efter nån friåkare och vore det inte skoterspår där skulle dom troligtvis inte orkat åkt dit och då bör man inte gnälla på skotrar och det kanske dom inte gör heller jag vet inte vem som klagar har aldrig hört nått negativt om skotrarna. Eftersom det är så få åkare kan jag tycka att det inte ska vara nått problem att samsas om utrymmet och på flera ställen är det förbjudit att köra utanför leden och det tror jag efterföljs nu har jag inte varit där vecka 9 när stockholmare invaderar stället men vecka 10 har det i alla fall varit lugnt och fridfullt där.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#57 » 15:08:02, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om ljuddämparna......:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Denberg

#58 » 15:30:48, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja skrikburkar borde förbjudas omgående.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Denberg
 

toker

#59 » 15:49:50, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna ljuddämpare är redan förbjudna i alla fall på nyare skotrar och tror inte dom är så vanliga numera som det var tidigare.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#60 » 13:57:46, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det dom som förstör. Men långt ifrån alla. Och ska vi förbjuda skoterkörning så borde vi förbjuda bilkörning, tänk alla som bryter mot alla möjliga regler där. Bå blev dom lagbrytande skoteråkarna väldigt få. Dom som vill förbjuda skoterkörning är ofta dom som på vintern åker skidor och går efter skoterlederna med sina hundar, och blir arga för att det kommer skotrar efter leden av någon konstig anledning. Är dom emot skoterkörningen ska dom ge fan i att vara ivägen efter lederna, då får dom trampa upp egna spår med snötrampor
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se