Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Riktade axel på slungan, nu for bakre lagret?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga redskap och fästen här

Peter Persson

10:15:42, 27-12-2018

Plockade isär min Westbjörn 2000 i höstas och upptäckte att axeln var skev, ingen nyhet direkt då traktorn gungar lite på tomgång med slungan igång men tänkte att det var väl dags att fixa detta när jag endå hade allt isär, riktade den efter bästa förmåga (en 50mm axel) fick till så att slungan stannade vart jag än släppte den, satte in två stag som varit borta på utkastaren och målade om den ivändigt, var så nöjd.

Traktorn gungade inget och den kändes stabil. Nu efter kanske max 4 timmars gång har den gjort skrot av bakre lagret :uupps: Kan jag har gjort saken värre? Att jag riktade till axeln hyffsat borde väl inte sabba lagret? Har ett nytt på väg hem, borde komma idag så jag ska montera det men vill ju helst inte att det nya lagret åker direkt igen. Kollade igenom lagret när jag monterade isär slungan och det kändes helt ok då.

Vet inte vad ni ska kunna svar på detta men alla erfarenheter är välkomna :wave: kan inte släpa tanken på att nya lagret ska flyga efter fyra timmar till... det gamla gick från "såg och kändes helt ok" till totalt förstört på några timmar känns otäckt...

Bild
Bild
Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038



Claes Folkesson

10:26:31, 27-12-2018

Är det rätt längd på axeln och löper den som den ska utan att kärva, tänkte så den inte trycker på lagret i nåt läge?
Blir den stum när du lyfter går ju nån sida sönder och då är det ju bra om det är redskapet och inte traktorn.

nimbus

12:18:03, 27-12-2018

Kan ju tänkas du fått nån knorr på slutet, just där lagret sitter även om det är balans i axeln som helhet
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

fretchi

12:54:09, 27-12-2018

Ett sånt där flänslager brukar ha sfärisk yta mellan hus och ytterbana och borde ju tåla lite vinkelfel tycker jag. Det kanske bara var på väg att ta semester ändå. Men när du fått dit ett nytt lager, innan du skruvar åt allt helt, kolla om du ser lagret röra sig. Det borde ju gå att se om det wobblar märkbart.

Som sagt kan en kärvande eller för lång PTO-axel ställa till det också.

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

13:29:14, 27-12-2018

Du fick bort obalansen, men råkade du ändra centrering?
Hade en moppe där vi förlängde vevaxeln ut genom generatorkåpan och monterade remskiva på den förlängda axeln.

Det var -riktigt- trevligt med 55A istället för originalets 14A, men... företaget som gjorde jobbet åt mig missade centreringen av stödlagret i generatorkåpan med 1mm (!!!). Utan Slick50 höll lagret 100mil, med Slick50 höll lagret 200mil... Moppen står idag hos annan ägare i Kjula/Eskilstuna (sedan den såldes 1998), orörd sedan 1996 så motorn tappade kompet o jag ställde av den.

Mitt råd är alltså - kolla om du råkat få ett centrerings fel. Räcker ju med bara någon tiondel så vrider det sönder lagret :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

mimeck

18:12:52, 27-12-2018

Sånna där lager kan ju gå hur länge som helst med obalans och vibrationer!
Det var nog på G redan innan eller så blev det nånn skada i det vid reparationen.

1 person gillar det här inlägget.

Peter Persson

18:45:44, 27-12-2018

Axel köper lätt, tog bort skyddet för att kunna studera den när den är på och det finns alltid en decimeter till godo.

Fick på nya lagret och satt och studerade det på plats men jag kan inte se eller upptäcka att det rör sig sväriskt alls (vilket det kan i lager hållaren)

Körde och slungade i 500m, allt flyter lätt och ingen värme i något...

Måste ha råkat ta sönder det vid demonteringen sist?

Jag fattar ingenting Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/744a963166bbbdb6d719566f21145dff.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/972e854554c0b7ab02d361588618015d.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181227/c3edac4466918f768cc8dfc2cfb3feb2.jpg


Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

5 personer gillar det här inlägget.

fretchi

21:23:44, 27-12-2018

Då är det bara gasa på :)
Antagligen var det på väg redan innan, men lite smisk kanske gjorde att den sade upp sig i förtid.

63an

22:48:54, 27-12-2018

De lagret verkar inte haft så bra kontakt med fettsprutan, bara begrunda bilderna :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

Peter Persson

10:02:51, 28-12-2018

63an skrev:De lagret verkar inte haft så bra kontakt med fettsprutan, bara begrunda bilderna :huh:


Nej jag har faktiskt aldrig smörjt det... Men det är mest för att det är permanent smort :wave:
Det du kan fetta är den sväriska rörelsen och det har fått sig fett som det ska.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.

mathiast

10:22:56, 28-12-2018

Nja fettnippeln på den typen av lager ska väl smörja lagret också,kanalen dit kanske blivit tät?

2 personer gillar det här inlägget.

nimbus

13:40:24, 28-12-2018

Var det gamla lagret bara tätat på ena sidan? eller bägge sidor?
Nya varianter verkar permanentsmort iaf


Bild
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

Peter Persson

14:48:03, 28-12-2018

Det gick att ta ut hela lagret i "skåran" uppe och nere om jag la lagret helt åt sidan, inga kanaler därifrån in till själva lagret.
Det gamla var permanentsmort och det nya är likadant.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.

Martin.Eriksson

16:55:59, 28-12-2018

Det där lagret har vi bytt flera stycken på slungan som farsan hade. oxå en westbjörn fast med torn..
Krökt axeln gjordes de nån gång å men om de är därför lagren går eller om de är för att dom blir full i vatten på vintern å sen står å rostar på sommarn de vettetusan..
Köpte en snöfräs förra vintern iaf så nu slipper man slunghelvet*t..

Bild
en av alla gånger man laga den..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Simon_91

17:58:50, 28-12-2018

Har bytt det lagret med, och det på driv sidan.

Brukar det inte vara ett eller två små hål i den (yttre) sväriska lagerbanan så att det kan tryckas in fett till lagret? Blir lagret för glappt i huset smiter det istället ut där i mellan.

2 personer gillar det här inlägget.