Har fått fatt i en gamal billyft, en saxlyft som lyfter ca 1 meter. Sammat typ som brukar finnas på däckverstäder. Lyften är tysk och heter Nussbaum, Sprinter 2500, tillverkad 1996. Lyften funkar, jag provade på grabbens bil vill ju inte riskera min egen bil...
Någon tidigare ägare har byggt om lyftens hydraulsystem . I från börjaran har det varit någon form av optisk styrning av ramperna med en lampa på ena rampen och en reflex på andra rampen. Detta är bortkopplat och ventilpaket och elektronik till detta är borta. I stället är lyften kopplad enligt schemat jag ritat här.
Har ingen aning om detta är en vettig koppling av systemet.
De två ventiler där jag skrivit ”ventil justering??” dessa har jag vridit för att justera så att ramperna lyfter /sänker lika fort. Ventilerna verkar vara någon typ av kulventil.
Bild på baksidan av tanken här är de två ventilerna som jag justerat för att få ramperan att gå lika.
Bild på ventilhusetsom sitter i tanken. Den elektriska ventilen sköter sänkning.
Bild som visar slankoppling till kolvarna på den högra kolven sitter något extra på anslutningen .Kan det vara någon typ av backventil?
Nu till frågorna /problemen.
-Kolvarna lyfter för fort (enligt mitt tycke) och lite ojämt mellan ramperna. Lyften gör inte heller någon mjukstart, utan det är pang på, så att säja...
Hur gör man så att få lyften att lyfta långsamare /mjukare? Vrider jag ventilerna så att kolvarna lyfter långsammare så vill lyften inte sjunka riktigt.
-Om man lyfter halvägs upp med en bil på så sjunker den vänstra kolven /rampen fort när man släpper uppknappen. Hur åtgärdar man bort detta? Skickar man upp lyften i topp så håller den mot bättre, så det är nog inget fel på kolven. Den läcker inte heller någon olja så jag tror att det beror på hur systemet är gjort som gör så att kolven sjunker.
Det jag behöver veta är hur man gör för att få lyften att funka bättre och säkrare.
Vet jag det, då vet jag om det är lönt att fixa till lyften.
Jag behöver också fixa till säkerhetspärrarna så att inte lyfen faller ned vid fel på hydraulsystemet. Det har sutt någon form av luftstyrd ventil, funderar på någon form av elektomagneter, har sett det på anda lyftar. men det är en annan historia..