Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Panna, släde, ben, Baxi Bonus 30

518 inlägg • Sida 4 av 35
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magirus

#46 » 01:55:53, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två fälgar på varandra (den ena passar precis i den andra) när jag lägger om lastbilsdäck för hand :svettas: di där två fälgarna har fått stå ut me mye pisk :vissla:
Att ha en träkloss som Maglo föreslår ä int dumt :thummar:
magirus
 



Burträskarn

#47 » 02:51:41, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att livet kan vara en bitch är en sanning som en del av oss blir påminda om lite för ofta, liksom att timing betyder att saker och ting händer i helt fel ordning, men det är likafullt ingenting som man behöver be om ursäkt för!
En panna ska stå väldigt stilla, så jag avråder från att ha kvar hjulen.
Ett lyft i den här klassen är inte riskfritt, det är fullt möjligt att ha ihjäl sig, så ett visst mått av respekt är definitivt hälsosamt. Sen är en panna på några hundra kilo inget oöverstigligt projekt, se bara till att allt är ordentligt stabilt och att INGEN rör sig under en hängande last. (självklarheter, men folk dör lik f*rb*nn*t varje år).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

dc_lindberg (trådstartaren)

#48 » 10:28:14, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för goda kommentarer :-)
Ja, när saker kommer i fel ordning så har de en tendens att låsa upp hela kedjan...

MAX 2st, hårdpumpade däck (dvs 40-50cm). Gummisidorna ger -god- friktion, så halkrisken bör vara minimal. Optimalt arbetsväder är +8-17'C, torrt väder. Den lyxen får jag inte vänta på. Pannan måste in!... SMHI LOVADE nollgradigt tills idag/helgen, så jag slog av på tempo o inriktade mig på kommande vecka; så har vi -10'C nu på lörda mörra ?! Ja, jag vet de går inte att lita på, men man hoppas ju i alla fall...
Det är detta jag menar med att är jag bara fullt redo, då går det fort.
Nu har vi kommit fram till att 1-2 hjul, hårdpumpade, bör kunna fungera. JA det är utbota dumt o korkat, men jag lägger givetvis 2"4 eller nått sånt på tvärs över däcken så att risken för "vrid tippning" av I-balken minimeras.

Man kan inte nop påpeka hur farligt det är att vara nonchalant inför arbetsuppgifter! "ja men jag ska ju bara..." den inställningen ger arbete åt Plåsterkåkarna!,... och Fonus...

I butiken rekommenderade man:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000020214
...ska ha ned pannan för en trappa... hur ska jag säkert nå spaken, och kunna manövrera den?!...
Bild
Jag valde:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017016
Visst, den rackarnas kättingen "kärvar" o låser sig, å tar evigheter att dra runt; men (!) det går att fira "på avstånd", och hastigheten ger maximal kontroll på lyftet mot prislappen -tålamod- .
Bild

För att kunna fin justera tyngpunkten valde jag:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000021702
Vet inte om jag kommer att verkligen behöva den, men med 2 lyftpunkter som är särade på med 50cm eller vad det är så får man bättre kontroll över lyftet än om de sammanstrålar i samma krok/ögla.
Bild

Risken för att pannan skulle glida av/ur lyftstroppar -finns-, men då har man betett sig synnerligen ouppmärksamt och vårdslöst.
Runt pannan drar jag spännband för att hålla en skydds ram på ovansidan av pannan på plats. För att lyftstroppar eller spänband skall glida över dessa undre belastning är "nästan omöjligt", om man inte sned-lyfter pannan (här kommer Oket till sin rätta), och utåt kortändarna, där sitter det hjul fastbultade, så där glider inte lyftstropparna alls vidare.
På så sätt -bör- jag teoretiskt gjort det bästa möjliga för att säkra lyftet, och på en nivå som jag bör kunna klara av att hantera helt själv (vilket i sig är dumheter, så går det att få någon annan att finnas på plats, då inväntar jag självklar den hjälpen).

