Det är med motorer som homo erecti non sapiens o alla andra djurarter:
- bara för att det uppenbarligen inte kan vara, så kan det i alla fall vara
- det men är säkert på att det måste vara, behöver det inte alls vara
Dessa två synsätt på samma sak tycks vara bland de svåraste för människor att förstå... inom medicin (mitt fack) så brukar det krävas att de nått docent nivå. Det tar tydligen ett minimum av 10 år i ett yrke, vilket som helst, för att komma till insiktsnivå i yrket, se'n tar det 10 år innan man börjar fatta, hur lite man verkligen kan i sitt eget yrke
Just nu detta med vad du beskriver.
Jag har råkat ut för det. Allt du beskriver stämmer 100% med smuts i förgasaren (eller tanken) som blockerar filtret genom vilket bränslet sugs. Det är så otroligt lite som behövs att man tappar hakan när man upptäcker det första gången, för att sedan tvivla på att det verkligen skett igen.
Får den gå på tomgång en stund så går den ett tag till...
Nyckel i din beskrivning är att motorn startar bara den fått vila en liten stund:
- sedimenteringshastigheten !
(jmf sänka när det gäller blod - hur lång tid det tar talas om infektionsgraden; i tanken, hur stora partiklarna är som blockar filtret)
Du har där beskrivet att det rör sig om lite större partiklar som sug in i filtret och täpper till det (standard fel på BMW R75-100 - se Avataren), och när du minskar undertrycket (sughastigheten av
bränsle) så upphör vacuumet mot filtret mellan det och partiklarna så de lossnar från filtret och faller till botten varefter fullt
flöde åter går, ett tag.
Rost, färg och löv/gräs - brukar vara bovarna.
Trycksluft är en av dina bästa vänner i verkstaden!
Prova med att bara blåsa rent de munstycken du kommer åt, och de kanaler du kommer åt.
Av vad du beskrivit så -bör- den lilla (...tar ju en god stund...) operationen mirakulöst trolla bort problemet
Och bara för att visa på hur devisen ovan fungerar i verkligheten:
- det kan lika gärna vara en trådskada inne i tänspolen...
- lika gärna kan det vara en intern skada i tändstiftet...
- kan också vara tjyvluft som kommer vid en viss
temperatur, o då räcker det med ngr få 'C så tätar det igen (precis som lindningsskada i
tändspole)
- kan vara kondens, ansamling på märkligt sätt - å motorn går ruskigt dåligt på H20 bränsle!...
- kan vara överhettningsproblem med tjyvnyp
Dvs allt som går att påverka motorn gång med -kan- det vara, inkl "den mänskliga faktorn"
Dock, din beskrivning är klar, tydlig och noggrann.
Du har presenterat väl vilka åtgärder du vidtagit. Utifrån detta lämnar du tilltäppning av
bränslefilter som den mest sannolika orsaken. Frågan är bara -var- i bränslesystemet som denna temporärar flödes och temperatur beroende blockad uppstår?...