Jag instämmer, om det finns en papperspackning så ska det normalt inte behöva användas några tätningsmedel alls. Den enda gång det är tillåtet att smeta på tätningsmedel på en papperspackning är om det UTTRYCKLIGEN står så i tillverkarens verkstadshandbok. Lita inte på s k gördetsjälvhandböcker eller andra eftermarknadsböcker på denna punkt.
Silikonmassor ska man överhuvudtaget undvika, och bara ta till som sista utväg om ingenting annat fungerar.
Rör det sig däremot om tätningsplan som ska täta utan
packning (t ex mellan vevhushalvorna på en gammal VW-motor), så ska det tätas med lämplig massa, t ex gammaldags Permatex. Om det är ett tätningsplan som utsätts för skjuvkrafter så kan det behövas en mekaniskt hållbar massa, t ex Loctite 518. Ett ställe där det behövs är på en del Citroën/Peugeot XU-motorer, som har en mellanfläns mellan blocket och oljetråget. Eftersom blocket är av aluminium så blir det tydligen en del mikroskopiska rörelser i flänsen närmast ett av motorfästena, och t ex Hylomar, Permatex och silikon gnuggas loss och krullar ihop sig där så det börjar läcka efter ett par veckor. Loctite 518 fungerar bra även på lång sikt.