Murphy och Finagles lagar ger dock kraftiga varningar!
Provlyftet visade att I-balken höll, där och då. Man måste inse att det -kan- finnas skador i balken, rullvagnen, kättinglyftet, motor oket, spännbanden, lyftstropparna, som kan brista! Att tro att det inte finns risker...
Är man van vid ett visst arbete skapar man ett 6:e sinne och känsla för vad som funkar och är säkert; jag saknar detta inför detta lyft, det är det som gör mig så osäker.
Senast redigerad av dc_lindberg 17:05:10, 05-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Burträskarn

#49 » 10:39:34, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägnade gårdagen åt att tillverka den axelstump som ska bära upp mitt kättingblock (yes, det blev biltemas 1-tonnare även för mig...). Jag tror att du hinner provköra ditt innan jag fått mitt på plats, ser fram emot en recension :thumme:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Mikkel

#50 » 11:21:40, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåstkåkarna ??? :klia: ....... :idee3: ...... :lmao: sjukhus !!! Nytt ord i SAO ?

Du har väl köpt en telfervagn också eller......

Har aldrig använt pumade däck för att palla upp en balk, fälgar kan vara en annan sak, har du tänkt att däcken ska ge efter in till fälgen så varför inte köra utan luft i däcken ? Får en känsla av att det blir svajjigt med luft i. Ska du dessutom trava däcken på varandra ? En varningens finger i all välmening,

En fråga: hur höga är dina trösklar ? du skrev att de var gjutna.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

dc_lindberg (trådstartaren)

#51 » 17:22:45, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oooops... det här trådlösa tangentbordet -tappar- bokstäver och ord... -er- föll bort. Då blev det obegripligt.
Har rättat det nu :-)
Tack för påpekandet :shake_hands:

Trösklarna är, som skrivet, ca 3-4cm höga (golven skiljer så i höjd) och ca 14cm breda.
Med ramper som Magloman föreslår, så kan man på 2 man "knuffa"/"spetta" över dem. Jag tänker mig försöka en försiktigare väg, "rullspetta" över; dvs liksom bara försiktigt lyfta över, hellre än ta risken att knuffa/skjuta.
(f.ö. så lyfter man ena kortänden över på 2 man med rep om nacke/axlar)

Feed-back på Biltemas kättingspel; se ovan.
Det löper inte alls så mjukt och följsamt som de jag "pillat på" när jag besökt verkstäder och lador med travers system. Man får det man betalar för... Kändes dock som att det i viss mån kan vara plåtkanter som är för snäva och inte utfläkta/rundade; dvs kändes som problemet är ett icke problem (vill/behöver man så fixar man "skönhetsfläcken").
Utväxlingen är "grymt" hög!... så stor har ingen av de jag känt på tidigare haft... dvs, spelet -är- tålamodsprövande!
Jag var dock helt nöjd med mitt testlyft. Tack vare att utväxlingen är så hög blev kontrollen över själva lyftet löjligt precis, vilket jag uppskattar.

Hittade material till "pelarna" som jag fick före Jul. En kasserad trappa. Trappstegen bygger totalt ca 70cm, bara att lägga ovanpå lastpallar. Kanske slipper tänka på bilhjul i alla fall :-)
Hade -totalt- glömt trappan... :ohnej:

Murphy var just på besök i alla fall... de där brickorna jag tänkte förankra skarvmuttern med i 4-kantsrören... de är ju för M20 stång... muttrarna behöver hål på 35mm...oooops... Får lösa det med lite plattjärn då istället för färdiga brickor... Tar lite mer tid. Bilder kanske börjar dyka upp i tråden i kväll... :photograph:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#52 » 22:06:00, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Än så länge är det bara Hr Murphy som är på besök :svettas:
Idag gjorde han en god gärning - jag fick oväntat skjuts till BT så jag kunde komplettera med två lyftstroppar:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000030954
RUNDSLING 2000KG 4M
Art. 15-922
Bild
Ingen aning om jag -verkligen- behöver dem; har ju lastbilsspännband.

