Tack för goda kommentarer
Ja, när saker kommer i fel ordning så har de en tendens att låsa upp hela kedjan...
MAX 2st, hårdpumpade
däck (dvs 40-50cm). Gummisidorna ger -god- friktion, så halkrisken bör vara minimal. Optimalt arbetsväder är +8-17'C, torrt väder. Den lyxen får jag inte vänta på. Pannan måste in!... SMHI LOVADE nollgradigt tills idag/helgen, så jag slog av på tempo o inriktade mig på kommande vecka; så har vi -10'C nu på lörda mörra ?! Ja, jag vet de går inte att lita på, men man hoppas ju i alla fall...
Det är detta jag menar med att är jag bara fullt redo, då går det fort.
Nu har vi kommit fram till att 1-2
hjul, hårdpumpade, bör kunna fungera. JA det är utbota dumt o korkat, men jag lägger givetvis 2"4 eller nått sånt på tvärs över däcken så att risken för "vrid tippning" av I-balken minimeras.
Man kan inte nop påpeka hur farligt det är att vara nonchalant inför arbetsuppgifter! "ja men jag ska ju bara..." den inställningen ger arbete åt Plåsterkåkarna!,... och Fonus...
I butiken rekommenderade man:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000020214...ska ha ned pannan för en trappa... hur ska jag säkert nå spaken, och kunna manövrera den?!...
Jag valde:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017016Visst, den rackarnas kättingen "kärvar" o låser sig, å tar evigheter att dra runt; men (!) det går att fira "på avstånd", och hastigheten ger maximal kontroll på lyftet mot prislappen -tålamod- .
För att kunna fin justera tyngpunkten valde jag:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000021702Vet inte om jag kommer att verkligen behöva den, men med 2 lyftpunkter som är särade på med 50cm eller vad det är så får man bättre kontroll över lyftet än om de sammanstrålar i samma krok/ögla.
Risken för att pannan skulle glida av/ur lyftstroppar -finns-, men då har man betett sig synnerligen ouppmärksamt och vårdslöst.
Runt pannan drar jag
spännband för att hålla en skydds
ram på ovansidan av pannan på plats. För att lyftstroppar eller spänband skall glida över dessa undre belastning är "nästan omöjligt", om man inte sned-lyfter pannan (här kommer Oket till sin rätta), och utåt kortändarna, där sitter det hjul fastbultade, så där glider inte lyftstropparna alls vidare.
På så sätt -bör- jag teoretiskt gjort det bästa möjliga för att säkra lyftet, och på en nivå som jag bör kunna klara av att hantera helt själv (vilket i sig är dumheter, så går det att få någon annan att finnas på plats, då inväntar jag självklar den hjälpen).
Murphy och Finagles lagar ger dock kraftiga varningar!
Provlyftet visade att I-balken höll, där och då. Man måste inse att det -kan- finnas skador i balken, rullvagnen, kättinglyftet, motor oket, spännbanden, lyftstropparna, som kan brista! Att tro att det inte finns risker...
Är man van vid ett visst arbete skapar man ett 6:e sinne och känsla för vad som funkar och är säkert; jag
saknar detta inför detta lyft, det är det som gör mig så osäker.