Bytte
olja i motorn för ett tag sen,hann bara smågräva lite efter det så börja bomcylindern läcka!
Jag bytte tätningen på plats balanserande på stegen utan att lossa och ta ner den.
Locket och distansringen upphissade,nu skulle det rätta väl vara att skruva ner några långa träskruvar i tätningen och lirka upp den men jag gjorde det enklare,nämligen startade upp motorn och lät oljetrycket skjuta loss den.
Knipsade av den och såga av distansringen.Till den använde jag polermaskinen modell vinkelslip med 1mm kapskiva och lägsta varv och det sista med huggmejseln.Lindade några varv silvertejp runt kolvstången som
skydd och stopp för distansringen.
Gamla tätningen.
Den nya delade med avstrykare.
Det skulle varit bra med åtminstone 3 händer när den skulle monteras men jag använde locket och några skruvar för att tvinga dit den,den övre var styvare så den gled dit lättare.
Under tiden jag mekade med det upptäckte jag att det droppade från motorrummet.Ett smakprov gav utslag på glykol så det var bara att leta läcka nu igen!
Vattenpumpen hade gett upp så det var bara att byta den.Den gamla gick att lirka loss rätt så bra men det var troligen annan gjutning på den nya så det blev till att lossa på remskivan till fläkten och knacka den framåt några mm innan den gick att kränga dit.
Jag fick även en förklaring på varför det har läckt en del olja runt den gamla vattenpumpen.
Fixerade den nya o-ringen med lite Permatex så den inte skulle hänga på axeln och hamna i kläm vid monteringen.