Tur att det tagit lite tid å komma fram till plåten...
Det var ju inte 100 mellan hålen på hjulen... det var 80...aj då... Får rita om innan jag börja borra o kapa..

Bild

Bild

Bild

Får vrida 4-kantsröret 45'. Plattorna måste göras bredare än hjulens, väl?
Ser idén ut att vara hyfsat vettig?
Den svaga punkten kommer att vara de 4 M8 20mm's skruvarna, tror jag... :vissla:
Senast redigerad av dc_lindberg 22:54:18, 05-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ludde eriksson

#53 » 22:44:55, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara med skruvarna :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

dc_lindberg (trådstartaren)

#54 » 11:30:03, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj!
Missat dina frågor Mikkel.

Mikkel skrev:Hur tänkte du gå tillväga när du ska ta bort hjulen och sätta dit fötterna ?
Ska den vara upphissad på pallvagnen när du byter ?
Blir det pillrigt att byta "skor" på ramen eller kommer du åt bra ?
Kan vara ett moment när det är bra om man är fler som håller i kanske.
Kan kankse behövas några stoppkilar så att inte pallvagnen rullar iväg om nu golvet lutar.


Hjulen bultas underifrån. Gängor i ramen. Ingen mutter alltså.
...pill jobb oavsett.
Palla upp/lyfta upp - få se vad man kan komma åt med. (..."den tiden den sorgen"...)
Är som att hissa upp en bil! Ska man skruva under, då ska den stå på pall-bockar, inte domkraften! Man ska i alla fall inte vara själv... händer det nått är det bra om det finns någon som kan ringa Fonus... ;-)

Ja. Under tiden som jag får klura på hur att i pannrummet, så måste hjulen blockeras. Jag valde att inte köpa hjul med lås, eftersom man fastnar i de där låsen och kan göra sig riktigt illa. Brukar räcka med små trädbitar, krävs inte alls mycket.


Fick en 12.5mm's plywood skiva (byggskräp) igår. Kapade den på mitten. Perfekta måtten för att täcka golvet utanför källardörren är 120cm x 125cm. Det blev 122.5 x 120 - får väl duga ;-)
Snacka om tur!
Då har jag fått upp pannan med 25mm. Tröskeln är 35mm. Baksida av myntet - plywood är -mjukt-, så det tillkommer ett otrevligt rullmotstånd...
Hade varit toppen med några skivor Pergo Plastlaminat golv att lägga ovanpå plywooden å rulla på. Får se om något sånt hinner trilla in innan pannan åker ned.

Har inte hunnit fixa benen än... hänvisad till att stå utomhus, å har jag inte hunnit för kl 1500 är det bara att lägga ned pga bristande upplysning...det är den största tidsboven för mig i detta projekt... mörkret alltså...
Nu hotar SMHI med ton vis med lappmögel som kommer att sinka och hindra mig ytterligare...
Just nu behöver jag bara kapa de fyra benen, 4-kantsrör, men med 125mm's vinkelslip så vill jag göra det i bra ljus. (borde skaffat en kap-jigg...).
Mäta om plattorna. Borra hålen i dem. Kapa loss dem från 10mm's plåten. Svetsa fast skarvmuttrarna, rören och förankra skarvmuttrarna i rören.
Jag vill ha plattorna med hålen fixade innan jag skruvar fast hjulen o tar in pannan = vill veta att plattorna/hålen passar. Svetsarbetet kan vänta.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#55 » 17:15:01, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...som Abbot och Costello i sketchen "Niagara Falls" där Costello berättar om hur han övermannade vakten...
"slowly I turned... step by step..."
Går lite långsamt alltså denna historia med att få in pannan!...
Här är dagens produkt:

