Lite grejer från tidigare i vår:
Min Nuffield mer eller mindre avled under vintern så jag gick och köpte en fyrhjuling för att ploga vägen. Finns ju en del bra tillbehör också, men betala för dom är inte min grej riktigt, så fram med skrot,
svarv,
fräs, svets och färg. Ett par timmar senare så fanns det en timmerkärra. Axeltapparna är skruvade, då jag bara hade två tappar och ett par
hjul och inte visste om jag behövde boggi eller inte.
Fullt lass blir
ungefär 750-800 kg och det är ganska lagom maxlass för fyrhjulingen.
Efter ett par dagars vedhuggning på ett område som vi skulle rensa så var vi rätt trötta på att dra ris, så jag byggde mig den här lunningskärran. Anledningen till det lite exotiska hjulvalet är att en kompis bytte
hjullager bak på sin bil. Det visade sig vara ett framhjulslager som var kasst så jag fiskade upp naven ur skrotbingen och fräste en montageplatta ur ett grovt plattjärn. Sen har sambon köpt en ny bil så kromfälgarna blev över.
.
Vagnen funkade klart över förväntan, bara att backa emot och koppla kätting. När man kör fram så lyfts stocken automatisk och när man bromsar in och stocken kommer ikapp så sänks den automatiskt och bromsar mot marken. Inga problem att dra ut en okvistad tall på 12-15 meter ur skogen.