Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

ramp eller nätläm till släpkärran?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 12:47:29, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska köpa mig en färdig galler-släpkärra som jag ska köra till stor del köra trädgårdsris, åkgräsklippare, cross och massa skräp med.

Men så väger jag lite mellan om det är värt 5000kr extra för en nätläm för att slippa ramper när man ska ha av och på saker med hjul.

Visade sig att Fogelstas nätläm bara bär 200kg. Det bör ju bära det mesta egentligen. Men tycker ändå det lät lite gränsfall klent.
Funderar på göra egen nätläm av kraftigare material, men anar att gångjärnen är den svaga punkten i sådan lösning jämfört mot ramper som ligger ovanpå flaket.

Tänkte höra med er hur ni hade resonerat.
Ni vill ha en stark lösning som inte blir bekymmer eller är onödigt otympligt, vad hade ni valt då?


(Jag har prövat att tippa flaket, och det går ju smidigt att köra upp utan ramp då, men tycker det blir bökigt när man ska stanna samt lämna fordonet (speciellt de saker utan broms) man lastar för sedan stiga ner och räta ut flaket.)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



LeifAndersson

#2 » 12:53:21, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ena utesluter inte det andra! Till den sysslan säljer vi nätlämmar och ramp bak! Då funkar det och man behöver inte tänka sig för när något ska lastas. Prisskillnaden blir inte speciellt stor om du beställer den så som ny!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se