Gick snabbare med en sådan här, än med vinkelslipen.
...män läser inte instruktioner... de kommer på efteråt varför saker gick som de gick...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...felmonterade skivan...
Ett fel på kapen. Saknas djupanhåll. Det får jag tillverka mig ett. Som syns på bilderna blir det för stora skillnader i djup... men eftersom pannan inte ska stå på de där "benen" så kvittar det.
Att förankra/stötta skarvmuttrarna i 4-kantsstålet - hur skulle du göra? Täcka hålen hel? Stödpinnar bara? Annan lösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 20:05:44, 13-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#56 » 18:36:22, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...som Abbot och Costello i sketchen "Niagara Falls" där Costello berättar om hur han övermannade vakten...
"slowly I turned... step by step..."
Går lite långsamt alltså denna historia med att få in pannan!...
Här är dagens produkt:

Gick snabbare med en sådan här, än med vinkelslipen.
...män läser inte instruktioner... de kommer på efteråt varför saker gick som de gick...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...felmonterade skivan...
Ett fel på kapen. Saknas djupanhåll. Det får jag tillverka mig ett. Som syns på bilderna blir det för stora skillnader i djup... men eftersom pannan inte ska stå på de där "benen" så kvittar det.
Att förankra/stötta skarvmuttrarna i 4-kantsstålet - hur skulle du göra? Täcka hålen hel? Stödpinnar bara? Annan lösning?

:insomnia: ser livsfarligt ut, man spänner fast storändan i sågen! Mindre risk för hugg och kast när tyngden ligger kvar i sågen under hela kapförloppet
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#57 » 18:43:14, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...! Ah!
Du menar jag skulle dragit 4-kantsröret från andra hållet?

Vinkelslipar har tagit många kroppsdelar världen över... Motorsåg och Vinkelslip är banne mig bland de farligaste verktygen som finns!

Åt höger, ur bild, låg 6m 40x40x4mm, så... så farligt var det nog inte, men då vet jag till nästa gång att mata från vänster :thumme:
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#58 » 12:33:59, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag är -perfekt- väder för å ta in pannan, å så är jag inte redo för lyftet?!
Hr Murphy är en väl frekvent gäst...

Råd fråga:
Om jag kapar plattorna som jag ritat dem, då kommer det att se ut så här:

Bild
Dvs att det kommer att sticka ut lite vid sidan av, öppet uppåt = "skit samlare"
Går rätt lätt att "täppa till" iof.



OM jag vrider 4-kantsbitarna 45' så blir det så här:

Bild

Bild

Ni som är vana att jobba med stål, svetningar osv.
Vad är:
- för
och vad är:
- emot
...de två olika valen ?

Jag inser när jag tittar på det att det ser inte ut att ha någon som helst betydelse vad gäller hållfastheten gällande det jag ämnar använda dem till, varför jag lutar åt att använda mig av det jag redan ritat upp på plåten, istället för att lägga 30-40min på att rita om det på andra sidan.
I vad tänker jag rätt, och i vad resonerar jag fel?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blommas

#59 » 17:19:04, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera inte så mycket. Kapa det du har där och smäll ihop det.

4 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#60 » 19:41:29, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas - det är precis exakt vad "den sega datorn" kom fram till sedan mitt förra inlägg.
:shake_hands:

När jag kontrollerade för hur mkt som hörnen på 4-kantströret kommer att sticka utanför sidan på de plattor jag ritat, så är det godset + ca 2, möjligen 3mm. Dvs syr ihop de hålen "som ingenting" med svetsen.

Troligtvis så kommer hörnen inte ens att komma utanför sidan på släden, men breddade plattor skulle göra det!

Det är -bra- med bollplank!
:buga:
:shake_hands:
:bira:
Kreativa motfrågor gör det lättare att se skogen (av beslut) för träden (fixerad vid en lösning): :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se