I dag, dagen D! Vi har nu provflugit SE-IKF två vändor. Först jag vi en utökad daglig tillsyn och tankade upp tank 1 med 40 liter, kollade ev.
läckage, sen tank 2 med 40 liter till, inga läckage upptäckta där heller. Sen gjorde vi en utökad markkörning och alla värden var ua. Rätt bränsletryck även utan backupp elpumpar vid fullgas. Efter några fullgasvändor på fältet till nästan lättningsfart så hoppade ANFA ut (en annan maskinist) och filmade några sekvenser på första start-stigning. Allt förlöpte bra, alla motorvärden låg på grönt, rätt maxvarvtal (5575 RPM) erhölls. Den flög enligt mitt tycke helt rakt i luften efter intrimning av sidoroder/kulan i mitten. Jag lät stället vara ute hela första flygningen och flög med ganska låg effekt för att inte flyga för fort med stället ute. (Max fart tror jag är 125 miles?) Sen återvände jag för landning och det gick bra. Sedan så gjorde vi lite kontroller och såg ett mindre oljeläckage längst fram på motorn runt propelleraxeln (vevaxeln) Vi torkade av det vi kom åt utan att bränna igäl oss, jag uppskattar mängden till 50 droppar... Vi bestämde oss för att göra en flygning till så vi gjorde en tiominutare till, denna gång med stället inne, det känns hur planet skjuter fart när man tar in stället, vi låg på ganska låg effekt (2200 RPM 20 tum ingastryck vilket jag uppskattar till 55-60% effekt) i 140 knop en stund, sen landade vi åter. Oljeläckaget hade inte fortsatt så jag misstänker det låg lite
olja på remskivans insida som då rann ut när jag steg? Nu har vi torkat av oljan och får göra ett nytt test en annan gång.
Ja filmen vet jag inte hur man får till men ett par bilder från dagen D, Comanche:ns andra ljungfruresa... Första flygningen 1964, haveriet 2008 och nu återuppstånden 2018 med 2 gånger 10 minuters flygning! Nu väntar lite justeringar och dekalerna av aluminium skall dit på huven, idag är det bara några hål för detta...