Hej
Som rubriken lyder. Jag har en F408 -83a med volvos TD40. Är en skylift påbyggnad så har den till gården och fixar lite.
Den har alltid varit seg startad, typ som en gammal comapct merca med glödknorr i instrumentbrädan.
Man lär alltid glö länge och sen tuggar den även länge på starten innan den börjar tända till och sedan hoppa igång. Jag har manualen och glöder upp till 40 sekunder.
Nyss pysslat om den lite bytt alla oljor, filter, blockvärmare och glödstift. Varav tre st var döda.
I med 6st nya glödstift men inte ville den starta så mycket lättare för det.
Ny motorvärmare gjorde iaf susen för nu vill den åtminstone starta under nollstrecket ute
Sen ryker den någe förbannat innan den blir riktigt varm. Tjock rök som ligger kvar efter vägen.
Ryckt på axlarna och misstänkt den drar olja eller vatten. Dock minskar ej oljenivån i motorn. Har hållit koll under ett år nu, kör ju inte jämt med den. Bytt kylarvätska och nivån minskar inte där heller. Och inga spår efter olja i vattnet osv.
Så finns det några TD40 rävar här med lite tips och trix. Vad bör man ge sig på i nästa steg?
Pump? Spridare? Turbo? Ventilspel?
Köpte en verkstadshandbok för td40 på nätet igår. Får se om den löser mina problem.