Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Diesel till spridare... Cat V51 (towmotor)

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

iggeman (trådstartaren)

#1 » 11:20:25, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Blev med en truck häromdagen
Jag har ingen information om den mer än det står på skyltarna
Har googlat en hel del utan att hittat något matnyttig information om trucken
Här är lite bilder på skapelsen :) https://photos.app.goo.gl/DTzmr9neHU6rxMWY6
är det någon som har information så är jag väldigt tacksam

Problemet med den är att det inte kommer något diesel fram till spridarna
Det är en elektrisk förpump och det kommer diesel ur alla 3 nipplarna när man öppnar Finns det någon mer nippel /luftnings ställe på denna pump
https://photos.app.goo.gl/gpYWpZB5YxXRC8Wn6

Är det någon som vet om det finns någon spräng skiss på denna motor / pump Jag har endast hittat ett motornr 57112640P och det säger inte mycket enligt Google
// Fredrik B
iggeman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:42, 14-12-2018
Ort: hälsingland hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Truck Towmotor (cat) V51 Diesel



torbjorn_forsman

#2 » 12:06:21, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en CAV "DPA" -pump (eller någon licenstillverkning av en sådan, t ex Roto-Diesel). Jag skulle nästan vilja påstå att det mesta som finns skrivet på detta forum om dieselpumpar och luftningsproblem, rör sig om motorer med den pumptypen. Så det finns mycket information att hitta, även om den är ganska utspridd. Bl a används sådana pumpar på Perkinsmotorer i t ex MF 135 och 165 traktorer. Det fyrcylindriga utförandet av pumpen anses lättare att lufta än det trecylindriga.
En sak som kan vara värd att kolla är att matartrycket blir rätt. Ofta regleras det av en fjäderbelastad kulventil som sitter i banjokopplingen för returledningen från insprutningspumpen (men varje motortillverkare verkar ha sina egna idéer om hur regleringen ska göras), och det är inte helt ovanligt att den fastnar i öppet läge.

Det brukar finnas en stor typskylt med nummer på CAV-dieselpumpar, men det är mycket möjligt att den sitter svåråtkomligt till, antingen på pumpens undersida eller den sida som vetter in mot motorblocket. En grundlig tvättning däromkring kanske kan avslöja ett och annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 12:12:42, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den viktigaste luftnippeln (8mm skalle) sitter snett uppåt på sidan av pumpen, strax ovanför den stora ovala typbrickan. Pumpen är en CAV DPA med hydraulisk regulator. Motorn är troligen en Perkins 4.236 eller i alla fall från den familjen.

Stoppen ser ut att vara dragen på bilden (wiren), då ger den i alla fall inget bränsle hur du än gör.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

iggeman (trådstartaren)

#4 » 16:30:36, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej igen
har nu luftat och inge luft kvar men fortfarande inge diesel till spridarna
har sök en del här bland alla inlägg och många verkar riva pumparna och göra rent.
Finns det något sätt att få lös kolvarna utan att riva pumpen
Det är så gått som omöjligt att få bort den från motorn utan att riva hela trucken
den under skruven kommer man inte åt med något verktyg alls för det sitter en hydraulpump alldeles under dieselpumpen

tack
// Fredrik B
iggeman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:42, 14-12-2018
Ort: hälsingland hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Truck Towmotor (cat) V51 Diesel

iggeman (trådstartaren)

#5 » 16:40:47, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har skruvat lite mer

är detta rätt eller fattas det något (kolla bild)
https://photos.app.goo.gl/LUbFiZmtchoSGBgy6
jag vet ej om någon har skruvat något före mig på pumpen så jag blir osäker

jag gjorde rent och monterad igen men fortfarande inge soppa till spridarna
jag har spridare rören helt lösa hur länge måste man köra på startmotorn innan pumpen har fyllt upp rören ?

// Fredrik B
iggeman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:42, 14-12-2018
Ort: hälsingland hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Truck Towmotor (cat) V51 Diesel

Sparrow

#6 » 19:59:30, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla Bundy Bear på Youtube när han fixar med CAV pump
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

iggeman (trådstartaren)

#7 » 17:32:18, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
hittade felet men vilket piller att få bort pumpen
axel brott i pumpen :uupps:
https://photos.app.goo.gl/PjyjzV2KwrBbp9XE7
https://photos.app.goo.gl/6i969DCK7NmFtSjb8
Så nu är det bara att leta en ny pump till vettigt pris :grin:
God jul...
iggeman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:42, 14-12-2018
Ort: hälsingland hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Truck Towmotor (cat) V51 Diesel

Sparrow

#8 » 18:20:49, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: Osis med pumpen,men nu kan du gå vidare när du hittat felet iaf. God Jul
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

iggeman (trådstartaren)

#9 » 15:59:44, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla
Nu har jag vänt upp och ned på Google och hittar ingen information

fråga 1
på cav dieselpumpar har ett nummer typ dpa 3247E030 (min Trasiga) Vad står E för har letat men hittar inte, Alla pumpar verkar ha ett F istället För E utom min

Fråga 2
Pumphuvudet och rotor nr
Min heter 7123-340J Huvudet heter 342 och rotorn heter 344J Vad står J för
och passar ett huvud som heter U på mint pumphus Vad är skillnaden

https://www.traktordelar.net/o-insprutn ... i-cav.html

Mvh Fredrik
iggeman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:42, 14-12-2018
Ort: hälsingland hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Truck Towmotor (cat) V51 Diesel

torbjorn_forsman

#10 » 16:44:31, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone på gamla CAV radpumpar så står E för att pumpen är gjord för att stå på en "hylla" och har friliggande koppling till motortransmissionen, medan F betyder att pumpen monteras med fläns.
Se http://www.fujiyachts.net/manuals/CAV%2 ... rmulae.pdf
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se